Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 23 apr 2022 02:30
axxyanus schreef: 22 apr 2022 10:36 Stel dat het bovenstaande toch gebeurt over wat moet er dan onderhandeld worden? Over wat voor soort toegevingen Oekraïne moet doen? Wat houdt Rusland dan tegen om na een aantal jaren Oekraïne opnieuw binnen te vallen om nieuwe toegevingen te krijgen? Onderhandelen met een bullebak, versterkt de bullebak gewoon in zijn idee dat hij op lange termijn met zijn houding kan krijgen wat hij wil.
De Oekraïne zou af kunnen zien van haar aanspraken op de Krim en eventueel ook op de Donbas, al dan niet onder voorwaarden. Ze zou daartegenover garanties kunnen eisen dat het niet meer zal worden aangevallen, bijvoorbeeld bestaande uit een toezegging van zowel de Nato als van de russische federatie dat beiden elkaar de oorlog zullen verklaren als de ene of de andere partij de Oekraïne zou aanvallen.

Poetin zou uiteraard meer krijgen dan waar hij recht op heeft (Hij heeft slechts recht op levenslang), maar moet men zich daarom doodvechten?
Een probleem is dat de Oekraïne eigenlijk nooit een staat is geweest.
Ik heb mijn oude Bos Atlas er eens op na geslagen. (6de druk 1884 , wie wat bewaart heeft wat :lol: )
Daar is wat toen als de Oekraïne gold nog niet de helft van waar het nu uit bestaat.
Het hele Zuiden heette toen Zuid-Rusland (het grensde niet aan de Zwarte Zee)
De huidige grenzen zijn eigenlijk bestuurlijke grenzen die door Stalin zijn ingesteld.
Voor de huidige grenzen moet men dus een beroep op Vadertje Stalin doen.

PS.
Ik ben niet iemand die de klok anderhalve eeuw wil terug zetten.
Maar ik denk dat Poetin ook zo'n atlas heeft.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 apr 2022 10:13 Een probleem is dat de Oekraïne eigenlijk nooit een staat is geweest.

PS.
Ik ben niet iemand die de klok anderhalve eeuw wil terug zetten.
Maar ik denk dat Poetin ook zo'n atlas heeft.
Inderdaad heeft Poetin volgens zo'n atlas en volgens het idee dat Oekraïne geen echte staat is gehandeld. Vanwege die antieke atlas zijn de Finnen, Balten en Polen en Moldaviërs ook zo bang voor wat Poetin mogelijk nog in zijn hoofd kan halen.

Map Europe 1886.jpg
Maar de uitwerking van zijn antiek denken is exact het tegenovergestelde van wat hij beoogde.

Wat je aanstipt als probleem had inderdaad een probleem kunnen zijn indien Poetin zich maar enkel toegelegd had op voortdurende propaganda, stoken, infiltreren, paaien, sociale media beïnvloeden, verkiezingen beïnvloeden enz. Dan had hij misschien uiteindelijk gewonnen op de manier dat het hem lukt Belarus naar zijn pijpen te laten dansen. Zelfs had hij, zo wordt nu alom gezegd, gemakkelijk hebben kunnen winnen indien hij in 2014 het hele land Oekraïne had ingelijfd, in plaats van enkel de Krim. Hij zou het toen hebben kunnen doen zonder veel bloedvergieten, en daarna zijn propagandamachine het werk laten afmaken.

