Opportunistische evangelisten misbruiken tsunami ellende

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Bumblebee schreef:Kijk, als ik in hun plaats was (ja makkelijk praten ik weet het!) zou ik zeggen dat geldelijke, voedsel- en medische hulp allereerst noodzakelijk was. Maar die mensen daar hebben net zo hard een luisterend oor, troost en hoop nodig. Ik zou dan ook niet mijn eigen geloof voor me houden, (NAAST het geven van hulp) waarom zou je?
Het zou zomaar van goede smaak kunnen getuigen.
A dozen Americans walked into a relief camp here, showering bereft parents and traumatized children with gifts, attention and affection. They also quietly offered camp residents something else: Jesus.
"Gifts, attention and affection."
Maag omdraaiend? Inhumaan? Schandalig? :?: :?: :?: [/quote]
Bijzaak. Lokkertjes. Dubbele agenda. Het gaat deze mensen uiteindelijk om het hersenspoelen van mensen die er emotioneel zwak voor staan. Lees het artikel nog maar eens. Die door rampspoed geplaagde mensen zijn voor hun potentiele conversies en weinig anders.
Afgezien van het feit dat Jezus in mijn stellige overtuiging alleen maar goed kan doen,
Vertel dat maar aan al die ex-christenen (en ik ken er hoopjes) die zich nog altijd bedrogen voelen door de bijgelovige tinnef die ze als kind is opgedrongen, en hun "deconversie" beschouwen als het beste dat hun ooit is overkomen.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Bumblebee
Geregelde verschijning

Bericht door Bumblebee »

tjeerdo schreef:
Bumblebee schreef: Ik denk niet dat ik zou troosten vanuit een religieus oogpunt, maar vanuit mezelf, en ik ben nu eenmaal christen. Ik denk niet dat het voor mij mogelijk zou zijn vanuit een ander oogpunt te troosten, net zo min als jij als humanist (of heb ik het mis? ik noem humanisme omdat jij spreekt over troosten vanuit humaan oogpunt) denk ik vanuit een religieus oogpunt zou kunnen spreken in het geval van een orthodoxe moslim die jouw steun nodig heeft. Jij steunt dan ook vanuit jezelf.
Bestaat er alleen maar christelijke troost. Dus ik begrijp eruit dat troost stopt; wanneer de persoon geen christelijk troost wil van Bumblebee. Jammer voor de persoon in kwestie maar de hulpverlener kan het maar op één manier. Namelijk vanuit christelijk oogpunt. Er zijn voldoende mogelijkheden om iemand een handreiking te doen. Met enige nuance kun je keuzes maken die passen bij de persoon die tegenover je staat. Want door binnen te stappen als stereotype christelijke hulpverlener; help je alleen jezelf.
Is religie dan toch punten scoren??
Nou, als je dat er van begrijpt, heb je er niet ERG veel van begrepen :?

Ik schrijf juist dat ik NIET vanuit religieus oogpunt hulp zou gaan verlenen, maar vanuit mezelf, net zoals een humanist of een moslim of een weet ik veel wat zou doen. MAAR ik ben christen, en dat kan je niet los zien van de rest van mij. Er bestaat dus niet alleen maar christeljike troost, maar er bestaat zoveel troost als er hulpverleners zijn, ik dacht dat ik dat toch vrij duidelijk schreef. Net zo min als jij gebedshulp zou gaan verlenen aan getroffen orthodoxe christenen, kan ik mijn christen-zijn aan de kant zetten terwijl ik hulp verleen aan mensen, simpelweg omdat het deel is van wie ik ben.

