Simulacrum en Schrödinger's kat

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Si,ulacrum en Schrödinger's kat

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

doctorwho schreef: 01 mei 2021 11:05
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 mei 2021 10:01 Als er delen zijn die met die snelheid van ons wegvliegen kunnen we ze niet meer waarnemen omdat het licht ons nooit bereikt.
Scherp opgemerkt :)
Niet door mij bedacht hoor.
Men spreekt dan van een horizon van het (voor ons zichtbare) universum.
Veel lijkt er op te wijzen dat er steeds meer achter die horizon verdwijnt, tot dat we tenslotte alleen zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

doctorwho schreef: 01 mei 2021 09:47 Dat kan kloppen maar er worden nu toch geen actuele snelheden boven de lichtsnelheid waargenomen?
Kan ook niet. Maar er worden in verband met de uitdijing van het heelal eigenlijk helemaal geen snelheden waargenomen. Alleen roodverschuiving. Als ik het goed begrepen heb is die in theorie (dicht) bij de lichtsnelheid zodanig groot dat de electromagnetische golven zo lang worden dat we er - zelfs in een eeuw - niet één te zien krijgen. Om met de dichter te spreken: "Dan dooft het licht".
Ik wens u alle goeds
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

Peter van Velzen schreef: 02 mei 2021 02:32
doctorwho schreef: 01 mei 2021 09:47 Dat kan kloppen maar er worden nu toch geen actuele snelheden boven de lichtsnelheid waargenomen?
Kan ook niet. Maar er worden in verband met de uitdijing van het heelal eigenlijk helemaal geen snelheden waargenomen. Alleen roodverschuiving. Als ik het goed begrepen heb is die in theorie (dicht) bij de lichtsnelheid zodanig groot dat de electromagnetische golven zo lang worden dat we er - zelfs in een eeuw - niet één te zien krijgen. Om met de dichter te spreken: "Dan dooft het licht".
v > c : onrechtstreeks misschien wel , alhoewel ik niet weet of dit al ooit is gebeurd ?
een object dat we nu zien en dat in de buurt van de grens van ons zichtbare universum ligt, kan binnen een jaar misschien wel verdwijnen omdat zijn snelheid door de expantie van de ruimte boven c komt te liggen.
langs de andere kant is er na een jaar tijd net meer kans dat we hem blijven zien omdat ons zichtbare universum dan 1 lichtjaar groter geworden is.
alles hangt af volgens mij hoe snel de expantie is aan de rand van het zichtbare universum (geen idee hoe groot die is tov c).
maar ooit wordt die expantie zo groot dat alles verdwijnt, maar zoals gezegd, geen idee wanneer dat zal zijn.

tot zover de mening van een amateur :-)
Peter van Velzen
Site Admin

outremer schreef: 02 mei 2021 22:14
Peter van Velzen schreef: 02 mei 2021 02:32 Kan ook niet. Maar er worden in verband met de uitdijing van het heelal eigenlijk helemaal geen snelheden waargenomen. Alleen roodverschuiving. Als ik het goed begrepen heb is die in theorie (dicht) bij de lichtsnelheid zodanig groot dat de electromagnetische golven zo lang worden dat we er - zelfs in een eeuw - niet één te zien krijgen. Om met de dichter te spreken: "Dan dooft het licht".
v > c : onrechtstreeks misschien wel , alhoewel ik niet weet of dit al ooit is gebeurd ?
een object dat we nu zien en dat in de buurt van de grens van ons zichtbare universum ligt, kan binnen een jaar misschien wel verdwijnen omdat zijn snelheid door de expantie van de ruimte boven c komt te liggen.
Is nog niet gebeurd, en kan ook nog niet (hé ik word eentoning) , omdat wij dergelijke objecten nog niet kunnen waarnemen. Ook al zou hun licht ons wél bereiken. Het verste object dat men heeft ontdekt is nog een minstens 300 miljoen lichtjaar verwijderd van dat punt.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

