Hallo Axxyanus,
Welke menselijke behoeftes wel of niet 'normaal' (of: 'acceptabel') zijn en
gezien kunnen worden als een zwakte zullen twee verschillende kwesties van opvatting (en potentieel conflict) zijn: de Katholieke Kerk (en iemand in een kerkelijk ambt!) zal anders denken over seksuele behoeftes ten opzichte van mensen die losse seksuele contacten hebben natuurlijk. Behoeftes komen in "gradaties": wanneer kan welke behoefte of eigenschap die 'te sterk' is/wordt
gezien worden als een zwakte? Ik denk dat we daar allemaal wel onze meningen over zullen hebben.
Wat volgens mij de kern is (en wat besloten ligt in dat deel van de conversatie met Amerauder waardoor het concept 'zwakte' nu op de voorgrond komt): in iemands gedrag, houding, behoeftes kan 'iets' ten grondslag liggen dat je pas zo zou kunnen onderzoeken
zodra je het eenmaal ziet, of (om de woorden van Amerauder te gebruiken) "
ben komen te leren kennen als". Bij de vragen die je stelt zou je dus ook 'de gevolgen' kunnen inschatten van "het
helemaal niet zien van (dus: het praktisch negeren van) een bepaalde eigenschap" die je in een vraag verwerkt als een zwakte.
Ja, en dan is er nog dat woord "
acceptatie" (in de praktijk, zoals we dat woord veelvuldig zouden kunnen gebruiken in b.v. persoonlijke gesprekken, zie ik dat als 'verhulde' weerstand) en "
waarachtige acceptatie" (er is geen weerstand, het woord "acceptatie" komt niet in je op, behalve misschien als je er echt over zou nadenken). Vandaar dat verschil.
Met "ongekend" bedoel ik "enorm", niet "tot dusverre nooit waargenomen" trouwens. Beide betekenissen worden namelijk door
vandale.nl gegeven.
axxyanus schreef: ↑24 dec 2022 14:19
Is dagelijks voldoende moeten drinken een zwakte? Wat betekent dat om dat waarachtig te accepteren? Op welke manier kan dat leiden tot een potentie van persoonlijke groei die ongekend is?
Als je '
dagelijks voldoende moet drinken' als een zwakte
ziet (want: het is lastig, "de anderen" doen het ook niet en vinden dat stom, etc.) en daardoor '
structureel te weinig drinkt' dan heeft dat gevolgen op o.a. jouw gemoed, nachtrust, cognitie. Zou het 'dagelijks niet voldoende kunnen drinken' beter gezien kunnen worden als een zwakte? En: niet inzien dat je die behoefte hebt? Ga je dit inzien en ga je dit accepteren en vervolgens 'genoeg drinken inweven in je leven zodat je niet meer merkt dat je drinkt' (n.b. dan is de acceptatie
waarachtig) dan zet je de deur open voor verbetering van gemoed, nachtrust en cognitie. Who knows... over een paar jaar herkennen sommigen je wellicht niet meer: best "enorm" te noemen?
Ik heb zowat voortdurend een bril nodig. Wat betekent dat om dat waarachtig te accepteren. Hoe kan dat leiden tot een potentie van persoonlijke groei die ongekend is?
Ik had als kind al een brilletje nodig, daar was ik
echt niet blij mee, hoor! Ik heb het weten uit te stellen door lekker obstinaat te zijn... dat ik
te lang
niets kon lezen van het schoolbord op de 'lagere school' zag ik niet als een nadeel; mijn motieven om niet dat brilletje te nemen zou je kunnen zien als een zwakte. Die weerstand van mij heeft mij toen wel wat gekost.
"
-4.00, CYL -0.75 rechts, -3.75 links hebben" waarachtig accepteren betekent dat je doorgaans vergeet dat je dat hebt: het
is er 'gewoon', net als de lantaarnpaal op de hoek van de straat. De potentie van persoonlijke groei die ongekend is heb je al

de
ellende die ik had kunnen hebben als ik dit nooit had kunnen accepteren zou ongekend c.q. "enorm" zijn geweest.
Is het een zwakte om te verwachten dat als ik wakker wordt, dat dat in de zelfde kamer zal zijn als waarin ik ging slapen?
Met deze kan ik zelf nog niet zo veel, behalve dat ik er wel een filosofische boom mee kan optuigen natuurlijk. Zeer actueel nu, dat 'bomen optuigen'
Ouderen worden vaak geconfronteerd met nieuwe zwaktes die opduiken. Op welke manier kunnen die mensen dat waarachtig accepteren zodat dat tot een potentie kan leiden van persoonlijke groei die ongekend is?
Hoe mensen omgaan met beperkingen (en ellende) waarmee ze geconfronteerd
zullen worden verschilt enorm.
Dit verhaal (en boekbespreking) is misschien (voor iemand) interessant.
Hoe mensen omgaan met beperkingen (en ellende) door eigenschappen die je als zwaktes zou kunnen zien is dan de volgende stap. Ik heb iemand gekend die 20 jaar doodongelukkig was na een hersenbloeding. Eerst ontkende en negeerde hij wat gebeurd was volkomen:
hij had geen therapie nodig, de consensus was dat hij daarmee een substantieel deel van zijn mobiliteit had kunnen terugleren. Later kon hij dit niet meer ontkennen en negeren: wentelen en zwelgen in zijn leed was het gevolg.
Afgezien van het schrille contrast met bijzondere gevallen waarbij mensen hun benen kwijtraken en vervolgens in de Paralympics meedoen betreft dit iemand die zijn hele leven geen enkele vorm van hulp van anderen kon accepteren. Hierin zit dan ook de potentie van ongekende persoonlijke groei: '
het niet kunnen accepteren van hulp' als zwakte zien en vervolgens accepteren/aanpakken, etc.
Vanaf wanneer wordt bewustwording van je eigen zwaktes een blok aan je been? Want als je eens begint na te denken op welke manier wij allemaal afhankelijk zijn, dan wordt het ondoenbaar om je daar volledig van bewust te zijn? Dus hoe kiezen we welke zwaktes uit om van bewust te zijn?
Er is wat mij betreft een significant verschil tussen (de gradaties in) '
nadenken over' en '
bewust zijn': ik denk dat het onpraktisch is om te gaan
piekeren over zwaktes, maar dagelijks beseffen dat je gewoon morgen dood kan zijn of niet meer zou kunnen lopen is een... interessante bezigheid: het helpt je te prioriteren, namelijk. De zg. 'daily stoic'
schrijft hier beter over dan ik.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.