Maar vanaf het moment dat deze oorlog uitbrak is het absoluut geen probleem meer. Oekraïne is een laatkomer, maar maakt via deze oorlog exact mee wat talloze andere Europese landen al eeuwen eerder hebben doorgemaakt. Juist deze oorlog zet het land voor altijd als onafhankelijk op de kaart. Zo'n oorlog als deze is bij uitstek de geboorte van een natie. Net zoals de Finnen hun bestaansrecht twintig jaar na hun onafhankelijkheidsverklaring van Rusland en daaropvolgende bloedige burgeroorlog moesten bewijzen en juist vanwege die oorlog tot één gesmeed werden en voor eeuwig afgesneden van Rusland, vergaat het nu Oekraïne. Zoals Finland destijds in het middelpunt van de belangstelling van de gehele wereld stond en overal respect afdwong, zo vergaat het nu Oekraïne. Zoals ieder jaar in Finland nog steeds talloze malen aan de strijd voor onafhankelijkheid wordt gerefereerd en kinderen al zodra je er tegen kunt spreken te horen krijgen over die strijd en de dure prijs die men voor eigen land moest betalen, en mijn Finse vrouw op 13 maart niet vergat tegen mij te zeggen dat het nu precies 82 jaar geleden is dat de winteroorlog ophield, zo zal deze oorlog voor iedere Oekraïner vanaf nu centraal staan in het leven en in hun geschiedenis. De oorlog maakte hun onafhankelijkheid definitief en gaf hen de identiteit van eenheid die een volk nodig heeft. En deze oorlog zal het onderwerp zijn waarover iedere buitenstaander over vijftig jaar nog steeds zal opmerken dat ze er nooit over uitgepraat raken. Opnieuw en opnieuw zal uitvoerig verteld worden over hoe Poetin vóórdat hij de invasie begon in een lange speech uitlegde dat Oekraïne nooit een staat is geweest, en eenvoudig geen recht op bestaan heeft. Dan zal men er met een laatdunkend lachje op laten volgen: "Hoe dom kan een diktator zijn? Iedereen die verteld wordt geen recht op bestaan te hebben heeft enkel nog maar één optie: vechten!"
De Oekraïense oorlog verandert het land op slag tot iets wat voorheen voor hen onbekend was: het maakt hen tot één volk, met torenhoge vaderlandsliefde. Ook sluit het definitief het idee van een broederband met Rusland af. Marioepol, twee maand geleden nog een stad van een half miljoen inwoners, staat symbool voor hoe de Russen denken over broederband. Het was voor 45% etnisch Russisch. Russische soldaten zullen ze over vijftig jaar nog steeds Orken noemen. Oekraïne verandert op slag van broedervolk tot het omgekeerde, een land dat tientallen jaren Rusland zal haten, en daarna eeuwenlang dat buurland zal wantrouwen. De breuk die Poetin via oorlog heeft gecreëerd zal generaties lang niet meer geheeld kunnen worden. Vanaf nu is Polen hun broedervolk. Wat Polen nu doet, miljoenen vluchtelingen opvangen, zal door Oekraïne nooit meer vergeten worden en een onverbrekelijke vriendschapsband en samenwerkingsband creëren. Wanneer wij al dood zijn zal het machtsblok Polen-Oekraïne binnen de EU misschien wedijveren met Duitsland en Frankrijk.
Wat we nu meemaken is werkelijk history in the making.

https://youtu.be/JDf6Zf0JrPE?t=1285

Voor de huidige grenzen moet men dus een beroep op Vadertje Stalin doen.
Dat is absoluut niet waar. Voor de grenzen van onafhankelijk Oekraïne kan men zich volkomen rechtsmatig beroepen op de grenzen die golden toen Oekraïne zich in 1991 onafhankelijk verklaarde en Rusland daarmee accoord ging. Deze grenzen zijn ook door de VN erkend. Er is door Rusland in die tijd en nog meer dan 20 jaar daarna geen enkel bezwaar gemaakt, en geen enkel gebied omstreden geweest.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Rereformed heeft twee heel doordachtte reacties geplaatst, waarmee ik het in grote mate eens kan zijn, ook al heb ik er wel wat op aan te merken.

Inderdaad zijn garanties door de VS net zo onbetrouwbaar als garanties door Rusland. Ik had dan ook geopperd dat die garantie door de Nato wordt gegeven en dat de sanctie op het overtreden een oorlogsverklaring zou moeten zijn. De garantie die ik Rusland zou laten geven was uiteraard slechts bedoelt om Poetin een evenknie van de Nato te laten lijken.

Maar inderdaad is het op dit moment zo dat Poetin het vuren niet wil staken en staat de Oekraïne nog meer ellende te wachten. Mijn alternatief kan inderdaad vergeleken worden met Chamberlaine. Al zou zo'n overeenkomst waarschijnlijk langer standhouden dan de twee jaar die Chamberlaines vrede heeft geduurd. Men moet echter wel beseffen dat niet Churchill, maar Chamberlaine degene was die in 1939 Duitsland de oorlog verklaarde toen het Polen binnenviel.

