Oudejaarsconférence Lebbis & Jansen
Moderator: Moderators
Oudejaarsconférence Lebbis & Jansen
Vandaag naar de conférence van Lebbis & Jansen in de Kleine Komedie geweest. Voor wie nog moet gaan of wacht op een leuk amusant stukje vermaak van dit duo: probeer maar wat anders te regelen. De conférence heeft geen goede lijn, weinig goede grappen, en is meer een soort privésoapbox van de heren, met als triest hoogtepunt een tien minuten durende scheldkannonade richting hun persoonlijke Kop van Jut: Rita Verdonk. Ik vind het zelf ook een raar mens, maar dit had niks meer met cabaret of een conférence te maken. Je gaat daar naartoe voor een eigenzinnige en scherp-humoristische terugblik op het afgelopen jaar, niet voor een politieke schuimbekkende monoloog van linkse signatuur waar de heren iets te persoonlijk worden. Als ik dat zou willen, ga ik wel naar een bijeenkomst van de CPN.
De oorzaak is gelegen in het feit dat de beide heren dit jaar lang op reis zijn geweest. Lebbis zat drie maanden in Australië en Nieuw-Zeeland; Jansen zeven maanden in de VS en Canada. Daardoor is deze voorstelling waarschijnlijk in de verdrukking gekomen, en dat merk je. Er zit weinig origineel materiaal in (en dat terwijl er zat gebeurd is waar je iets geestigs mee kan: Irwin, Litvinenko, Lingo---het wordt allemaal slechts een lippendienst bewezen) en de grappen die leuk zijn zitten eigenlijk in de stukjes tussen de hoofdmoten in. Verder vind ik dat ondanks al hun verbale geweld over hoe inhumaan ons asielbeleid is en dat we meer saamhorigheid moeten tonen en blahblahblah, ze ontstellend hypocriet zijn door juist niet de grootste loser van de verkiezingen, Wouter Bos, stevig aan te pakken. Elke beetje politicus wordt in de zeik genomen (Pechtold, Van der Laan, Balkenende, Rutte, Verdonk, Rouvoet, Marijnissen, Griffith, Cohen) , maar het gedraaikont van Bos blijft angstvallig buiten schot. Helemaal pijnlijk wordt het als je bedenkt dat de sociaal meest geëngageerde van het stel (Jansen) doodleuk vertelt over zijn zeven maanden durende trip---met zijn gezin nog wel. Ach, hij kon zijn werk wel doen, en voor de rest was het zo te horen uitgebreide vakantie. Rank hath their privilege, zal ik maar zeggen.
Doelloze en veel te lange sketches die nergens over gaan, geen duidelijke lijn, en de leukste grappen als het stel even wat improviseert completeren deze teleurstellende conférence. Volgend jaar geen Lebbis & Jansen meer.
De oorzaak is gelegen in het feit dat de beide heren dit jaar lang op reis zijn geweest. Lebbis zat drie maanden in Australië en Nieuw-Zeeland; Jansen zeven maanden in de VS en Canada. Daardoor is deze voorstelling waarschijnlijk in de verdrukking gekomen, en dat merk je. Er zit weinig origineel materiaal in (en dat terwijl er zat gebeurd is waar je iets geestigs mee kan: Irwin, Litvinenko, Lingo---het wordt allemaal slechts een lippendienst bewezen) en de grappen die leuk zijn zitten eigenlijk in de stukjes tussen de hoofdmoten in. Verder vind ik dat ondanks al hun verbale geweld over hoe inhumaan ons asielbeleid is en dat we meer saamhorigheid moeten tonen en blahblahblah, ze ontstellend hypocriet zijn door juist niet de grootste loser van de verkiezingen, Wouter Bos, stevig aan te pakken. Elke beetje politicus wordt in de zeik genomen (Pechtold, Van der Laan, Balkenende, Rutte, Verdonk, Rouvoet, Marijnissen, Griffith, Cohen) , maar het gedraaikont van Bos blijft angstvallig buiten schot. Helemaal pijnlijk wordt het als je bedenkt dat de sociaal meest geëngageerde van het stel (Jansen) doodleuk vertelt over zijn zeven maanden durende trip---met zijn gezin nog wel. Ach, hij kon zijn werk wel doen, en voor de rest was het zo te horen uitgebreide vakantie. Rank hath their privilege, zal ik maar zeggen.
Doelloze en veel te lange sketches die nergens over gaan, geen duidelijke lijn, en de leukste grappen als het stel even wat improviseert completeren deze teleurstellende conférence. Volgend jaar geen Lebbis & Jansen meer.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
- LudwigEduardBoltzmann
- Forum fan
Wat bezielde je dan ook om daar naartoe te gaan? Lebbis en Jansen zijn al een paar jaar totaal niet leuk meer.
Eigenlijk sinds de ondergang van Melkert al niet meer, vanaf dat ogenblik begonnen zij ook alleen nog maar linksdraaiend verzuurde grappen over rechtse politici te maken. Triest duo. Lebbis solo is overigens nog wel enigszins te pruimen.
