Men kan al heel lang waarnemen dat iemand droomt, men werk er aan ze visueel te krijgen, zonder veel succes overigens.
PS.
Bij katten kan men soms ook zien dat ze dromen.
Moderator: Moderators
Men kan al heel lang waarnemen dat iemand droomt, men werk er aan ze visueel te krijgen, zonder veel succes overigens.
ons ma haar hond begint in zijn slaap soms te grommen en blaffen.
Ik kan ook niet anders bedenken dan dromen.appelfflap schreef: ↑09 aug 2021 10:50ons ma haar hond begint in zijn slaap soms te grommen en blaffen.
wat anders als een droom kan dat zijn?
Zo ontzettend duidelijk dat er geen topic -nu alweer 5 pages- voor nodig was en zeker niet de hier gebruikte zeer uitdagende titel waarin je ervaren hebt vervangen door expertise en de externe expertise door wetenschapper.MaartenV” schreef:Ik heb jou (Axxy) ook al meermaals uitgelegd dat neuronale activiteit slechts een beeld kan zijn van innerlijk ervaren. De hersenactiviteit is dan geen verklaring voor de ervaring, maar een beeld vanuit het perspectief van de neuroloog, van wat innerlijke ervaring is voor de ervaarder.
Dikkemick,
https://skepsis.nl/victor-mids-mindfck/Victor Mids reageerde niet op herhaalde verzoeken om een reactie
Goed dus om door te lezen omdat niet alleen wat truucs worden doorgeprikt maar vooral het verwijt aan zijn adres dat het publiek dubbel word belazerd:n zijn televisieshow lijkt Mids dit te doen door zijn kennis als illusionist te combineren met zijn psychologische en fysiologische kennis als arts. Veel kijkers hebben helaas niet door dat de psychologische verklaringen die Mids geeft voor zijn trucs juist onderdeel zijn van die trucs: ze zien niet dat het om psychologische nepverklaringen gaat. De trucs veroorzaken zo bij de kijker onware overtuigingen over wat psychologisch mogelijk is.
Ook ja!Peter van Velzen schreef: ↑18 aug 2021 03:31 De vraag die Blackmore tegen het einde stelt""Are you conscious now".
zou ik willen beantwoorden via eem tussenvraag "consious of what?" en het antwoord daarop is:" of the question"
Well, Heeck, ik heb het gezien en moet zeggen dat ik de ijskastlamp analogie een zeer leuke gelijkenis vind voor bewustzijn en wellicht ook voor het begrijpen van de dood. (zoals ik eerder stelde bestaat de eigen dood niet volgens ons, omdat het net zoals bij de ijskast lijkt alsof het licht altijd brand). Ik vind Susan Blackmore ook heel amusant wanneer ze dit alles uitlegt.heeck schreef: ↑18 aug 2021 08:50Ook ja!Peter van Velzen schreef: ↑18 aug 2021 03:31 De vraag die Blackmore tegen het einde stelt""Are you conscious now".
zou ik willen beantwoorden via eem tussenvraag "consious of what?" en het antwoord daarop is:" of the question"
Hopelijk heeft MaartenV ook gekeken en beseft hij ineens dat er geen hersenwetenschapper is die zijn punt dat de wetenschap het eerste-persoons bewust zijn niet kan meten, niet onderschrijft en dat desondanks het neurowetenschappelijk onderzoek doorgaat.
Roeland
Dat voorbeeld heeft een andere bedoeling dan jij er nu aan geeft.MaartenV schreef:Well, Heeck, ik heb het gezien en moet zeggen dat ik de ijskastlamp analogie een zeer leuke gelijkenis vind voor bewustzijn en wellicht ook voor het begrijpen van de dood.