Welkom in het Novaceen- James Lovelock

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leon
Diehard

Welkom in het Novaceen- James Lovelock

Bericht door Leon »

Heeft iemand dit boekje gelezen?

Extrapolerend (met optimisme) komt Lovelock tot zelfbewuste technologie als doel van de evolutie.

Nu dacht ik zelf dat evolutie altijd zonder doel was.
Misschien…
doctorwho
Ontoombaar

Re: Welkom in het Novaceen- James Lovelock

Bericht door doctorwho »

Leon schreef: 07 aug 2022 17:12 Heeft iemand dit boekje gelezen?

Extrapolerend (met optimisme) komt Lovelock tot zelfbewuste technologie als doel van de evolutie.

Inderdaad evaluatie is een blind en ongeleid proces met als pijlers variatie, selectie en erfelijkheid. Als zelfbewuste technologie daar uit voortkomt dan was dat, alvast geen doel.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Als mens kunnen we natuurlijk overal en altijd ergens een doel op plakken. Dat wil nog niet zeggen dat dat doel er ook daadwerkelijk is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Leon schreef: 07 aug 2022 17:12 Heeft iemand dit boekje gelezen?

Leon,

Ik ben nu iets verder dan op de helft en het is duidelijk dat Lovelock twee betekenissen van “evolutie” losjes door elkaar vlecht.
Enerzijds die welke hoort bij Wallace & Darwin en het ontstaan en vergaan van al die levensvormen door ongerichte wijzigingen in de erfelijke eigenschappen en het uiteenlopend succes daarvan in verschillende omstandigheden om zich te vermeerderen.

Anderzijds zoiets als de evolutie van de boekdrukkunst, of het luchttransport dat duidelijk geen vormen van leven zijn.

Ik gok dat ik in de tweede helft zal lezen dat de cyborgs in staat zijn om de ingebakken doelloosheid van de biologische evolutie af te vangen en van een doel te voorzien.
Zelfs voor een cyborg een waar tovenaarsleerlingenprobleem waar ik binnen een paar dagen van weet hoe Lovelock daar een staart aan breit.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 08 aug 2022 07:26 Als mens kunnen we natuurlijk overal en altijd ergens een doel op plakken. Dat wil nog niet zeggen dat dat doel er ook daadwerkelijk is.
Bestaat er een doel buiten dat wat verzonnen is? Lovelock verzint er een boel bij, hij maakt van technologie iets religieus. Een lotsbestemming, feitelijk is dat dan politiek. Zoals hij ook pleit voor kernenergie als noodzakelijk. Noodzaak is ook iets wat verzonnen is?
Misschien…
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 08 aug 2022 16:37
Mullog schreef: 08 aug 2022 07:26 Als mens kunnen we natuurlijk overal en altijd ergens een doel op plakken. Dat wil nog niet zeggen dat dat doel er ook daadwerkelijk is.
Bestaat er een doel buiten dat wat verzonnen is? Lovelock verzint er een boel bij, hij maakt van technologie iets religieus. Een lotsbestemming, feitelijk is dat dan politiek. Zoals hij ook pleit voor kernenergie als noodzakelijk. Noodzaak is ook iets wat verzonnen is?
Noodzaak kan zeer verzonnen zijn. Mijn kinderen verzonnen nog weleens noodzakelijkheden waarvan ik het nut nooit begreep, die mij in de portemonnee raakten maar zonder welke hun leven voorbij zou zijn. Je begrijpt dat hun leven een paar keer beëindigd is :)

Aan de andere kant kan de inzet van hulpdiensten zeer noodzakelijk zijn om veel leed te voorkomen.

Persoonlijk vind ik dat voor het overleven van de mensheid het nogal noodzakelijk is dat we wat aan milieu en klimaat doen. Die noodzakelijkheid wordt niet door iedereen gedeeld en door klimaat ontkenners als verzonnen beschouwd. Het is maar met wie je erover praat.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Leon schreef: 08 aug 2022 16:37
Bestaat er een doel buiten dat wat verzonnen is? Lovelock verzint er een boel bij,
hij maakt van technologie iets religieus.
Een lotsbestemming, feitelijk is dat dan politiek. Zoals hij ook pleit voor kernenergie als noodzakelijk. Noodzaak is ook iets wat verzonnen is?
Grappig dat Lovelock zelf al constateert: *)
p31 van 132 schreef:. . Kunnen we dus zeggen dat het doel van de kosmos het voortbrengen en onderhouden van intelligent leven is?
Dat komt neer op een religieuze bewering - niet in de zin van de verhalen waarin ik niet geloof maar in de zin van een diepere waarheid.

knip
knip

En vervolgens, tijdens nog eens vier miljard jaar, leidden toeval en noodzaak tot de evolutie van dieren en, uiteindelijk, mensen. Had dit op een andere manier kunnen gebeuren?
Nee volgens Barrow en Tipler.
En wij zijn waarschijnlijk pas het begin, de start van een proces waarbij de hele kosmos bewustzijn verwerft.

knip
knip

Door hun afkeer van godsdienst hebben ze gefaald om haar kern van waarheid te zien.
Volgens mij zijn wij een uitverkoren volk, niet direct uitverkoren door God of een soort individuele macht, maar als een soort die natuurlijk geselecteerd is - op intelligentie.

knip
knip

Het geeft ons een reden om trots te zijn, maar niet overmoedig, want onze positie impliceert een enorme verantwoordelijkheid.
Lovelock gaat dus verder op het pad dat ik al schetste, namelijk het losjes verknopen van minstens twee heel verschillende woordbetekenissen die "evolutie" aankleven.

En ook propageert hij "de menselijke intelligentie" als een soort ultra-superieure eigenschap die, mits overgedragen aan on-vleselijke, dus potentieel ultra-onsterfelijke ietsigheden uiteindelijk terug zullen kunnen "zien" op het in elkaar zakken van dit zonnestelsel.
Voor die tijd is er geen peil op te trekken wat er in aantal, of totaal gewicht, of bijdrage in de genenpoel, langer of korter, meer of minder tot exploiteren van de omgevingsomstandigheden in staat, kennelijk overleeft.

Dat is een kapitale rotgok van Lovelock die hij doortrekt:
111 van 131 schreef: Door de cyborgs vrij te laten is er wellicht een kleine kans dat zij zich zullen ontwikkelen tot een staat waarin zij het doel van het universum kunnen voltooien, wat dat ook moge zijn

Voorlopig kan ik daarom even vrijmoedig volstaan met mijn:
"Zolang je morgen niet tegen kunt houden is er nog uitzicht."

Roeland

*) Omdat ik electronisch lees kan ik per lettergrootte het aantal pagina's zien wijzigen.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Het heeft wel iets “totalitairs” Lovelock’s visie.
Misschien…
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Je zou ook kunnen redeneren dat het een enorme miskleun is, van de natuur, zogenaamd intelligent leven in casu de mensheid... :lol:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

L.S.

Mij lijkt dat Lovelock een levend voorbeeld was van iemand met een groots ontwikkeld vermogen tot “lateraal denken”; het vasthouden van en aan plots opwellende ideeën voor je die volautomatisch, zogenaamd “normaal denkend”, om zeep hebt geholpen.

Roeland
Plaats reactie