Eigenlijk sinds de ondergang van Melkert al niet meer, vanaf dat ogenblik begonnen zij ook alleen nog maar linksdraaiend verzuurde grappen over rechtse politici te maken. Triest duo. Lebbis solo is overigens nog wel enigszins te pruimen.
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan
Ik was van plan deze conference op te nemen en op nieuwjaarsdag naar dit duo te gaan kijken
. Misschien dat ik dat toch nog doe, maar dan puur om te kijken hoe slecht het is en hoe het dus niet moet. Ik ben het wel met de eerdere postings eens dat Lebbis en Jansen niet meer geweest zijn wat ze geweest zijn. Ik vond Lebbis solo afgelopen jaar (? of was het nog begin dit jaar?) wel goed trouwens.
Ik wil trouwens ook nog opmerken dat er tegenwoordig veel grotere talenten rondlopen dan dit duo. Met name Jochem Myer (vorige week zaterdagavond op tv) en vanavond heb ik net naar Javier Guzman gekeken (Ton Zuur was de titel van die conference) gekeken op tv. Ik moet zeggen dat ik van beide conferences vond dat ze meer dan de moeite waard waren. Dus misschien een idee om in de toekomst naar een conference van die caberetiers? Ik ga morgenavond trouwens ook kijken naar Theo Maassen (op tv weer, ja ik ga niet zo snel naar conferences wel naar concerten maar das een ander verhaal en heeft hier totaal niks mee te maken
), ik ben wel benieuwd hoe hij het er vanaf brengt. Nogal grof is hij vaak, maar dat kan ik wel hebben 8)
ik vind Hans Teeuwen op z'n tijd namelijk ook wel leuk
. Het thema van Theo Maassen is trouwens het eind der tijden en zijn "escape plan" voor ons daarbij. Klinkt goed....
Groet,
Deadline
Ik wil trouwens ook nog opmerken dat er tegenwoordig veel grotere talenten rondlopen dan dit duo. Met name Jochem Myer (vorige week zaterdagavond op tv) en vanavond heb ik net naar Javier Guzman gekeken (Ton Zuur was de titel van die conference) gekeken op tv. Ik moet zeggen dat ik van beide conferences vond dat ze meer dan de moeite waard waren. Dus misschien een idee om in de toekomst naar een conference van die caberetiers? Ik ga morgenavond trouwens ook kijken naar Theo Maassen (op tv weer, ja ik ga niet zo snel naar conferences wel naar concerten maar das een ander verhaal en heeft hier totaal niks mee te maken
Groet,
Deadline
groet, Deadline
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Nature and nature's laws lay hid in night: evolution said, "Let Newton be!" and all was light.
We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers - Carl Sagan
Mosterd na de maaltijd...?LudwigEduardBoltzmann schreef:Wat bezielde je dan ook om daar naartoe te gaan? Lebbis en Jansen zijn al een paar jaar totaal niet leuk meer.
Ik volg het cabaretwereldje absoluut niet en de weinige keren dat ik ze de afgelopen drie jaar zag, waren ze best aardig. Het is alleen van kwaad tot erger geworden.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
- LudwigEduardBoltzmann
- Forum fan
Lebbis & Jansen waren ooit inderdaad wel erg goed. Maar hun oudejaarsconference van vorig jaar (of was het het jaar daarvoor?) was ook al bar slecht. Deze bestond voornamelijk uit duffe, goedkope grappen over Rita Verdonk, van hetzelfde bedroevende, verzuurde niveau als de 'grappen' in het inmiddels van de buis verdwenen televisieprogramma 'VARA Laat' (waar Dolf Jansen toevallig ook één van de presentatoren van was), zonder daar ook maar iets aan zelfspot of zelfrelativering tegenover te stellen. Misschien dat dit soort grappen het goed doen bij het standaard PvdA-klapvee, maar zelfs dat kan ik me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen.
Nu inderdaad Theo Maassen op TV. En da's altijd genieten als je (zoals ik) zijn ietwat simpele, boertige humor wel kunt waarderen. Hans Teeuwen is inmiddels gestopt met cabaret, en da's in mijn ogen maar goed ook. Want zo briljant en vernieuwend als zijn eerste conference ('Hard en zielig') was, zo teleurstellend waren zijn latere shows.
Morgenavond om 21:00 in elk geval de oudejaarsconference van Guido Wijers op SBS6. Best mogelijk dat dat een aangename verrassing wordt!
Nu inderdaad Theo Maassen op TV. En da's altijd genieten als je (zoals ik) zijn ietwat simpele, boertige humor wel kunt waarderen. Hans Teeuwen is inmiddels gestopt met cabaret, en da's in mijn ogen maar goed ook. Want zo briljant en vernieuwend als zijn eerste conference ('Hard en zielig') was, zo teleurstellend waren zijn latere shows.
Morgenavond om 21:00 in elk geval de oudejaarsconference van Guido Wijers op SBS6. Best mogelijk dat dat een aangename verrassing wordt!
