chromis schreef:DVD's afspelen onder linux is met de goede software geen enkel probleem. Ik kan (met mplayer) zelfs meer bestandsformaten lezen zonder enige problemen dan mensen die Windows draaien *blijkbaar* want genoeg filmformaten gaven geen geluid of beeld op zo'n modern XP pruttelding.
Als je weet wat een codec is lukt dat wel, maar een digibeet weet niet wat dat is, wat ik 'm niet kwalijk neem.
De meeste distro's geven die codecs niet out of the box mee en dan loopt een echte newbee vast.
Bij Ubuntu zie je dat.
Een van de Lins (Free of Spire) ik weet niet meer welke, had wel die codecs aan boord.
OpenSuSE deed het volgens mij ook niet, maar dat weet ik niet zeker.
Mocht het wel zo zijn dan zal Sjun mij graag verbeteren denk ik.
Bij windows is het ongeveer hetzelfde zo niet lastiger, je zal ffdshow moeten installeren (zit mplayer-technologie in en levert een beter beeld dan een 'normaal codec pack') en liefst een niet-MS-mediaplayer kiezen.
En voor DVD apart ook nog een codec. (die niet gratis is)
Ik heb hardware liggen van mensen die ze niet onder Windows aan het werk kregen, bij mij werkt het gewoon probleemloos. Dat zijn soundkaarten, netwerkkaarten, SCSI kaarten en dergelijke.
Mijn extreem veel verkochte superdeluxe budget Realtekgeluidschip wordt standaard niet door XP erkend, door de Linuxen wel.
Nou weet ik dat ik een driver moet installeren maar als pa op kerstavond een pc uitpakt, er geen geluid uit komt en 'm gevraagd wordt de cd met de driver erin te stoppen gaat dat niet lukken, want dan stop ie de Works cd erin...