Je bent aan het goede adres. Ik ben christen en begrijp de topicstarter volkomen. Hij heeft helemaal gelijk, aan een verslaving ontsnappen is heel hard werken. Dat God daar niets aan doet is niet waar. Uit het boek van Job blijkt dat. Zelf heb ik in een situatie gezeten die nog veel erger is dan alcoholosche verslaving. Ik heb schizofrenie, een ongeneeslijke geestelijke ziekte. Vijf psychosen gehad, opgenomen geweest in de psychiatrie.dikkemick schreef: ↑06 aug 2021 06:59 Zelf denk ik niet dat God bestaat, maar als ik in de huid mag kruipen van diegenen die dat wel denken, dan concludeer ik dat een alwetende God er iets aan had kunnen doen, of het had kunnen verhelpen/voorkomen. Een goede God zou dat nl. ook doen. En dat is waar de meeste gelovigen het toch altijd over hebben: "God is goed"
Job was een man die in zwaar weer terecht kwam. Hij raakte kinderen, rijkdom en gezondheid kwijt. Zijn vrienden komen bij hem en willen hem duidelijk maken dat de oorzaak een zonde is. Maar Job bewijst dat hij niet gezondigd heeft door gedurende een zware discussie vol te houden in oprechtheid. Dan komt het antwoord. Hij heeft geen acht geslagen op de stem van God. Waarom zou God iemand genezen die niets met hem te maken wil hebben. Iemand die gezond eten aan de kant werpt en dan tegen God zegt: Waarom slaat hij mij? Omdat hij niet naar God luistert en ongezond eet. God is de ontwerper van het leven. Hij weet hoe je leeft. De wet van Mozes zegt dat wie die wet doet die leeft. Dat betekent God en je naaste liefhebben. Wie een deel van de wet houdt zal ten dele leven. Maar wie de hele wet houdt zal ten volle leven. Omdat wij de wet niet houden sterven wij en derven de heerlijkheid Gods. Maar dat is niet erg want de genade Gods is groot en wie genade vindt die zal leven. Die genade wordt gegeven door Christus aan het kruis. Hij betaalde de schuld aan God die de mens had. Maar dat is niet genoeg, Hij daalde ook af in het dodenrijk om daar iedereen mee te nemen die iets met Hem heeft. Zij hoeven niet naar de hel te gaan. Daarom is Christus gekomen.
Jezus sloeg acht op de stem van God en volbracht veel wonderen. Job genas en kreeg zijn rijkdom terug (ook kreeg hij opnieuw kinderen) nadat hij toegegeven had gezondigd te hebben. Door te erkenen dat hij te vroeg tegen God gesproken had en hem beschuldigd had. Maar hij had er niets van begrepen. Het ging niet om geen fouten maken maar om de wet te volbrengen.
God was dus goed door aandacht aan Job te besteden en hem aan het woord te laten en met hem in gesprek te gaan. Daarna genas hij hem en nam het kwade weg. God schiep de aarde en waneer God iemand de moeite waard vindt dan geneest Hij hem ook wanneer dat menselijkerwijs onmogelijk is. De moeite waard betekent: Wat gaat men doen met zijn genezing? Iets goeds?, dan is het de moeite waard.
.