"Brother, you can believe in stones, as long as you don't throw them at me." ― Wafa Sultan
Theo maassen heb ik net gezien en ik vond hem geweldig. Ook zijn lef om gewoon de Islam te benoemen, er zijn er genoeg die dat niet meer durven. Daarbij pakte hij ook het christendom aan op een behoorlijk confronterende manier, qua beeldvorming dan.
Heel grappig vond ik vooral zijn advies om allemaal moslim te worden, want dan zouden de moslims niet meer weten wat te doen, en we zouden dan ineens met heel erg veel zijn. Behalve dan die ene die we niet inlichten. Nou ja de manier waarop hij alles op de hak nam, maar toch af en toe tot de essentie wist door te dringen, vond ik knap.
Heel grappig vond ik vooral zijn advies om allemaal moslim te worden, want dan zouden de moslims niet meer weten wat te doen, en we zouden dan ineens met heel erg veel zijn. Behalve dan die ene die we niet inlichten. Nou ja de manier waarop hij alles op de hak nam, maar toch af en toe tot de essentie wist door te dringen, vond ik knap.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Ik doe bijna geen TV meer. Als het aan mij lag was het ding allang het huis uit gegaan, maar mijn vriendin wil 's avonds even lekker voor de zombiescoop hangen. Dientengevolge mis ik ook blijkbaar een hoop.
Tja Cymric, ik kijk ook niet veel TV, maar ben toch blij dat ik er een heb, omdat er toch af en toe zaken zijn die ik het kijken waard vind. En ik denk dat je zonder TV inderdaad wel eens iets zal missen, maar dat is gewoon dan een eigen keuze, en als het gemis niet opweegt tegen het genot voor jou van geen TV hebben, is dat niet zo erg natuurlijk. Gewoon een kwestie van de consequenties tegen elkaar afwegen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Nu dat we het over oudejaarsconferences hebben: ik heb Theo Maassen ook gezien en ben het grotendeels met Kitty eens. Alleen zakte hij na 2/3e van zijn programma af naar een pies-poep-anus niveau en toen het erop leek dat dit niet meer zou ophouden zapte ik tenslotte weg. Het deed nogal afbreuk aan het eerste deel van zijn conference.
Wenn die Löwen reden könnten hätten sie uns nichts zu sagen - Wittgenstein
- LudwigEduardBoltzmann
- Forum fan
Ik heb al een paar jaar geen TV meer, maar ik ben dit weekend bij familie op bezoek die dat wel heeft. En als je lang niet gekeken hebt is het wel weer even leuk. Even.cymric schreef:Ik doe bijna geen TV meer. Als het aan mij lag was het ding allang het huis uit gegaan, maar mijn vriendin wil 's avonds even lekker voor de zombiescoop hangen. Dientengevolge mis ik ook blijkbaar een hoop.
- LudwigEduardBoltzmann
- Forum fan
Inmiddels alweer weggezapt. Smakeloze ongein.LudwigEduardBoltzmann schreef:Morgenavond om 21:00 in elk geval de oudejaarsconference van Guido Wijers op SBS6. Best mogelijk dat dat een aangename verrassing wordt!
-
Samante
- LudwigEduardBoltzmann
- Forum fan
Ach, ik moest lachen om die grap over die honderdduizendmoslim en die gillende keukenmoslim.
Theo Maassen vind ik absoluut niks.
Sinds hij opkwam voor een paar jongens die Ayaan Hirsi met de dood bedreigden (vanwege die o zo heilige vrijheid van meningsuiting), maar vond dat Frits Bom's leningman-reclame verboden moest worden (blijkbaar heeft Frits Bom geen recht op vrijheid van meningsuiting), vraag ik me af wat er voor rare kronkels in zijn hoofd zitten
Sinds hij opkwam voor een paar jongens die Ayaan Hirsi met de dood bedreigden (vanwege die o zo heilige vrijheid van meningsuiting), maar vond dat Frits Bom's leningman-reclame verboden moest worden (blijkbaar heeft Frits Bom geen recht op vrijheid van meningsuiting), vraag ik me af wat er voor rare kronkels in zijn hoofd zitten
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Een caberetier moet je aanstaan of niet. Maar je moet conferences niet verwarren met meningen. Vaak zit er een hoop sarcasme in, en verwoordt een caberetier niet zijn mening, maar probeert te prikkelen of wakker te schudden.Elberfeld schreef:Theo Maassen vind ik absoluut niks.
Theo Maassen zei in zijn show ook dat het heel nuttig zou zijn als we allemaal moslim zouden worden. Ik zie dat dan zeker niet als zijn mening, maar gewoon als een grap die bepaalde maatschappijproblemen bloot legt. Ik neem dan ook de uitlatingen over de doodsbedreigers van Hirsi Ali niet serieus. Het is juist vaak, net die foute dingen zeggen, die het publiek laat nadenken. Het uitvergroten en zwaar overdrijven, of juist net tegen het aanvaardbare ingaan door de blik te richten op het absurde.