Het verschijnsel d.r.i.l.l.r.a.p

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vegan-revolution
Superposter

Het verschijnsel d.r.i.l.l.r.a.p

Bericht door vegan-revolution »

Antwerpen heeft sinds de zomer af te rekenen met een nieuw fenomeen: d.r.i.l.l.rappers. Dat zijn (minderjarige) jongeren die in video's pronken met geweld en oproepen om winkels te beroven, overvallen te plegen en tegenstrevers neer te steken. Voor elk feit verdien je punten. Op sociale media houden ze hun score bij. De Antwerpse politie zit bovenop het fenomeen om elke escalatie te voorkomen. In Nederland vielen al doden bij confrontaties tussen d.r.i.l.l.rapgroepen.
D.r.i.l.l.rap is een muziekstijl die ontstond in de Verenigde Staten. Jongeren in steden als New York en Chicago rapten over het geweld, de armoede en racisme. 'd.r.i.l.l.' verwijst naar het geluid van vuurwapens dat in deze steden dagelijkse kost was. Via Groot-Brittannië kwam de d.r.i.l.l.rap in Nederland terecht.
Vooral in Amsterdam en Rotterdam voeren de d.r.i.l.l.rapgroepen een strijd op leven en dood. Vorige zomer werd een 19-jarige op de Pier van Scheveningen doodgestoken tijdens een confrontatie. Ook in Amsterdam vielen al dodelijke slachtoffers in de strijd tussen d.r.i.l.l.rappers.
Het fenomeen van deze zogenaamde d.r.i.l.l.raps is geen exclusief Antwerps verhaal. Het fenomeen komt overgewaaid vanuit Nederland en ook op andere plaatsen in de provincie Antwerpen en in Vlaanderen is het tot incidenten gekomen.
Gelukkig zit de politie bovenop dit nieuwe fenomeen. Als men deze jongeren laat betijen, krijgen wij hier ook Nederlandse toestanden.

Wat bezielt deze jongeren? Is dit onder meer vanwege een stijgende gasprijs? Of is Donald Trump hier schuldig aan?

Ik vermoed dat je maar beter in een veilig dorp kunt wonen of zo.

.
Titel en Benaming aangepast. Zie motivatie verderop. Maria 
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Het verschijnsel d.r.i.l.l.r.a.p

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Rap is van huis uit iets gewelddadig.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

vegan-revolution schreef: 23 okt 2021 01:14 Ik vermoed dat je maar beter in een veilig dorp kunt wonen of zo.

Vreselijk verschijnsel, vooral omdat het voorkomt onder jongeren, die heel gemakkelijk mee te slepen zijn door hypes, adrenaline verslaving en mode, waardoor dit juist via de Sociale media zich kan verbreiden om via de herhaling/reclame het geweten te verdoven.

Daarom denk ik ook, dat dit een onderwerp wat niet zo vaak met naam en toenaam en betekenis ervan uitgemeten in het nieuws komt, maar vooral als onderdeel van geweldsmisdaad in het algemeen.
Ik kende het niet eens, en ook niet wat het precies inhoudt, terwijl het fenomeen toch al zo'n 10 jaar bestaat en ook in West Europa al een aantal jaren.
Hier veel bekendheid aan geven is mi. juist hegeen wat voedt.
.
Het bestaat bij de gratie van de sociale media.
Daarom het kernwoord zo aangepast, dat het niet via het steekwoord te vinden is op het WWW.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
vegan-revolution
Superposter

Maria schreef: 23 okt 2021 09:37Hier veel bekendheid aan geven is mi. juist hetgeen wat voedt.
Dat is dan misschien een mogelijk punt van discussie, want zit er ook geen keerzijde aan het bewust geen aandacht geven in allerlei mainstream media van een bestaand fenomeen? Een bevolking krijgt dan minder de kans om mee te helpen denken over een oplossing. En is het eigenlijk wel democratisch om een bevolking bewust informatie te onthouden?
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

vegan-revolution schreef: 23 okt 2021 01:14 ...
Wat bezielt deze jongeren? Is dit onder meer vanwege een stijgende gasprijs? Of is Donald Trump hier schuldig aan?

Ik vermoed dat je maar beter in een veilig dorp kunt wonen of zo.
...
Ik denk dat noch de stijgende gasprijs, noch Donald Trump hier schuldig aan is. Mogelijk is het oude wijn in nieuwe zakken. Het fenomeen dat jeugdbendes elkaar bestrijden bestaat al heel lang (daar is in 1961 zelfs een musical over gemaakt; The West Side Story). Ik denk dat het van alle tijden is. Alleen brengen de social media er een nieuw aspect in, namelijk dat je je eigen successen (klinkt een beetje wrang in dit verband), direct aan het grote publiek kunt presenteren. Dat was voor Facebook en Twitter en aanverwante praktisch niet mogelijk.

En de veiligheid in dorpen wordt overschat (hoewel daar minder jeugdbendes zijn) :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
vegan-revolution
Superposter

Mullog schreef: 23 okt 2021 11:07Het fenomeen dat jeugdbendes elkaar bestrijden bestaat al heel lang (daar is in 1961 zelfs een musical over gemaakt; The West Side Story).
Inderdaad. Mij wel bekend.

Mullog schreef: 23 okt 2021 11:07Ik denk dat het van alle tijden is.
Met een oververtegenwoordiging van het mannelijke geslacht. Mogelijk is ook hier het begrip genderneutraal nog niet doorgedrongen, of wel doorgedrongen maar niet nagevolgd.

Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

vegan-revolution schreef: 23 okt 2021 11:43  
Mullog schreef: 23 okt 2021 11:07Het fenomeen dat jeugdbendes elkaar bestrijden bestaat al heel lang (daar is in 1961 zelfs een musical over gemaakt; The West Side Story).
Inderdaad. Mij wel bekend.

Mullog schreef: 23 okt 2021 11:07Ik denk dat het van alle tijden is.
Met een oververtegenwoordiging van het mannelijke geslacht. Mogelijk is ook hier het begrip genderneutraal nog niet doorgedrongen, of wel doorgedrongen maar niet nagevolgd.

Ik denk dat in de rap wereld de vrouw maar een recht heeft, de aanrecht (en misschien zelfs dat niet eens). Lees eens het artikel ALS JE ME SCHREEUWT, STOOT IK HARD.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Identiteitscrises! Jongeren waanzin. Afzetten tegen alles en iedereen. Amerikaanse manifestatie imitaties. The sky moet de limit (niet) zijn.
Kortom...idioterie van de bovenste plank!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 23 okt 2021 09:24 Rap is van huis uit iets gewelddadig.
Oneliner zonder onderbouwing!
Nog zo een en je krijgt een waarschuwing
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie