Het belangrijkste wat ik hier zie is, dat het een studie is naar aanleiding van
dissociatie en dissociatie stoornis.
Dat is ook wat ik zie en herken in de video, die je aanreikt.
https://www.youtube.com/watch?v=9e1SLF7Kg8Y
Ik heb het niet helemaal afgekeken, maar alleen de eerste 10 minuten.
De man maakt een ongeluk mee met een leeftijdgenootje van zijn dochtertje.
Hij kent dat meisje niet, maar wel is het mogelijk, dat hij steeds weer zich verplaatst in die situatie als zou het zijn eigen dochtertje hebben kunnen treffen, en neemt dat gevoel over en vereenzelvigt zich met de ouders.
Hij kan dat niet loslaten en enige weken later resulteert dit in een dissociatie gevoel.
Wat is dissociatie?
Je hebt het gevoel dat je los raakt van jezelf, of van je omgeving. Soms weet je niet wat echt is en wat niet. Dit heet dissociatie. Het betekent: losgekoppeld. Bijvoorbeeld:
je gedachten, gevoelens of jouw lichaam lijken niet van jezelf te zijn;
de wereld en de mensen om je heen zijn vreemd en anders;
de tijd gaat voor je gevoel veel te snel of juist te langzaam;
je merkt dat je ergens bent maar het is raadsel voor je hoe je daar gekomen bent;
alles is wazig, je bent suf en voelt geen pijn.
Dissociatie is een verstoring en/of onderbreking in de normale integratie van bewustzijn, geheugen, emotie, perceptie, lichaamsbeleving, motorische controle en gedrag.
Het lijkt erop dat bepaalde hersenfuncties tijdens dissociatie (tijdelijk) niet met elkaar verbonden zijn.
En dat gevoel is nu het onderwerp van onderzoek.
Om te leren hoe en waar het in de hersenen te zien zou kunnen zijn.
Zg. helderzienden worden dan gekozen, omdat zij vaak aan dissociatie lijden.
Lang niet altijd als storend ervaren, maar door veel mensen als een spirituele verrijking.
Ook op te wekken door meditatie.
Vooral door het veelvuldig voorkomen van dissociaties bij schizofrenie en psychose en dat dit vaker (ook in mindere mate) voor zal kunnen komen dat velen denken, ben jij er waarschijnlijk zo bovenmatig in geïnteresseerd.
Kijk naar de andere referenties bij jouw artikel uit de topicstart.
In vogelvlucht hierover gaand zie ik direct ook:.
Mohr S, Perroud N, Gillieron C, Brandt PY, Rieben I, et al. (2011) Spirituality and religiousness as predictive factors of outcome in schizophrenia and schizo-affectivedisorders. Psychiatry Research 186: 177–182.
View Article
En meer gerelateerde onderzoeken.
Veel wetenschappers, zijn geïnteresseerd naar dit verschijnsel, vooral omdat deze dissociaties ook vaak zonder verder functieverlies zijn, en ook opgewekt kunnen worden door bepaalde chemische stoffen.
Maar vergeet alle wetenschappers, die hier conclusies uittrekken, als zou dit ook echt alleen van buitenaf komen en lichaam en geest apart van elkaar kunnen bestaan.
Ikzelf heb dit ervaren in de lange tijd van zeer grote spanning en verdriet en toch goed functioneren.
Ik noemde dat de hulp van mijn endogene gelukshormonen, die me ook dit soort momenten lieten beleven.
Een extreme vorm van waarnemen van geluiden en kleuren met een bijbehorend verwonderend saamhorigheids- en geluksgevoel.
Maar stop eens met een special betekenis eraan te hechten, als zou het van buiten de mens zelf ontstaan en los staan van het eigen ik.
Dat is ook wat deze meneer in de video concludeert. maar feitelijk verwoordt hij alleen het dissociatieve gevoel wat hij ervaart.
Een gevoel wat hij niet kan vatten, maar zo ook beschreven ziet in BDE verhalen.
Zogauw het doel is bij dit soort dissociaties een externe entiteit aan te tonen valt dit onder pseudo wetenschap.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.