De vergelijking betreft in feite het verenigd koninkrijk uit 1937 en de Oekraine in 2022. Het was het VK dat er spoedig (In 1940, toen Churchill eerste minister werd) alleen voor zou staan, en slechts materiëel door de VS werd gesteund. Nu is het de Oekraïne dat slechts materiëel door de EG én de VS wordt gesteund, maar het vechten alleen zal moeten doen. (tenzij Poetin net zo dwaas is als Hitler en de Nato-landen de oorlog zou verklaren).
Dat laatste zal niet gebeuren, net zo min als dat de Nato van haar kant militair zal ingrijpen. Het grote verschil tussen toen en nu is Kernwapens. Die maken dat elke vergelijking tussen was er toen gebeurde erg mank gaat.

Verder denk ik niet dat de oorlog vijf jaar zal kunnen duren. Dat kan alleen als de hoeveelheid geweld aanzienlijk terug wordt gebracht. Vooralsnog kunnen we alleen maar consequent op de ingeslagen route doorgaan. De sancties handhaven en zo mogelijk uitbreiden en de Oekraïne materiëel blijven steunen, net zo lang als het nodig is. En hopen dat Poetin - of degene die hem opvolgt - eieren voor zijn geld kiest. Maar dat duurt ongetwijfeld langer dan ons lief is. Het duurt nu al te lang.

Overigens was ik in eerste instantie van mening dat Poetins opmars richting Kiëv een afleidingsmanoevre was en dat zijn werkelijke doel was het creëren van een verbinding tussen De Krim en het vasteland van de Russische federatie. Tot nu toe lijkt dat inderdaad zo te zijn. Als het echt zo is, is Odessa wellicht ook niet echt een doel, en zou Poetin als de staalfabriek in Marioepol is ontruimt wel eens de overwinning kunnen uitroepen. Dat is het beste wat we van hem mogen verwachten. De vraag is of dat acceptabel is. Formeel is het volstrekt niet legitiem, maar de strook heroveren is wel een heel grote opgave voor Zelensky.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Peter van Velzen schreef: 24 apr 2022 02:45 Inderdaad zijn garanties door de VS net zo onbetrouwbaar als garanties door Rusland. Ik had dan ook geopperd dat die garantie door de Nato wordt gegeven en dat de sanctie op het overtreden een oorlogsverklaring zou moeten zijn.
Maar dit staat de facto gelijk aan dat Oekraïne dan lid van NAVO is. Zelfs een lid met enkel NAVO benefits maar geen enkele obligaties. Uitgesloten. Zowel van Poetins kant bekeken als van de kant van NAVO.
Born OK the first time
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 24 apr 2022 02:45
Overigens was ik in eerste instantie van mening dat Poetins opmars richting Kiëv een afleidingsmanoevre was en dat zijn werkelijke doel was het creëren van een verbinding tussen De Krim en het vasteland van de Russische federatie. Tot nu toe lijkt dat inderdaad zo te zijn.
Hier ga ik niet mee akkoord
Daarvoor was de ontplooide troepenmacht veel te groot

Het plan is al te vaak gewijzigd, dus kan dit ook nog veranderen

Rusland kreunt onder de eigen corruptie, dingen die een leger in oorlog nietbkan verdragen en nu mooi te zien is
Bv
https://www.news.com.au/world/europe/co ... 95de5e18b5

Die moskva was ontwikkeld om te strijden tegen amerikaanse nucleaire onderzeeërs, hij gaat onder door 2 raketten
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Rereformed schreef: 23 apr 2022 10:57 [..]
Maar de uitwerking van zijn antiek denken is exact het tegenovergestelde van wat hij beoogde.
[..]
Dat is op termijn altijd zo als je zó slecht met (Putins idee:) 'jouw onderdanen' omgaat als hij.
Als het in jouw idee jouw onderdanen zijn omdat het land niet bestaat, geeft dat verplichtingen.
Als je als 'Leider' je volk niet waard bent, als je 'het niet kunt', zal je tegenwind voelen.
Mogelijk vanuit de hele wereld.
Ouwe koek.
¥¥ Sailing on this dust to nowhere and helplessly hoping...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 24 apr 2022 09:32
Peter van Velzen schreef: 24 apr 2022 02:45
Overigens was ik in eerste instantie van mening dat Poetins opmars richting Kiëv een afleidingsmanoevre was en dat zijn werkelijke doel was het creëren van een verbinding tussen De Krim en het vasteland van de Russische federatie. Tot nu toe lijkt dat inderdaad zo te zijn.
Hier ga ik niet mee akkoord
Daarvoor was de ontplooide troepenmacht veel te groot

