Is atheïsme de nieuwe religie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Is atheïsme de nieuwe religie?

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 02 nov 2022 17:19
axxyanus schreef: 27 okt 2022 17:05 Ik erken niet dat "atheïst" een scheldwoord is.
Prima joh, dat moet je zelf weten. Ik benoem gewoon een algemeen geaccepteerde historische duiding.
Dat is niet waar. Jij probeert die historische duiding te gebruiken voor hoe wij nu met dat woord moeten omgaan. Ondertussen heb je nog geen enkel alternatief kunnen aanbieden want alle woorden die werden gebruikt om ongelovigen te benoemen werden als scheldwoord gebruikt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Amerauder schreef: 02 nov 2022 16:45 Zie, daar heb je de verwarring al! Nee, natuurlijk gaat het niet over het kapitalisme, het gaat over atheïsme, en ja, natuurlijk zijn ze verwant aan elkaar. Net zoals het communisme verwant is. Er zijn simpelweg te veel dingen verwant aan het atheïsme om op te noemen.
Het ging om degenen die willen dat je braaf het nieuws volgt. Jij gelooft dat dit Atheisten zijn. Ik geloof er geen bal van. Het cultureel atheisme houdt zich bezig met het afkatten van religie, het waarschuwen voor pseudo-wetenschap em kwakzalverij. Niet met het heilig verklaren van de media (ook niet van de meest accurate) de momentane wetenschappelijke visie, de pharmaceutisch industrie of wat dan ook. Als je vrijdenkers het tegendeel probeert te vertellen, mag je heel veel tegengas verwachten. Vrijdenkers maken deel uit van het cultureel atheisme, maar de eigenschappen die jij daaraan toeschrijft zijn juist datgene, wat vrijdenkers trachten te vermijden! Dat dit niet alijd perfect lukt, is iets wat helaas niet valt te vermijden,
Ik wens u alle goeds
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

axxyanus schreef: 02 nov 2022 18:21
Amerauder schreef: 02 nov 2022 17:19
axxyanus schreef: 27 okt 2022 17:05 Ik erken niet dat "atheïst" een scheldwoord is.
Prima joh, dat moet je zelf weten. Ik benoem gewoon een algemeen geaccepteerde historische duiding.
Dat is niet waar. Jij probeert die historische duiding te gebruiken voor hoe wij nu met dat woord moeten omgaan.

Ik zeg toch, geuzennaam. Ik ga er van uit dat je weet wat een geuzennaam is.

Een geuzennaam is zowel een scheldwoord als ook niet een scheldwoord. Tegelijkertijd. Wonderlijk, niet? En dat kenmerk is nu juist precies wat het tot geuzennaam maakt.

Ondertussen heb je nog geen enkel alternatief kunnen aanbieden want alle woorden die werden gebruikt om ongelovigen te benoemen werden als scheldwoord gebruikt.

Mensen die niet zoveel met religie bezig zijn.

Zoals ik in bericht nummer 1 schreef: “de notie dat sommigen minder met religie op hebben dan anderen, minder religieus actief zijn dan anderen.”

Dat lijkt me een uitstekende, niet-denigrerende aanduiding. Daarin wordt tevens duidelijk dat niet iedereen die zichzelf ‘atheïst’ noemt tot deze groep behoort, en dat velen die zichzelf zo niet noemen (zie de eerder aangehaalde CBS statistieken) er wel toe behoren.

Peter van Velzen schreef: 03 nov 2022 02:55
Amerauder schreef: 02 nov 2022 16:45 Zie, daar heb je de verwarring al! Nee, natuurlijk gaat het niet over het kapitalisme, het gaat over atheïsme, en ja, natuurlijk zijn ze verwant aan elkaar. Net zoals het communisme verwant is. Er zijn simpelweg te veel dingen verwant aan het atheïsme om op te noemen.
Het ging om degenen die willen dat je braaf het nieuws volgt. Jij gelooft dat dit Atheisten zijn.

Nee, dat is jouw interpretatie.

Ik zeg dat een bepaalde vorm van atheïsme gekenmerkt wordt door het morele voorschrift om braaf het nieuws te volgen.

Ik zeg niet dat alle ‘atheïsten’ dit voorschrift naleven. Verre van, en zeker niet de ‘vrijdenkers’ onder hen. Ik zeg dat dit morele voorschrift kenmerkend is voor het atheïsme zoals het zich in onze samenleving voordoet.

Ik heb het er bovendien ook helemaal niet over dat iemand dat ‘wil’. Jij zegt dat adverteerders dat willen en dat klopt. Maar daarmee is niets gezegd over het vermeende atheïsme van deze adverteerders. Waar de adverteerders zelf in geloven maakt niets uit, want het is helemaal niet nodig om zelf te geloven in wat je propageert. Een medicijnfabrikant kan het gebruik van zijn medicijn propageren zonder het zelf te gebruiken in de situatie waarvoor hij het voorschrijft. Steve Jobs kan proberen om andermans kinderen zoveel mogelijk de ipad te laten gebruiken en tegelijkertijd zijn eigen kinderen dit gebruik ontzeggen. Daar is niets tegenstrijdigs aan.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Amrauder: Ik krijg de indruk dat "een bepaalde vorm van atheïsme" grotendeels door jou verzonnen is. Ik kom de eigenschappen die jij er aan toeschrijft wel eens ergens tegen (voornamelijk bij internet trollen), maar heb geen enkele aanwijzing of de betreffende personen al of niet atheïsten zijn. Het is overigens buitengewoon moeilijk om te discussiëren met iemand die telkens iets lijkt te zeggen, maar als je dat bestrijdt, telkens ontkent dat hij dat bedoelde te zeggen.