outremer schreef: 02 mei 2021 22:14 v > c : onrechtstreeks misschien wel , alhoewel ik niet weet of dit al ooit is gebeurd ?
langs de andere kant is er na een jaar tijd net meer kans dat we hem blijven zien omdat ons zichtbare universum dan 1 lichtjaar groter geworden is.
alles hangt af volgens mij hoe snel de expantie is aan de rand van het zichtbare universum (geen idee hoe groot die is tov c).
maar ooit wordt die expantie zo groot dat alles verdwijnt, maar zoals gezegd, geen idee wanneer dat zal zijn.

tot zover de mening van een amateur :-)
Dat zou zo moeten zijn.
Probleem is dat dit zo traag (naar menselijke maatstaven) verloopt dat het heel veel jaren kost om iets ""te zien"" verdwijnen.
VseslavBotkin
Diehard

Bericht door VseslavBotkin »

Als je uitgaat van een abstracter en onpersoonlijker Godsbeeld, behoort het juist tot de aard van God dat Hij zowel wel als niet is. Denk ook aan de klassieker uit de negatieve theologie: "God is geen ding", of in het Engels: "God is nothing (no thing)". Dat wil zeggen, God "is" niet zoals een blikje cola, of een stoel dat wel is.

Lao tse:
De Tao is voorbij zijn, en is niet. Hoe weet ik dit? Ik kijk in mezelf en ik zie.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Maak het allemaal maar zo vaag dat het eigenlijk niets meer betekend. De mystiek aangelegde bevredigt zo de behoefte aan iets transcendents zonder veel consequenties. De meeste mensen kunnen er verder niets mee.

Zo kan je er ook tegenaan kijken...
Peter van Velzen
Site Admin

VseslavBotkin schreef: 23 sep 2022 20:28 Als je uitgaat van een abstracter en onpersoonlijker Godsbeeld, behoort het juist tot de aard van God dat Hij zowel wel als niet is. Denk ook aan de klassieker uit de negatieve theologie: "God is geen ding", of in het Engels: "God is nothing (no thing)". Dat wil zeggen, God "is" niet zoals een blikje cola, of een stoel dat wel is.

Lao tse:
De Tao is voorbij zijn, en is niet. Hoe weet ik dit? Ik kijk in mezelf en ik zie.
Je kunt niet in jezelf kijken, (wel naar jezelf luisteren). Als God niets is, dan heeft hij geen eigenschappen. Want wat een eigenschap heeft dat is iets. Ook al bestaat het niet. Warpdrives bestaan niet, maar hebben wel de eigenschap dat ze reizen sneller dan het licht mogelijk maken. Dus zijn ze iets. Om te bestaan moeten ze echter waarneembare eigenschappen hebben.
Ik wens u alle goeds
VseslavBotkin
Diehard

B.S. schreef: 24 sep 2022 00:15 Maak het allemaal maar zo vaag dat het eigenlijk niets meer betekend. De mystiek aangelegde bevredigt zo de behoefte aan iets transcendents zonder veel consequenties. De meeste mensen kunnen er verder niets mee.

Dat God transcendent is, volgt niet uit mijn bericht. Hij kan net zo goed immanent zijn.

Dat de meeste mensen er niks mee zullen kunnen spijt me zeer, maar is dat een valide argument? De meeste mensen zullen ook niet met de deeltjesversneller om kunnen gaan. Dat iets democratischer is maakt het niet per se beter of waardevoller natuurlijk.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

VseslavBotkin schreef: 24 sep 2022 11:23
B.S. schreef: 24 sep 2022 00:15 Maak het allemaal maar zo vaag dat het eigenlijk niets meer betekend. De mystiek aangelegde bevredigt zo de behoefte aan iets transcendents zonder veel consequenties. De meeste mensen kunnen er verder niets mee.

Dat God transcendent is, volgt niet uit mijn bericht. Hij kan net zo goed immanent zijn.

