Barnabas schreef: ↑16 nov 2022 21:23
Rereformed schreef: ↑16 nov 2022 13:09
Barnabas schreef: ↑16 nov 2022 10:19
Wat klopt is dat er staat dat Christus is teruggekeerd. Hij is schepper zoals Johannes 1 zegt en Hij is Geest zoals God Geest is. Daarna is Hij neegedaald als mens op de aarde om Zijn wil bekend te maken. Hij heeft zich laten kruisigen opdat de zonden der mensen vergeven zouden worden opdat zij gered zouden worden van het oordeel van hun zonden. Daarom is Hij na Zijn dood uit Zijn lichaam getreden en is neergedaald in het dodenrijk waar Hij de sleutels heeft afgepakt en de mensen die bij Hem horen bevrijd heeft. Zij zijn daar niet meer. Daarna is Hij weer na Zijn lichaam terggekeert en heeft dat weer levend gemaakt en is daarmee naar de hemel opgevaren. Daarna is Hij teruggekeerd zoals staat in de teksten die jij aangehaald hebt en heeft woning gemaakt in de mens zoals ik, zoals Paulus dat beschrijft.
Hoe in vredesnaam klopt dit? Hoe verschilt dit van een psychose waarin de mens zich allerlei zaken inbeeldt die er niet zijn?
Hoe haal je het in je hoofd om te redeneren dat omdat de schrijver van het Johannesevangelie het zegt Jezus dus wel de schepper moet zijn? Hoe kan een verhaal van nederdalen naar de onderwereld, sleutels afpakken en mensen bevrijden, onderscheiden worden van iemand die volslagen warhoofdig is en allerlei onzin uitkraamt?
Besef je dat je overgeleverd bent aan de allergrootste goedgelovigheid? Dat je zelfs volslagen waanzin in alle serieusheid in je leven hebt toegelaten?
Wanneer mijn denkbeelden uit een psychose voorkwamen hoe kan het dan zijn dat er een geschrift ligt waarin Jezus beschreven wordt als God. Iedereen kan zien dat dat geschreven is door iemand met een gezond verstand.
Lees eens opnieuw wat ik tegen je zeg. Merk je op dat ik vier vragen aan je stel? Merk vervolgens op dat je geen van de vragen overdenkt, noch daar een antwoord op verzint.
Ik zeg niet dat jouw denkbeelden uit psychose voortkomen, maar vraag je hoe een verhaal dat iemand die neerdaalt naar de onderwereld, sleutels afpakt en mensen bevrijdt, hetgeen je in 1 Petrus 3:19,20 tegenkomt, kan worden onderscheiden van een verhaal van iemand die aan een psychose lijdt. Anders gezegd, geloof hieraan staat op dezelfde basis als geloven wat iemand in een psychose ervaart de realiteit is.
Ik zeg ook niet dat de schrijver van het Johannesevangelie psychotisch is. Deze schrijver
fantaseert zich dat een mens waarover hij schrijft de schepper van alles is. Zoiets kan met volle verstand gedaan worden. Het punt waar het om gaat is dat geloof hieraan volkomen ongerechtvaardigd is. Dezelfde held van het verhaal komt bijvoorbeeld ook voor in een ouder evangelie, dat van Marcus, waar Jezus eenvoudig tegen iemand die hem begroet met "Goede meester" zegt: "Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed dan God alleen." Hieruit kun je opmaken dat de Jezus van Marcus de uitspraak van Johannes niet enkel absurd zou vinden, maar godslasterlijk. Je kunt er ook uit opmaken dat de schrijver van het Johannesevangelie een kunstmatig gemaakte Jezus opmaakt.
Overdenk nogmaals de vraag: Besef je dat je overgeleverd bent aan de allergrootste goedgelovigheid?
Hoe weet jij dat die dingen er niet zijn? Het is net als het ontkennen van buitenaards leven waarvan niet aangetoond kan worden dat het er niet is.
Je maakt hier een gigantische denkfout. Het is niet aan mij of aan wie dan ook te ontkennen dat er een magische theepot rondom Sirius draait. Noch ontken ik dat er een mogelijkheid is dat er buitenaards leven bestaat. Het is de taak van een gelover om met bewijsmateriaal voor de magische theepot of de aliens aan te komen als geloof erin zo belangrijk wordt geacht. Zolang die niet op tafel wordt gelegd is er geen enkele reden om een geloof serieus te nemen.
Er is geen enkele reden waarom men een slogan van de schrijver van het Johannesevangelie zou moeten beschouwen als "de waarheid". Net zo min als jij de legende serieus neemt dat Mohammed ooit op een vliegend paard naar Jeruzalem vloog of kabouters in je achtertuin serieus neemt omdat je buurman zegt dat die er rondlopen.
Het enige wat je kan doen is je richten op de waarheid en jij verdraait die.
Dat is een hele kwalijke beschuldiging. Ten eerste maak je weer een gigantische denkfout. Je stelt als impliciet axioma dat de bijbel de waarheid verkondigt, terwijl dat juist de zaak is die aangetoond moet worden.
Ten tweede, indien ik iets verdraai moet je aangeven
wat precies ik verdraai. Anders lever je eenvoudig een holle kreet af. Op die manier wordt een discussie niet gevoerd. Probeer de meest elementaire regels van een discussie te leren.