Het plan is al te vaak gewijzigd, dus kan dit ook nog veranderen

Rusland kreunt onder de eigen corruptie, dingen die een leger in oorlog nietbkan verdragen en nu mooi te zien is
Bv
https://www.news.com.au/world/europe/co ... 95de5e18b5

Die moskva was ontwikkeld om te strijden tegen amerikaanse nucleaire onderzeeërs, hij gaat onder door 2 raketten
Welnee... gewone platte terreur om het volk te knuppelen en weg te jagen en het maken van een landcorridor in het zuiden.
En de Moskva was een belangrijk commandocentrum naast wat het nog meer kon.
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 24 apr 2022 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Gerard R. schreef: 18 mar 2022 21:54
vegan-revolution schreef: 18 mar 2022 21:40  
Interessant is dat Arnold eindigt met "May God bless you all", terwijl hij ooit verklaarde atheïst te zijn. Als je populair wilt blijven in de VS kun je dat beter niet hardop zeggen.

Ik heb er naar gezocht, maar niet gevonden.
Wel: https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrEePS ... NwtQeZT6o-
Faith: Christian - Catholic
Career: Actor
Birthday: November 30, 1965
Gerard R. schreef: 18 mar 2022 22:43
lost and not found yet! schreef: 18 mar 2022 22:31
Gerard R. schreef: 18 mar 2022 21:54

Ik heb er naar gezocht, maar niet gevonden.
Wel: https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrEePS ... NwtQeZT6o-

Gerard R,

Hier wat meer info:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arnold_Schwarzenegger

De info die jij hier plaatst, bijvoorbeeld over zijn geboortedatum klopt niet!
Bij de Wikikpedia-link:
Politieke partij Republikeinse Partij
Partner Maria Shriver (1986–2011)
Beroep politicus
ondernemer
bodybuilder
Religie rooms-katholiek
Handtekening Handtekening
Dus niet atheïst. Of begin ik last te krijgen met mijn ogen? :)

Maar een prachtige toespraak hoor.
Op internet kan ik aangaande het ongeloof van Arnold Schwarzenegger inderdaad weinig vinden, maar in het boek "Bodybuilding" met Arnold Schwarzenegger als auteur (Nederlandse vertaling), ISBN 9032804995, van uitgeverij Rostrum BV te Haarlem, verschenen in 1983 staat op pagina 28 :
.....

Helmut Knaur, een soort intellectueel onder de bodybuilders, gaf me een boek, Pfaffenspiegel, over priesters, hun leven, hoe vreselijk ze waren, en hoe ze de geschiedenis van de godsdienst hadden veranderd.

Zo kwam ik op andere gedachten. Karl, Helmut en ik praatten er in de sportzaal over. Helmut vond dat ik, als ik in mijn leven iets bereikte, God daar niet voor moest bedanken, maar mezelf. Ik moest God niet om hulp vragen, ik moest mezelf helpen. Hij vroeg of ik ooit voor mijn lichaam had gebeden. Ik bekende van wel. Hij zei dat ik er zelf aan zou moeten werken; niemand kon zorgen dat ik een groot en sterk lichaam kreeg, God zeker niet.

Het waren wilde ideeën voor zo iemand die zo jong was als ik. Maar ze leken me zinnig en ik kondigde aan dat ik niet meer meeging naar de kerk, dat ik er niet in geloofde en er geen tijd meer aan wilde verspillen. Daardoor werd het thuis nog moeilijker uit te houden.

Ten slotte kwam het tot een breuk met mijn ouders.

.....
Ik zuig het dus niet uit mijn duim.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Daar ging ik niet van uit. Ik kon er niets over vinden. En door de tijd heen kan er weer van alles veranderen. :)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Zal ik eens een overpeinzing plaatsen? :) Krijg ik de wind van voren. :lol:

In het heel kort een compleet nieuwe veiligheidsstructuur voor Europa, maar misschien voor de hele wereld, zoals de Navo, maar niet Westers én ook bij deze club: ieder moet er deel van kunnen uitmaken. Dus inclusief Rusland, misschien zelfs van China en/of India etc..

