Iedereen heeft een eigen wereldbeeld.
Geen idee waarom je dat denkt, dat ik niet subjectief in de wereld zou staan.
Moderator: Moderators
Iedereen heeft een eigen wereldbeeld.
Nu dan nog even doortrekken naar metingen, die dan ook subjectief zijn.
Wat heb je eraan als je zelf maar één wereld ervaart?Leon schreef: ↑30 jul 2022 07:53Dat zwaartekracht in alle werelden geldig lijkt is verder nog geen bewijs dat iedereen dezelfde wereld deelt.
Het is hoogstens een inductie, en je geeft zelf de zwarte zwaan al waardoor je niet kunt zeggen alle zwanen zijn wit.
Je hoeft van mij niet aan te nemen dat er meerdere werelden (en geschiedenissen en toekomsten) zijn (co-existeren), maar je kunt misschien inzien dat als je dat aanneemt dat je dan tot andere conclusies komt. Mij lijkt persoonlijk duidelijk dat een meting alleen de bevestiging van de eigen wereld is/wordt, maar niet perse de bevestiging van de andere werelden (van andere mensen bijvoorbeeld).
En dan is het cirkeltje weer rond.
Ik had hierover geen gedachten.We denken dat er inertiaalstelsels zijn, maar dat zijn theoretische constructies.
Die wereld is onvolkomen en eenzijdig. Als het je lukt de afhankelijkheid te zien tussen jezelf en wat metingen dan betekenen (bevestiging van de onvolkomen wereld) wil je misschien op zoek naar de mogelijkheid van een complete wereld. Dat is meer een (morele) houding dan een beheersing. Er valt niets te beheersen aan de wereld.Mullog schreef: ↑30 jul 2022 13:05Wat heb je eraan als je zelf maar één wereld ervaart?Leon schreef: ↑30 jul 2022 07:53Dat zwaartekracht in alle werelden geldig lijkt is verder nog geen bewijs dat iedereen dezelfde wereld deelt.
Het is hoogstens een inductie, en je geeft zelf de zwarte zwaan al waardoor je niet kunt zeggen alle zwanen zijn wit.
Je hoeft van mij niet aan te nemen dat er meerdere werelden (en geschiedenissen en toekomsten) zijn (co-existeren), maar je kunt misschien inzien dat als je dat aanneemt dat je dan tot andere conclusies komt. Mij lijkt persoonlijk duidelijk dat een meting alleen de bevestiging van de eigen wereld is/wordt, maar niet perse de bevestiging van de andere werelden (van andere mensen bijvoorbeeld).
Metingen zijn relatief, bijvoorbeeld de snelheid die je hebt, er is geen absolute snelheid. Er is geen inertiaalstelsel de moeder van alle andere stelsels.Maria schreef: ↑30 jul 2022 13:26En dan is het cirkeltje weer rond.
viewtopic.php?p=603866#p603866
De uitkomsten van het meten zijn niet subjectief, wel de conclusies, die er vaak uit getrokken worden.Ik had hierover geen gedachten.We denken dat er inertiaalstelsels zijn, maar dat zijn theoretische constructies.
Maar ook hier weer.
Meten is iets anders dan iets in een bepaalde toestand ervaren.
Conclusies (aangaande een heel stelsel) kun je pas trekken, als alles wat gemeten moet worden ook gemeten is en meegenomen wordt.
Lees nog eens wat ik in mijn quote heb laten staan.Leon schreef: ↑30 jul 2022 14:01Metingen zijn relatief, bijvoorbeeld de snelheid die je hebt, er is geen absolute snelheid. Er is geen inertiaalstelsel de moeder van alle andere stelsels.
De conclusie die de een trekt (snelheid is nul) kan waar zijn, terwijl een andere conclusie die daarvan afwijkt (snelheid is niet nul) ook waar kan zijn.
Meenemend ook wat ik hierboven schreef;Leon schreef: ↑30 jul 2022 13:50Die wereld is onvolkomen en eenzijdig. Als het je lukt de afhankelijkheid te zien tussen jezelf en wat metingen dan betekenen (bevestiging van de onvolkomen wereld) wil je misschien op zoek naar de mogelijkheid van een complete wereld. Dat is meer een (morele) houding dan een beheersing. Er valt niets te beheersen aan de wereld.
Ik vind het een vreemde gedachte dat wat je hier schrijft. Op mij komt het over of je morele en ethische kwesties laat afhangen van wat je ziet als je naar een voltmeter of iets dergelijks kijkt.Leon schreef: ↑30 jul 2022 13:50Die wereld is onvolkomen en eenzijdig. Als het je lukt de afhankelijkheid te zien tussen jezelf en wat metingen dan betekenen (bevestiging van de onvolkomen wereld) wil je misschien op zoek naar de mogelijkheid van een complete wereld. Dat is meer een (morele) houding dan een beheersing. Er valt niets te beheersen aan de wereld.Mullog schreef: ↑30 jul 2022 13:05Wat heb je eraan als je zelf maar één wereld ervaart?Leon schreef: ↑30 jul 2022 07:53
Dat zwaartekracht in alle werelden geldig lijkt is verder nog geen bewijs dat iedereen dezelfde wereld deelt.
wat ik bedoel is dat je met meten alleen kunt bevestigen wat de wereld tekort schiet, en dat je beter kunt werken aan morele groei.Mullog schreef: ↑30 jul 2022 17:29Ik vind het een vreemde gedachte dat wat je hier schrijft. Op mij komt het over of je morele en ethische kwesties laat afhangen van wat je ziet als je naar een voltmeter of iets dergelijks kijkt.Leon schreef: ↑30 jul 2022 13:50Die wereld is onvolkomen en eenzijdig. Als het je lukt de afhankelijkheid te zien tussen jezelf en wat metingen dan betekenen (bevestiging van de onvolkomen wereld) wil je misschien op zoek naar de mogelijkheid van een complete wereld. Dat is meer een (morele) houding dan een beheersing. Er valt niets te beheersen aan de wereld.