De barmhartige Sameritaan is inderdaad een prachtig verhaal en een uitstekend voorbeeld dat illustreert wat ik precies bedoel: religie is geen garantie voor naastenliefde (het zou er wel een stimulans toe moeten zijn) en areligiositeit is geen belemmering voor naastenliefde. MAAR: religie is OOK geen belemmering, en atheisme OOK geen garantie.
Jutter schreef:Bijzaak. Lokkertjes. Dubbele agenda. Het gaat deze mensen uiteindelijk om het hersenspoelen van mensen die er emotioneel zwak voor staan. Lees het artikel nog maar eens. Die door rampspoed geplaagde mensen zijn voor hun potentiele conversies en weinig anders.
Wat fijn dat jij in de harten en hoofden van mensen kunt kijken. Dat lijkt mij ook wel een handige gave. Zij zetten zich in voor getroffenen in een rampgebied, in tegenstelling tot wij (ik steek ook de hand in eigen boezem) die wat geld overmaken en voor de rest achter ons PC-tje zitten, maar omdat deze mensen christenen zijn is hun hulpverlening, hun steun en hun medeleven niet oprecht? Je moet het maar durven schrijven.
Vertel dat maar aan al die ex-christenen (en ik ken er hoopjes) die zich nog altijd bedrogen voelen door de bijgelovige tinnef die ze als kind is opgedrongen, en hun "deconversie" beschouwen als het beste dat hun ooit is overkomen.
Jazeker, ik ken er ook genoeg, mijn ouders bijvoorbeeld.
Ik ken er ook zat bij wie het precies andersom is, zoals ik zelf (je moet weten dat ik volstrekt atheistisch ben opgevoed en pas halverwege de twintig ben "bekeerd").
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Jutter schreef:
Bijzaak. Lokkertjes. Dubbele agenda. Het gaat deze mensen uiteindelijk om het hersenspoelen van mensen die er emotioneel zwak voor staan. Lees het artikel nog maar eens. Die door rampspoed geplaagde mensen zijn voor hun potentiele conversies en weinig anders.
De reactie van Bumblebee daarop:
Wat fijn dat jij in de harten en hoofden van mensen kunt kijken. Dat lijkt mij ook wel een handige gave.
Zou deze gave van de Geest zijn of ziet Jutter het niet goed?

Advies van Jezus:
1 Oordeelt niet; opdat gij niet geoordeeld wordt.
2 Want naar het oordeel dat gij velt zult gij geoordeeld worden; met de maat waarmee gij meet zal u toegemeten worden.
3 Wat ziet gij den splinter in het oog van uw broeder en bemerkt den balk in uw eigen oog niet!
4 Of hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Sta mij toe den splinter uit uw oog te halen terwijl in uw oog een balk is?
5 Huichelaar, verwijder eerst uit uw oog den balk; dan zult gij scherp genoeg zien om den splinter uit uws broeders oog te halen.
Bumblebee schreef:
Jazeker, ik ken er ook genoeg ( = ex-christenen), mijn ouders bijvoorbeeld.
Ik ken in mijn familie geen ex-christenen. Voor zo ver ik weet is heel mijn familie vrijzinnig opgevoed en gebleven. Waarschijnlijk komt dit door de vrijheid waar wij van genieten.

Groet,

Stan
Famous Sam McCloud quotes:
-Will you hold my bomb just a minute? Just a minute. I got a pebble in my boot.
-*There* yuh go!
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Bumblebee schreef:
Jutter schreef:Bijzaak. Lokkertjes. Dubbele agenda. Het gaat deze mensen uiteindelijk om het hersenspoelen van mensen die er emotioneel zwak voor staan. Lees het artikel nog maar eens. Die door rampspoed geplaagde mensen zijn voor hun potentiele conversies en weinig anders.
Wat fijn dat jij in de harten en hoofden van mensen kunt kijken. Dat lijkt mij ook wel een handige gave. Zij zetten zich in voor getroffenen in een rampgebied, in tegenstelling tot wij (ik steek ook de hand in eigen boezem) die wat geld overmaken en voor de rest achter ons PC-tje zitten, maar omdat deze mensen christenen zijn is hun hulpverlening, hun steun en hun medeleven niet oprecht? Je moet het maar durven schrijven.
Helaas pindakaas voor jou kun je de 'je-bent-niet-telepathisch-dus-dat-kun-je-niet- weten kaart' bij deze lekker op zak houden. Engels kunnen lezen volstaat in deze.

Ik citeer, nogmaals.
A Jan. 18 posting from the team in Indonesia says the country's devastated Aceh Province is "ripe for Jesus!!"
Dat is kennelijk hun idee voor hulpverlening. Christen worden en lekker veel bidden tot Jezus. Ik citeer, nogmaals.
"They told me to always think about God and about Jesus and you will be healed," he said. "Whenever I ask for help they always mention God, but they do not give any money for treatment."
En dan ga jij mij vrolijk vertellen dat mijn conclusie dat conversie voor hun de hoofdzaak is op gebakken lucht is gebaseert. Je doet je best maar, overtuigen doe je niet.