Er zijn vele mensen die nooit een psychose gehad hebben en die geloven wat ik gezegd heb. De kerk zit er vol mee. Het is een drogreden en daar zou je wat aan moeten doen.
Je eerste twee zinnen zijn inderdaad een feit. Waaruit men kan concluderen dat er veel goedgelovige mensen op aarde rondlopen, en jij niet de enige bent. Je laatste zin berust weer op een denkfout die je maakt. Ik wil namelijk helemaal niet zeggen dat alle geloof berust op psychoses. Ik zeg dat christelijk geloof berust op "overgeleverd zijn aan de allergrootste goedgelovigheid".
Wanneer het eeuwige leven niet zou bestaan dan zou je gelijk hebben. Dan zouden wij de meest beklagenswaardige menen op aarde zijn. Dan zou Jezus ook verloren hebben en niet opgestaan zijn. De bijbel erkent dat en daarom is Christus wel opgestaan uit de doden.
Zie je nu echt niet in hoe absurd deze redenering is? Jouw redenering is: "Christus is opgestaan omdat het eeuwige leven bestaat". Terwijl jouw taak het omgekeerde is: laten zien dat de opstanding van Jezus een feit is, waaruit je dan kan concluderen dat "het eeuwige leven" een mogelijkheid is.
Maar voor de opstanding van Jezus zijn helemaal geen feiten. Het enige argument hiervoor is een anoniem geschreven verhaal dat een paar vrouwen naar het graf gingen, zagen dat de steen was weggerold en een jongeman die daar was tegen hen zei: Jullie zoeken Jezus. Hij is hier niet. Hij is opgestaan en naar Galilea gegaan. Daar kunnen jullie hem tegenkomen.
Enkel goedgelovigheid valt voor zoiets.
Maar God is wel opgestaan en het is heel duidelijk dat de getuigenissen door mensen met verstand geschreven zijn.
Dat mensen die ergens in geloven geheel bij hun verstand kunnen zijn is niet wat ik ontken. Ik ben zelf een christelijke gelover geweest.
De getuigenissen van de opgestane Jezus zijn op geen enkele manier overtuigend of zelfs maar serieus te nemen.
Overigens praat je nu opnieuw wartaal. Het ging daarnet nog over de opstanding van Jezus. Nu maak je daar zomaar het equivalent van God van. En leg dit niet uit door erop te wijzen dat er christelijke redeneringen zijn die van drie één maken, want dat is wartaal vermenigvuldigen met nog meer wartaal.
De betrouwbaarheid is ook na te gaan, daar is een grote wetenschap aan gewijd die de betrouwbaarheid tot in detail kan aantonen.
Die betrouwbaarheid is inderdaad na te gaan, voor die wetenschap heb ik gestudeerd en aan die wetenschap heb ik veel tijd besteed in mijn leven. Ik ben er uitgebreid mee bezig geweest en heb daarover ook zelf geschreven.
Hier kun je daarover lezen.
Dat die betrouwbaarheid tot in details aangetoond kan worden is een grove leugen, zoals ik in dat artikel aantoon. Indien het nog niet genoeg is dan kan ik het boek met de toepasselijke titel
Jesus is dead nog aanbevelen, geschreven door Robert Price, iemand die zijn gehele leven gewijd heeft aan de studie van de door jou genoemde grote wetenschap.
Heel mooi dat deze Samante genezen is. Dan heeft hij de adviezen van begeleiders en artsen opgevolgd en is waarschijnlijk ook naar therapie gegaan om zijn problemen te overwinnen.
Samante zegt helemaal nergens dat hij ervan genezen is, noch heb ik dat gezegd. Hij heeft er mee leren leven en inderdaad heeft hij adviezen van artsen opgevolgd. Je antwoord is weer vol evangelisatie, maar het ontbrak je aan enige interesse in Samante. Overdenk eens hoe beschamend zoiets is.
Maar jij gelooft mij niet en daarom sla je er op los.
Ik sla helemaal nergens op los. Integendeel, ik ga doodserieus op jou in, besteed meer tijd aan jou dan wie dan ook, en ik ben zo rationeel bezig als maar mogelijk is. Dat is een teken van groot respect voor iemand.
Maar er staat geschreven: Johannes 10;23-32
Probeer nu eens te leren dat "er staat geschreven" op geen enkele manier relevant is voor dit gesprek. Ik heb geen enkele behoefte aan het stenigen van Jezus en ook geen behoefte aan zoiets kinderachtigs als "eeuwig leven". Ook heb ik geen enkele behoefte aan een verlosser of nationale bevrijder. En het allerminst wil ik een schaapje zijn. Indien ik in die tijd deze zeer onbescheiden man zou tegenkomen zou ik hem er op wijzen dat hij zijn geest ongelooflijk heeft bevuild door het heidense idee van hel en eeuwige helstraf in zijn denken toe te laten.
Maar er is nog een wonder: Jij gelooft
Hoezo wonder?
Er is totaal niets mis aan het begrip geloven op zich. Ergens in geloven doet men indien er geloof aan schenken redelijker is dan het niet te geloven. Als het weerbericht vertelt dat er een orkaan op komst is is het verstandig dat te geloven en maatregelen te nemen.
Het christelijk geloof is het omgekeerde. Daar ontbreekt werkelijk elke redelijkheid aan en het is zelfs
bewezen een valse godsdienst te zijn, hetgeen je uit
een onderwerp dat je al lange tijd hebt genegeerd kunt leren.