Dat de meeste mensen er niks mee zullen kunnen spijt me zeer, maar is dat een valide argument? De meeste mensen zullen ook niet met de deeltjesversneller om kunnen gaan. Dat iets democratischer is maakt het niet per se beter of waardevoller natuurlijk.
Maar die deeltjesversneller is er overduidelijk en geeft resultaten.

Die God waarom zou die er zijn?
Zijn aanwezigheid blijkt nergens uit en resultaten zijn er al helemaal niet.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

We hebben het in de immanente context dan over God met "Grote G", maar je zou het dan ook over Werkelijkheid of Waarheid (met "Grote W") kunnen hebben.

Of dat dan iets betekent (of niet) en "wat je er aan hebt" (want natuurlijk moet je er iets aan hebben?) of dat iemand daar iets niet mee kan/wil is niet zozeer spijtig maar aan de orde van de dag denk ik; het is een interessekwestie of een zienskwestie.

Bakkeleien met atheïsten of theïsten hierover kan gezien worden als onfatsoenlijk. Dat kwam in me op toen ik een tijdje geleden in de archieven dook en ik een discussie vond met (waarschijnlijk) een non-dualist die uiteindelijk is geband.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
VseslavBotkin
Diehard

chromis schreef: 24 sep 2022 13:19 We hebben het in de immanente context dan over God met "Grote G", maar je zou het dan ook over Werkelijkheid of Waarheid (met "Grote W") kunnen hebben.

Of dat dan iets betekent (of niet) en "wat je er aan hebt" (want natuurlijk moet je er iets aan hebben?) of dat iemand daar iets niet mee kan/wil is niet zozeer spijtig maar aan de orde van de dag denk ik; het is een interessekwestie of een zienskwestie.

Bakkeleien met atheïsten of theïsten hierover kan gezien worden als onfatsoenlijk. Dat kwam in me op toen ik een tijdje geleden in de archieven dook en ik een discussie vond met (waarschijnlijk) een non-dualist die uiteindelijk is geband.
Dankjewel voor je reactie, chromis, ik ben niet zo bekend met de forumcultuur hier. Ik zal het in gedachten houden.

chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Hallo VseslavBotkin,

Ik denk dat dit niet ten grondslag ligt aan de forumcultuur maar over mensen in het algemeen :) Ook wij vallen hieraan volgens mij ten prooi.

Want ik denk dat "elkaar proberen te overtuigen van een zienswijze" voornamelijk wordt gedaan vanuit een persoonlijke behoefte, of omdat we van een andere zienswijze last of belemmering ondervinden. Maar wellicht ook omdat we onzeker zijn over onze zienswijze: als we anderen kunnen overtuigen dan denken we onszelf ook te overtuigen.

Cognitieve dissonantie is een interessant studie-subject, voornamelijk bij jezelf.

Excuses, dit gaat "meta".

Welkom op het forum trouwens 👍

Het Freethinker.nl Forum is eigenlijk (kort dd bocht) een atheïsten-forum: je kan hele goede, inhoudelijke discussies terugvinden en voeren, maar die zijn vaak gekaderd in die atheïsme vs. theïsme, religie/inutitie vs. wetenschap/rede dualiteit.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

VseslavBotkin schreef: 24 sep 2022 13:43 Dankjewel voor je reactie, chromis, ik ben niet zo bekend met de forumcultuur hier. Ik zal het in gedachten houden.
Welkom, ook namens het namens het beheerdersteam.
Heb je dit topic al doorgenomen?
Welkom nieuwe leden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dean53

Re: Simulacrum en Schrödinger's kat

Bericht door dean53 »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 mar 2021 14:22
Peter van Velzen schreef: 25 mar 2021 06:19 Als God alle leven heeft geschapen dan moet hij zelf dood zijn.
Of hij heeft zichzelf geschapen.
Ik zou met Spinoza zeggen: 'God is oorzaak van zichzelf'.'
Plaats reactie