Dat kun jij aflezen aan een voltmeter, dat de wereld tekort schiet?Leon schreef: ↑30 jul 2022 19:09wat ik bedoel is dat je met meten alleen kunt bevestigen wat de wereld tekort schiet, en dat je beter kunt werken aan morele groei.Mullog schreef: ↑30 jul 2022 17:29Ik vind het een vreemde gedachte dat wat je hier schrijft. Op mij komt het over of je morele en ethische kwesties laat afhangen van wat je ziet als je naar een voltmeter of iets dergelijks kijkt.Leon schreef: ↑30 jul 2022 13:50
Die wereld is onvolkomen en eenzijdig. Als het je lukt de afhankelijkheid te zien tussen jezelf en wat metingen dan betekenen (bevestiging van de onvolkomen wereld) wil je misschien op zoek naar de mogelijkheid van een complete wereld. Dat is meer een (morele) houding dan een beheersing. Er valt niets te beheersen aan de wereld.
In zoverre Einstein tot de conclusie kwam dat we geen gelijktijdigheid kunnen vaststellen, is dat alleen in absolute zin waar. Relatieve gelijktijdigheid. (verschillen kleiner dan de meetfout) is in de meeste gevallen wel vast te stellen. De meesten van ons bewegen zich niet ten opzichte van anderen met ook maar 1 promille van de lichtsnelheid. (3000 km/sec oftewel 108 milioen km/uur) en de meeste mensen bevinden zich ook op plekken waar de zwaartekracht ongeveer gelijk is. Derhalve is een groot deel van de mensen het er over eens wat ze met gelijktijdigheid bedoelen. (Doorgaans een verschil van minder dan één seconde.Leon schreef: ↑30 jul 2022 12:11
Ter overweging. De hubris van “globaal denken” is evident. Ik ben ooit aangevallen op het universalisme of absolutisme bij Kant, maar er wordt wel even makkelijk 1 overkoepelende wereld voorgesteld waarin “alles” zich afspeelt. Volgens mij weten we door de relativiteit bij Einstein al dat die ene wereld uiteenvalt in verschillende werelden waarin zoiets als gelijktijdigheid anders is.
…in zoverre de voltmeter iets bevestigt van de eigen subjectieve wereld, hoe kan het wat anders?
Om dat het effect verwaarloosbaar klein is op aarde, moeten we maar doen alsof het er niet is? Het idee dat snelheden relatief zijn per inertiaalstelsel blijft. Wat ik wil zeggen is dat een inertiaalstelsel een theoretische constructie is, waarbij natuurwetten gelden en omrekeningen mogelijk zijn naar andere inertiaalstelsels, maar dat in de praktijk daarbij van alles verwaarloosd wordt (zoals wrijving) en het dus niet de realiteit is.Peter van Velzen schreef: ↑31 jul 2022 04:40In zoverre Einstein tot de conclusie kwam dat we geen gelijktijdigheid kunnen vaststellen, is dat alleen in absolute zin waar. Relatieve gelijktijdigheid. (verschillen kleiner dan de meetfout) is in de meeste gevallen wel vast te stellen. De meesten van ons bewegen zich niet ten opzichte van anderen met ook maar 1 promille van de lichtsnelheid. (3000 km/sec oftewel 108 milioen km/uur) en de meeste mensen bevinden zich ook op plekken waar de zwaartekracht ongeveer gelijk is. Derhalve is een groot deel van de mensen het er over eens wat ze met gelijktijdigheid bedoelen. (Doorgaans een verschil van minder dan één seconde.Leon schreef: ↑30 jul 2022 12:11
Ter overweging. De hubris van “globaal denken” is evident. Ik ben ooit aangevallen op het universalisme of absolutisme bij Kant, maar er wordt wel even makkelijk 1 overkoepelende wereld voorgesteld waarin “alles” zich afspeelt. Volgens mij weten we door de relativiteit bij Einstein al dat die ene wereld uiteenvalt in verschillende werelden waarin zoiets als gelijktijdigheid anders is.
Ik denk dat je je kennis van deze materie weer wat moet oppoetsen Leon.Leon schreef: ↑31 jul 2022 08:09Om dat het effect verwaarloosbaar klein is op aarde, moeten we maar doen alsof het er niet is? Het idee dat snelheden relatief zijn per inertiaalstelsel blijft. Wat ik wil zeggen is dat een inertiaalstelsel een theoretische constructie is, waarbij natuurwetten gelden en omrekeningen mogelijk zijn naar andere inertiaalstelsels, maar dat in de praktijk daarbij van alles verwaarloosd wordt (zoals wrijving) en het dus niet de realiteit is.Peter van Velzen schreef: ↑31 jul 2022 04:40In zoverre Einstein tot de conclusie kwam dat we geen gelijktijdigheid kunnen vaststellen, is dat alleen in absolute zin waar. Relatieve gelijktijdigheid. (verschillen kleiner dan de meetfout) is in de meeste gevallen wel vast te stellen. De meesten van ons bewegen zich niet ten opzichte van anderen met ook maar 1 promille van de lichtsnelheid. (3000 km/sec oftewel 108 milioen km/uur) en de meeste mensen bevinden zich ook op plekken waar de zwaartekracht ongeveer gelijk is. Derhalve is een groot deel van de mensen het er over eens wat ze met gelijktijdigheid bedoelen. (Doorgaans een verschil van minder dan één seconde.Leon schreef: ↑30 jul 2022 12:11