Daarvoor zou je de weliswaar defensieve, maar Westers georiënteerde Navo, moeten opheffen en een nieuwe, neutrale organisatie van dezelfde kracht, macht, afspraken en intentie het werk moeten kunnen laten doen. Er is toch weerstand in de wereld tegen het Westen.

Helaas, dream on. Krijg al die neuzen van die leiders in die landen inclusief de Russen maar dezelfde kant op... Ze willen allemaal hun oorlogje als puntje bij 't paaltje komt. Kan niet? De toekomst zal alles openbaren, wij leren dagelijks bij... de natuur moet zijn werk maar doen.

Dit wat we nu elke dag dodelijk rommelen in een Middeleeuwse setting en feitelijk al vele decennia is nl. niet werkbaar meer in een hoog-ontwikkelde wereld, vind ik, daar er (om maar eens een voorbeeld te geven), een 'Leider' als Putin actief is.
We hebben al problemen genoeg op aarde.
Met de Navo kan je slechts escaleren of stabiliseren met wapenzendingen of op welke manier dan ook voldoende tegenwicht geven zoals nu, maar dat geeft wél allerlei consekwenties en enorme risico's en zeker geen garanties, ook niet voor de toekomst.. We zien het nu dagelijks via alle kanalen, de horror. Met zo'n nieuwe organisatie kan het in een keer klaar zijn met zo'n Putin.

Kernwapens van welk land dan ook zouden onder de nieuwe structuur vallen. Wát Satan II ??! Wat hypersonic raket..

Hiervan kan nog van alles gezegd worden, dit is zeker niet de hemel. Als de kracht en de macht en de reach van zo'n nieuw orgaan die van de Navo (en de VN) maar fors overstijgt. Het is mij nu toch te regionaal.
Met zoals het nu in elkaar steekt houden we deze zieligheid voor altijd.
appelfflap
Banned

Gerard R. schreef: 24 apr 2022 18:54 Zal ik eens een overpeinzing plaatsen? :) Krijg ik de wind van voren. :lol:
Uiteraard

1 strikt genomen kunnen ook rusland of china gewoon lid vd nato worden als ze dat wensen.
2 strikt genomen is het NIET de nato dat wapens levert maar zijn het bilaterale akkoorden tussen de individuele landen en oekraine
3 de oorlog escaleert niet door de nato, het is rusland dat keer op keer voor agressievere en gewelddadigere methodes kiest. De nato doet er alles aan om buiten dit conflict te blijven terwijl zelensky er net alles aan doet om de nato erbij te betrekken.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 24 apr 2022 20:11
Gerard R. schreef: 24 apr 2022 18:54 Zal ik eens een overpeinzing plaatsen? :) Krijg ik de wind van voren. :lol:
Uiteraard

1 strikt genomen kunnen ook rusland of china gewoon lid vd nato worden als ze dat wensen.
2 strikt genomen is het NIET de nato dat wapens levert maar zijn het bilaterale akkoorden tussen de individuele landen en oekraine
3 de oorlog escaleert niet door de nato, het is rusland dat keer op keer voor agressievere en gewelddadigere methodes kiest. De nato doet er alles aan om buiten dit conflict te blijven terwijl zelensky er net alles aan doet om de nato erbij te betrekken.
-Precies, en dat elk land daar lid van kan worden, daar is steeds op gewezen.
Maar een land als Rusland, China of India doet dat niet graag als het een Westerse organisatie is, die ook nog door velen terecht of onterecht wordt ervaren zoals wij vaak wel naar iets van China of Servië kijken.

-Men ziet die wapens door facilitering van de Navo ergens naar toe gaan.

-Ik vind ook niet dat de Navo het conflikt escaleert, maar in het Oosten vindt men dat wél. En dat is een enorm probleem.

Oud zeer, weet je wel?!
En wat Zelensky wil, dat snapt iedereen. Dat is niet kwaad; het is logisch. Maar dat kun je als Navo beter niet doen omdat je niet een echte WO3 wilt fokken.