Dze mensen komen allemaal van dezelfde Texaanse kerk. Ik citeer, nogmaals.
The Americans, who all come from one church in Texas, have staged plays detailing the life of Jesus and had children draw pictures of him, camp residents said.
Ik denk eerder dat jij de one-track-minded (bekeren, bekeren, bekeren) doelgerichtheid van fundies uit de amerikaanse biblebelt bagataliseert, dan dat ik deze overdrijf.

http://1040window.org/main/whatis.htm

Je hebt trouwens zojuist de pot verwijt de ketel trofee gewonen. Waarom? Met je veronderstelling dat er een god is, en dat je ook nog precies weet dat één of andere incoherente en tegenstrijdige beschrijving uit een bizar boek, geschreven door bijgelovige geitenherders uit het bronzen tijdperk, het bij het rechte eind heeft, ben je met recht een kampioen in het maken van voorbarige ongesubstantieerde conclusies.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Je hebt trouwens zojuist de pot verwijt de ketel trofee gewonen. Waarom? Met je veronderstelling dat er een god is, en dat je ook nog precies weet dat één of andere incoherente en tegenstrijdige beschrijving uit een bizar boek, geschreven door bijgelovige geitenherders uit het bronzen tijdperk, het bij het rechte eind heeft, ben je met recht een kampioen in het maken van voorbarige ongesubstantieerde conclusies.
Voor iemand die heftig tekeer is gegaan en hard geageerd heeft tegen het persoonlijk aanspreken dan wel het op de man spelen, inderdaad een "pot die de ketel verwijt situatie". :evil:

Jutter heeft het over een specifieke groep christenen die inderdaad vanuit een opportunistische geloofsvisie alleen maar gericht zijn op het bekeren van vooral andersgelovigen (ze krijigen denk ik extra punten voor een Moslim en nog meer voor bekeerde Jood maar daar gaat het even niet om) en die deze ramp als een "kans" zien zieltjes te winnen. Bumbelbee vind dat net zo ziek als jij Jutter en wijst dat ook af maar in je behoefte om je gif/woede/ergernis/frustratie te spuien schijn je dat niet op te pikken.

Bumbelbee heeft het er in het algemeen over dat een mens, ieder mens nu eenmaal handelt vanuit zijn of haar levensovertuiging en heeft het over de Christenen in het algemeen die nu de Tsunami slachtoffers aan het helpen zijn en niet alleeen maar over dat kleine groepje gloofsfanaten. In tegenstelling tot jou staart Bumbelbee zich niet blind op die ene groep maar betrekt het onderwerp ook op zichzelf en in het algemeen

Vind het onvermogen hoofd- van bijzaken te kunnen scheiden en alles wat maar van pas komt binnen de eigen (tunnel)visie aan te grijpen ongeacht of het nu zo bedoeld, gezegd of geintrepreteerd kan worden, om gal te spuwen en de persoonlijke afkeer van gelovigen te spuien een tikje overdreven.

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Enigma schreef:
Bumbelbee vind dat net zo ziek als jij Jutter en wijst dat ook af maar in je behoefte om je gif/woede/ergernis/frustratie te spuien schijn je dat niet op te pikken.
Ik heb al eerder vastgesteld dat er iets in de ogen van Jutter zit, vermoedelijk is het zand. :wink:
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Geen aanwijzingen dat ik mijn conclusies op gebakken lucht baseer, in plaats van op de passages die ik citeer?
Geen aanwijzingen dat de validiteit van het Christndom geen ontzettend voorbarige conclusie is?

Alleen een potje slap gezeik?

Mooi. Dan kan de discussie misshien weer verder.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Jutter schreef:Geen aanwijzingen dat ik mijn conclusies op gebakken lucht baseer, in plaats van op de passages die ik citeer.
Misschien dat Jutters toon al die felheid oproept, maar wie de inhoud van Jutters laatste reacties écht goed leest, zal hem toch gelijk moeten geven.
Ik heb geen reactie gezien die zijn betoog inhoudelijk ontkracht.
Jutter zal vast niet ontkennen dat er ook heel veel christenen zijn die wél op een goede manier hulpverlenen. Deze zullen wellicht ook wel de meerderheid vormen. Het is goed om dit er altijd bij te vermelden, omdat het anders de indruk wekt dat álle christenen op dezelfde manier bezig zijn als die bekeringsfanaten.
ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Ik sluit me volledig aan bij de laatste posting van Devious.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Devious schreef:Jutter zal vast niet ontkennen dat er ook heel veel christenen zijn die wél op een goede manier hulpverlenen.
Majoor (inmiddels allang al niet meer, maar die titel heeft ze maar aangehouden omdat iedereen haar toch zo bleef noemen) Boschhart en ik zouden denk ik prima door een deur kunnen, en ik betwijfel ten zeerste dat ze een enkele uitzondering zou zijn.

