axxyanus schreef: ↑24 nov 2022 09:00
VseslavBotkin schreef: ↑24 nov 2022 03:01
Ja, dus je gelooft in een waarnemeronafhankelijke wereld (anders gezegd, een "ware" wereld, waar die van ons slechts "ogenschijnlijk" is omdat hij "mentaal" geconstrueerd is). Mijn vraag is extreem simpel: heb jij die wereld ooit gezien? Heeft
iemand die wereld ooit gezien? Voor zover ik opmaak uit de reacties van jou en Peter is er hoogstens indirect bewijs gebaseerd op modellen. En de implicaties zijn nogal groot, namelijk dat de realiteit zoals die waargenomen wordt op een of andere wijze incompleet zou zijn.
Dat lijkt mij het moment om de vraag te stellen: bestaat die waarnemeronafhankelijke wereld, die wereld waar wij schijnbaar maar een deel van kunnen zien (op basis van speculatie, en modellen die wij zelf geconstrueerd hebben), eigenlijk wel? Wat mij betreft is het dan hoogst tijd geworden om flink te gaan kappen met Occam's scheermes.
Wat mij betreft zijn er twee mogelijkheden. Ofwel is er een waarnemersonafhankelijke wereld, ofwel is dit mijn droom. Ik kan niet uitsluiten dat het een droom is maar dat er een waarnemersonafhankelijke wereld is, lijkt me waarschijnlijker.
Ik denk niet dat je het waarschijnlijker acht, maar eerder minder bedreigend, haha, en terecht. Ik ben het met je eens. Maar de conclusie dat dit een "droom" zou zijn, volgt alleen maar als je ervan uitgaat dat jij een mentale entiteit bent die in een fysiek lichaam zit; of om het Christelijker uit te drukken: dat jij een ziel bent die in een lichaam zit (dit idee is natuurlijk afkomstig van Descartes, die zelf christen was). Ik vermoed dat je ergens - waarschijnlijk door mijn gebruik van begrippen die "immateriëel" en diffuus klinken, zoals "waarneming" en "ervaring" - nog vasthoudt aan dit onderscheid. "Waarneming" en "ervaring" zijn natuurlijk gewoon woorden, die verwijzen naar hele directe aspecten van ons alledaags leven.
VseslavBotkin schreef: ↑24 nov 2022 03:01Er bestaat helemaal geen "de werkelijkheid", als in, een "objectieve" wereld waar wij het licht van onze waarneming op laten schijnen. Er bestaat een wereld, de wereld waar wij allemaal deel van uitmaken, waar we rondlopen en sterven.
Hoe kunnen wij deeluitmaken van een gemeenschappelijke wereld als er geen wereld buiten ons bestaat om deel van uit te maken? Als er enkel de zintuigelijke ervaring is, dan doe je terwijl je dit leest, niet veel meer dan dromen dat je dit aan het lezen bent.
Nogmaals, onder "zintuigen" versta ik dus ook het geestesoog, datgene dat ons toestaat om te denken. Het onderscheid tussen "binnen" en "buiten" bestaat alleen in onze reflectieve denkwereld, wanneer wij "in" ons mentaal theater zitten, en de wereld zich "daarbuiten" afspeelt. Dit plaatje van de wereld, van binnen- en buiten, is ook de oorsprong van de notie van "ogenschijnlijk" en "echt".
Mensen gaan zich dan vragen stellen als, "komt datgene wat ik hierbinnen zie, overeen met wat daarbuiten is?". Een zeer problematisch idee, mijns insziens, en als je het volgt is het inderdaad niet vreemd dat je op het idee van "mentale constructies" komt. In de wereld van de directe ervaring echter, datgene wat Heidegger
in-der-welt-sein of
dasein zou noemen (in mijn ogen de meer fundamentele zijnswijze van de mens), is er simpelweg een
wereld,; we staan niet
tegenover die wereld, zoals dat in ons denken vaak het geval is.
Nou neem ik zelf een stapje terug; als ik mijn eigen redenering heel radicaal zou volgen, zou ik moeten ontkennen dat andere personen bestaan; er zit namelijk niks achter deze wereld. Ik zou zelfs mijn eigen bestaan moeten ontkennen! Wat betreft de vragen die deze overdenkingen mogelijk kunnen oproepen lijkt het me ook goed om dit citaat (wat ik van Amerauder ken) nogmaals hier te plaatsen:
Let us not pretend to doubt in philosophy what we do not doubt in our hearts.