De Navo zou vrijuit moeten gaan, maar dat is wensdenken. Zo komt het niet verder. De kans op escalatie blijft te groot en dit soort conflikten zullen er nog wel meer komen...
We zouden daar op deze manier in de wereld eens vanaf moeten, vind ik in alle eenvoud.
appelfflap
Banned

Gerard R. schreef: 24 apr 2022 20:57]
-Precies, en dat elk land daar lid van kan worden, daar is steeds op gewezen.
Maar een land als Rusland, China of India doet dat niet graag als het een Westerse organisatie is, die ook nog door velen terecht of onterecht wordt ervaren zoals wij vaak wel naar iets van China of Servië kijken.
Een land mag het ervaren zoals het wil maar er zijn nu eenmaal ook feiten. Omwille vd atoombommen hoeft rusland zich niet door de nato bedreigd voelen

-
Men ziet die wapens door facilitering van de Navo ergens naar toe gaan.

De nato faciliteert in deze niets,

-
Ik vind ook niet dat de Navo het conflikt escaleert, maar in het Oosten vindt men dat wél. En dat is een enorm probleem.
Zeg gewoon rusland., maar zij gebruiken de nato als drogreden. Een land binnenvallen dat al 20j geweigerd wordt? Rusland ziet dat toch ook?.
We zouden daar op deze manier in de wereld eens vanaf moeten, vind ik in alle eenvoud.
Veel duidelijker rode lijnen trekken, ik ben er zeker van dat derussen echt geen nucleair inferno riskeren voor donbas en loehansk.
Die grens had je wel al in 99 moeten trekken bij grozny
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

appelfflap schreef: 24 apr 2022 21:32
Een land mag het ervaren zoals het wil maar er zijn nu eenmaal ook feiten. Omwille vd atoombommen hoeft rusland zich niet door de nato bedreigd voelen
Ben ik met je eens hoor, maar daar denken ze in Rusland heel anders over. Er hoeft maar een kleinigheid te gebeuren of Putin laat de kernwapens op scherp zetten.

De nato faciliteert in deze niets,

Dat zeg jij, maar ook daar denkt een figuur als Putin heel anders over. En nu doet hij wat hij wil, maar in een defensief verband á la Navo maar dan niet met de signatuur 'Westers' kan hij niets meer. Dan levert zijn eigen (én onze) club voor de veiligheidsstructuur als dat ergens nodig is.
Zeg gewoon rusland., maar zij gebruiken de nato als drogreden. Een land binnenvallen dat al 20j geweigerd wordt? Rusland ziet dat toch ook?.
Putin ziet de dingen echt heel anders, Appelfllap. En in China is dat ook zo. Daar zien ze de Navo als de aanleiding voor wat nu gebeurt in Ukraine. Wel willen ze evt. bemiddelen, want 'ze zijn niet vóór invasies van autonome landen'.
Veel duidelijker rode lijnen trekken, ik ben er zeker van dat derussen echt geen nucleair inferno riskeren voor donbas en loehansk.
De lijnen liggen heel duidelijk. Maar hij ragt overal dwars overheen. Tenzij hij in een bondgenootschap is ingepakt.
En over het gebruik van kernwapens door iemand, die zich vreemd gedraagt, ga ik niet speculeren en de Navo ook niet.
Die grens had je wel al in 99 moeten trekken bij grozny
Ja, maar men ziet niet ALLES vooruit. Wie had dit verwacht??
Stel je voor dat we dit op allerlei plekken ter wereld gaan krijgen... Tsjetsjenië, Jemen, Syrië hebben we gezien, nu Ukraine... enz..? #-o
Hoe, dat laat ik dan verder maar in het midden, maar het werkt desastreus, wat we nu hebben. Ondanks Navo. Ondanks VN.
Een idioot en hup; hele steden in de prak; vele doden, gewonden, verminkten en ontheemden.... Dit had nooit zo mogen gebeuren uiteraard. Je moet dit in de toekomst vóór zijn, voorzover dat kán hoor.
appelfflap
Banned

Gerard R. schreef: 24 apr 2022 22:19]
Ja, maar men ziet niet ALLES vooruit. Wie had dit verwacht??
Zo ongeveer heel oost-europa? Het filmpje van zelensky en trump, paar jaar geleden, is al voorbij gekomen.
Zij waatschuwen al 15j hiervoor want ze kennen moskou

Kernwapens? Rusland heeft ze nu eenmaal, je kunt er niet omheen maar finland loopt ook het risico om dit scenario mee te maken.
Op een bepaald moment moet je op die bluf ingaan want poetin zal hier niet stoppen, dat is een absolute zekerheid zoals de zon die morgen opkomt.
Plaats reactie