Blijft overeind staan dat er geen vorm van atheisme is die je met goed fatsoen een religie kunt noemen. De kenmerken van een religie onbreken (compleet?)
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Amerauder schreef: 03 nov 2022 12:10 Ik zeg dat een bepaalde vorm van atheïsme gekenmerkt wordt door het morele voorschrift om braaf het nieuws te volgen.
welk nieuws?
neem de oorlog in Oekraine
wie enkel het russisch nieuws volgt moet besluiten dat er geen oorlog is, enkel een militaire operatie, en dat alles volgens plan verloopt.
dat alle oekraieners dolblijk zijn met de Russische bevrijdingsactie en dat ze allemaal tot Rusland willen behoren
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

appelfflap schreef: 04 nov 2022 07:32
Amerauder schreef: 03 nov 2022 12:10 Ik zeg dat een bepaalde vorm van atheïsme gekenmerkt wordt door het morele voorschrift om braaf het nieuws te volgen.
welk nieuws?
wie enkel het russisch nieuws volgt moet besluiten dat er geen oorlog is, enkel een militaire operatie, en dat alles volgens plan verloopt.
dat alle oekraieners dolblijk zijn met de Russische bevrijdingsactie en dat ze allemaal tot Rusland willen behoren
Om mij moverende redenen volg ik vooral mijn lokale nieuws en wat er gebeurt in bepaalde delen van West Afrika. Is dat dan een aparte atheïstische denominatie?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
appelfflap
Banned

Mullog schreef: 04 nov 2022 07:36
appelfflap schreef: 04 nov 2022 07:32
welk nieuws?
Om mij moverende redenen volg ik vooral mijn lokale nieuws en wat er gebeurt in bepaalde delen van West Afrika. Is dat dan een aparte atheïstische denominatie?
ik lees sinds een paar maanden vooral goed nieuws
de rest is me te deprimerend

www.goednieuws.be bv
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

appelfflap schreef: 04 nov 2022 07:32 wie enkel het russisch nieuws volgt moet besluiten dat er geen oorlog is, enkel een militaire operatie, en dat alles volgens plan verloopt.

Moet dat?

Of is het een persoonlijke keuze?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 04 nov 2022 11:39
appelfflap schreef: 04 nov 2022 07:32 wie enkel het russisch nieuws volgt moet besluiten dat er geen oorlog is, enkel een militaire operatie, en dat alles volgens plan verloopt.

Moet dat?

Het is natuurlijk altijd een persoonlijke keuze om de informatie die men heeft, te negeren en tot een besluit te komen dat beter uitkomt dan het besluit dat zou volgen uit die informatie.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Amerauder schreef: 04 nov 2022 11:39 Moet dat?
maar ben je dan nog atheist volgens jou?
Ik zeg dat een bepaalde vorm van atheïsme gekenmerkt wordt door het morele voorschrift om braaf het nieuws te volgen.
1 over welk vorm van atheïsme praat je
2 welke media moet je dan volgen en welke politieke strekking. het gaat van extreem-links tot extreem-rechts en daarnaast heb je nog een hoop wacko complotmedia
is het wel een persoonlijke keuze aangezien jij atheïsme dwingend aan nieuws volgen koppelt.

Jij moet antwoorden, ik niet.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder schreef: 04 nov 2022 11:39

Moet dat?

Amerauder,

Een tussentijdse vraag:

Toen jij de titel van dit topic intikte, . . . Was dat een uit persoonlijke keuze voortspruitend gedrag?
Of blijkt het meer een intuïtieve opwelling die vervluchtigt?
En is het nu juist zover dat dit aan jou ontspruitend vermoeden beter is geprofileerd zodat een andere titel beter zou passen?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Amerauder schreef:
Als jij dat zo kennelijk stelt moet je zeker ook kunnen melden welke vorm van atheïsme dat is dan! En daarbij, braaf welk nieuws volgen?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Tijdje afwezig geweest, maar geeft de definitie van atheïsme (de begripsbepaling) aanleiding tot zoveel pagina's? Waar komt dat vandaan? Wat is er zo moeilijk aan :
Ik ben atheïst en hetero
Ik ben atheïst en homo (lhbtq-i etc)
Ik ben atheïst en republikein
Ik ben atheïst en koningsgezind
Ik ben atheïst en mijn lievelingskleur is groen
Ik ben atheïst en mijn lievelingskleur is rood
Ik ben atheïst en volg het nieuws
Ik ben atheïst en het nieuws interesseert me niet
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

dikkemick schreef: 06 nov 2022 08:33 Tijdje afwezig geweest, maar geeft de definitie van atheïsme (de begripsbepaling) aanleiding tot zoveel pagina's? Waar komt dat vandaan? Wat is er zo moeilijk aan :
Ik ben atheïst en hetero
Ik ben atheïst en homo (lhbtq-i etc)
Ik ben atheïst en republikein
Ik ben atheïst en koningsgezind
Ik ben atheïst en mijn lievelingskleur is groen
Ik ben atheïst en mijn lievelingskleur is rood
Ik ben atheïst en volg het nieuws
Ik ben atheïst en het nieuws interesseert me niet
Je vergat de atheïst met meervoudige persoonlijkheidsstoornis die gisteren nog zevendedagadventist was en vrijdagmiddag in de moskee te vinden was :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Amerauder schreef: 03 nov 2022 12:10

Ik zeg niet dat alle ‘atheïsten’ dit voorschrift naleven. Verre van, en zeker niet de ‘vrijdenkers’ onder hen. Ik zeg dat dit morele voorschrift kenmerkend is voor het atheïsme zoals het zich in onze samenleving voordoet.
Wat een vreselijk kromme stelling is dat. Dus ik als atheïst, in onze samenleving, wordt gekenmerkt door het morele voorschrift om braaf het nieuwe te volgen. Waanzin.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Plaats reactie