Als ik Bumbelbees reacties als bagataliserend oogklepperig bestempel dan doe ik dat niet zonder reden. Die mensen zijn daar niet heen gegaan om te knuffelen, troosten, knuffelbeertjes en chocoaderepen uitdelen, en pas toen ze daar kwamen opeens floepsie spontaan op het idee gekomen, goh... nu we er toch zijn... laten we deze stakkers eens aan ons vriendje Jezus voor gaan stellen. Ze hadden reeds van te voren toneelstukjses ingestudeerd, en spelletjes bedacht. Ze hebben niet 'per ongeluk' een shitlading extra buy-bull's meegepakt. Deze mensen zijn op een modderfokking MISSIE!
Bumbelbee schreef:Afgezien van het feit dat Jezus in mijn stellige overtuiging alleen maar goed kan doen
Dat ze nog nooit gezien heeft hoe religie sommige mensen kapot kan maken, is een hele prestatie, zeker in het huidige informatie tijdperk, maar dat even terzeide.
lijkt het me toch ook niet dat Hij kwaad kan in die ellendige situatie...
Ik noem het dus wel een kwalijke zaak, als dergelijke verhalen als absolute waarheid, op manipulatieve methode worden opgedronegen aan arme 3e wereld land kindjes, met waarschijnlijk amper enig onderwijs onder de gordel, van tevoren gepaaid met cadeautjes, die volwassenen als authoriteit beschouwen. Tijdens een emotioneel moeilijke tijd in hun leven.
zéker niet wanneer Hij gepaard gaat, zoals hier, met daadwerkelijke (materiele) hulp en met troost en steun.(emphasis mine)
En dat bedoel ik dus met bagataliseren.
showering bereft parents and traumatized children with gifts, attention and affection
Kadeautjes zijn tegenwoordig materiele hulp kennelijk. Water WATER!! HONGER! Alsjeblieft, een teddy beer.
Dat laatste was een beetje een "strawman" (overdrijving), maar ik hoop dat we het verschil hier toch wel weten tussen materiele hulp en kadeautjes.

Het enige wat ik hier zie is een hoop slijmkonterij om het heidense gepeupel naar de poppenkast toe te lokken.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Als het artikel in de o.p. nog niet genoeg is, is hier nog meer bewijs van de doelgerichte conversie-nukken van amerikaanse evangelistische Christenen. Waarbij het uitdelen van cadeautjes slechts een bijzaak is, een lokkertje ten behoeve van de onderliggende agenda!

http://www.jacksonville.com/tu-online/s ... 4331.shtml
Christian evangelicals have been given an open door to profess their faith in the aftermath of the devastating tsunami of December and will do so with aid to children, Franklin Graham told a Jacksonville audience Sunday at First Baptist Church's 19th annual Pastors' Conference.

Graham, son of evangelist Billy Graham and president of Samaritan's Purse international ministry, asked the congregation to collect shoe boxes of gifts to distribute to children in areas including the most religiously conservative Muslim corners of Indonesia.

"We're going to plant the flag of Jesus Christ right in the middle of it," he said, adding that governments of the region have invited the organization to give aid.

Graham was the main speaker at the five-day conference that was to include the Rev. Jerry Falwell, who founded the Moral Majority political action group in 1979. Sunday, First Baptist's the Rev. Jerry Vines announced Falwell has been hospitalized with flulike symptoms and will not speak at the conference today. He said Falwell was expected to remain in the hospital for a couple of days.

In his 50-minute address, Franklin Graham said he hopes congregations, including First Baptist's, will generate 500,000 shoe box-sized packages to take to the areas where they can be given to children.

He said the most devastated areas were centers of Muslim and Buddhist faith that have been closed to evangelicals.

Graham said criticism might follow the effort but would be unjustified.

"We're not taking advantage of a child," he said. "We're giving a gift."

Proselytizing by evangelical groups in the aftermath of the disaster has been considered an affront or worse by some. Muslim militants have made menacing threats if Christian groups do more than simply provide aid.

Graham said Christians have been closed out of some of the worst-hit areas in the past.

"Because of the tsunami, we are able to go," he said.

He said he did not know "what God's judgment is" regarding the regions affected by the disaster.

"When that tsunami hit Sri Lanka, it took out churches; it killed Christians; it killed Muslims," he said.

He said he wanted this shoe box campaign, an extension of an annual Christmas project of Samaritan's Purse, to culminate the week before and after Easter.

"We decided every box we collected, we wanted the person to pray for the child who received the box," he said. "Everybody has an opportunity to tell a child about Jesus Christ."

The conference is open to the public this evening and Tuesday evening, when it concludes. Other sessions are for registered participants only. The conference is meant to encourage and refresh pastors and others engaged in ministry
Plaats reactie