axxyanus schreef: ↑14 jul 2022 13:46
Amerauder schreef: ↑14 jul 2022 12:27
axxyanus schreef: ↑13 jul 2022 20:59Zijn mensen die anderen proberen te overtuigen van hun politiek standpunt ook aggressief met een bekeringsdrang?
Inderdaad. Dat is toch ook een beetje het punt van politiek? En dat het atheïsme zich nu aan het uitbreiden is tot de politieke sfeer is de uiterst interessante historische ontwikkeling die ik hier aan de orde wil brengen.
Maar niemand noemt politieke partijen: "religies". Dus dat atheïsme zich op het politiek toneel begeeft lijkt me geen argument om atheïsme als een religie te zien.
Dat zit hem in de relatie tussen die twee begrippen. Niet alle politieke kwesties zijn religieus van aard, maar religie heeft over het algemeen wel iets van een politiek component.
Geloof is vooral iets persoonlijks, religie is meer naar buiten gericht, het is iets dat je deelt met anderen, bijvoorbeeld door middel van rituelen. Dit geeft het een politiek element. Waar het geloof in bepaalde religieuze overtuigingen een politieke kwestie wordt, kun je het religie noemen.
Dus, als atheïsme, dat eerst voornamelijk een geloof was, nu politieke neigingen begint te vertonen, dan dringt de vraag zich op of we hier misschien met iets als een religie te maken hebben.
Wel interessant dat je het atheïsme een bestrijden van bijgeloof noemt. Want is dat niet precies wat het christendom en de islam tijdens hun grote expansies zeggen te hebben gedaan? Het bestrijden – uitroeien zelfs? – van bijgeloof?
Je bent hier een valse equivalentie aan het opzetten, door te kijken naar de gelijkenis is woordgebruik, zonder oog te hebben voor de verschillen die daar achter schuilgaan. Bijgeloof en de bijhorende kwakzalverij, kost nog elk jaar de nodige levens. Dat bestrijden in de betekenis dat men probeert mensen de nodige kennis bij te brengen zodat ze later een beter geïnformeerde beslissing kunnen nemen is in niets te vergelijken met de wat het christendom en de islam op hun geweten hebben onder de noemer "bijgeloof bestrijden".
Het mooie is dat christenen en moslims beweren dat de heidenen die ze bekeerd hebben constant in oorlog met elkaar waren en allerlei gruwelijke bloedoffers deden. Ze claimen dus net zo goed met het brengen van hun geloof levens te redden.
Let op, ik stel ze niet gelijk aan elkaar. Maar ik maak wel een vergelijking. Daarbij wil ik er op wijzen dat er een verschil is tussen wat iemand claimt te doen, en wat hij in feite doet. Wat precies de waarheid is achter een claim die gemaakt wordt, is moeilijk te achterhalen. De claim zelf echter is een stuk toegankelijker, ‘objectiever’ als je wilt. Het is dus de claim zelf die ik met elkaar vergelijk, niet de eventuele waarheid of onwaarheid die er achter schuilt.
axxyanus schreef: ↑13 jul 2022 20:59
Geen van die andere zaken maakt een verschil om te bepalen of iemand een atheïst is of niet. Twee mensen die elk geloven dat god niet bestaat, kunnen voor de rest heel andere opvattingen hebben over wetenschap, spirutaliteit, materialisme, oorzakelijkheid, politiek enz. Atheïsme komt dus helemaal niet met een scala aan opvattingen. Dat een atheïst als persoon nog een heel scala aan opvattingen heeft, wil niet zeggen dat die scala aan opvattingen verbonden zijn aan zijn atheïsme.
En dat laatste geldt voor religies dus ook. En toch spreken we alsof dat zo is. Dat is nu juist precies de vergelijking die ik interessant vind om te verkennen.
Hoezo dat laatste geld voor religies ook?
Er zijn weldegelijk zaken die gelovigen moeten geloven, of hun mede gelovigen bestempelen hen als ketter of afvallige of iets dergelijks. Zolang dat een atheïst niet in goden gelooft, is er niets wat een atheïst kan aanhangen of afstrijden waardoor een andere atheïst hem niet langer als een atheïst zal erkennen.
Binnen een bepaalde religieuze gemeenschap, ja. Maar niet binnen het christendom als zodanig. Dat is waar het misverstand uit bestaat: Specifieke christelijke clubjes worden vergeleken met het atheïsme als zodanig. Laat ons liever het christendom als zodanig met het atheïsme als zodanig vergelijken, en specifieke christelijke clubjes met specifieke atheïstische clubjes. En dan lost het probleem zich als vanzelf op, want dan zie je er net zo goed atheïstische gemeenschappen bestaan waarbinnen bepaalde zaken wel en niet gezegd mogen worden.
Nu is het natuurlijk zo dat gelovigen zich maar al te vaak bemoeien met wat mensen buiten hun eigen clubje doen en laten. En dat brengt me dus op Richard Dawkins en de zijnen. Want die zijn dat nu ook gaan doen.