- C.S. Peirce
Wat zegt je hart? Ben jij "nep", zijn de mensen in je omgeving, je vrienden, je geliefden "nep"?
Terugverwijzend naar onze discussies over "de ware rede" en dergelijke, kom ik eerder tot de conclusie dat ik nooit zal kunnen weten wat een ander denkt of voelt. Ik zie alleen maar een gezicht. Op rationeel niveau kan ik alleen maar speculeren en gissen, een griezelig besef wellicht... Levinas heeft hier prachtige, ietwat theologisch geladen teksten over geschreven. Maar, we zijn wel allemaal mensen, onderdeel van dezelfde soort. En we hebben allemaal menselijke
intuïtie, en kunnen op bepaald niveau elkaar aanvoelen en inschatten. Dat neemt niet weg dat er een
vertrouwen ten grondslag ligt aan de mensenwereld, een vertrouwen dat niet rationeel of logisch te funderen is. Er zal altijd een ander zijn, iemand die een mysterie in zich draagt dat we nooit kunnen doorgronden.
VseslavBotkin schreef: ↑24 nov 2022 03:01 Die wereld valt samen met onze (zintuiglijke) waarneming ervan. Ik proef hier weer je materialisme, de notie dat er, naast de wereld van de waarneming, nog een wereld "achter" deze wereld zou zitten, de ware wereld, onbesmet door onze gammele zintuigen en gebrekkige menselijke waarnemingsvermogen. Dat is een onbewijsbaar geloof, een erfenis van het Christelijke geloof in de hemel.
Hoezoe
onze zintuigelijke waarneming. Je schrijft dat alsof die gemeenschappelijk is. Maar er zijn juist heel wat aanwijzingen dat we elk onze persoonlijke waarnemingen hebben. Dus zouden er meerdere werelden moet zijn.
VseslavBotkin schreef: ↑24 nov 2022 03:01Ik zeg volgens mij alleen dat er een
wereld is, de wereld van de zintuigen (ik tel hier ons geestesoog mee als zintuig, trouwens). Het is niet eens dat dit expliciet de échte wereld is, maar veeleer de
enige... En daardoor dus de echte wereld. Snap je?
Hoe kan het de enige wereld zijn als sommige mensen die jurk als wit met goud en anderen als blauw met zwart zien. Dat wijst dan op zijn minst op twee werelden.
VseslavBotkin schreef: ↑24 nov 2022 03:01Onze hersenen construeren helemaal niks, dat zijn onbewijsbare fantasieën gebaseerd op het verwarren van de kaart en het territorium.
Waar komen onze ervaringen dan vandaan?
Het probleem met dit soort metafysische speculatie is dat we het nooit kunnen weten, en dat de vragen ook nooit zullen ophouden, aangezien metafysica gaat over datgene wat
onafhankelijk is van onze waarneming, en dus per definitie onbewijsbaar en oncontroleerbaar. Niet alleen dat, het beantwoorden van dit soort vragen zou geen enkel probleem oplossen, zou helemaal niks toevoegen. Wittgenstein:
We feel that even when all possible scientific questions have been answered, the problems of life remain completely untouched. Of course there are then no questions left, and this itself is the answer.
In mijn ogen is het beter om het gewoon te laten rusten, en een stap te zetten richting het
ervaren van de wereld in plaats van het (speculatieve, onbewijsbare)
doorgronden ervan.
Als ik dit doortrek naar de wetenschappelijke wereld, wordt de taak van wetenschap dus niet meer om ons te vertellen hoe de wereld écht is (dat kan namelijk niet), maar om modellen te creëeren die zinnig zijn, die werken, en die verklaringskracht hebben. Maar ze blijven in de allerlaatste analyse dus 'slechts' dat, modellen; en geen vervanging van de ontzagwekkende, mysterieuze wereld van geur, kleur, smaak, tast en zicht. De
mensenwereld, de enige wereld die we kennen, ooit hebben gekend, en zullen kennen.