Ivar schreef: ↑29 mar 2021 12:36
Maria schreef: ↑29 mar 2021 12:10
Wat is daarvoor je belangrijkste argument?
Het bekende verschijnsel van de "
linkse indoctrinatie" (schoolboeken uitgegeven door linkse auteurs en instanties), dat weer gerelateerd is aan het feit dat veruit de meeste leraren en leraressen op zowel de basisschool als de middelbare school stemmen op de partijen D66 en GroenLinks.
En het minder bekende verschijnsel dat veel jongeren enkele jaren later juist in "rechtse" kringen terecht komen.
Vanwege het twee-partijen systeem in Amerika is de dynamiek daar wat duidelijker in kaart te brengen:
Ten eerste zou ik graag de bron willen weten, waar jij deze grafieken vandaan hebt en de context van de onderzoeken.
Ook ev. de randinfo en manier van vragenstellingen in zo'n enquête zijn van belang.
Ik zie op deze website een aantal "vaststellingen" zonder enige onderbouwing en ook geen nuances tussen de diverse streken in Nederland, die toch een andere bevolkingsopbouw kunnen hebben.
Zie ook wat ik hierboven schreef.
Dan:
Een verloop en reactie van jeugd, die voor hun 18e het ene stemmen en later juist het tegenovergestelde, zie je niet in grafieken van leeftijdsopbouw bij een eenmalige uitslag.
Dan zou ik willen aantekenen dat er zeer grote verschillen zijn tussen de algemene kennis en meningsvorming op basis daarvan.
Dit zowel tussen Nederlands en Amerikaanse jeugd als tussen hun respectievelijke ouders.
Overeenkomsten met Nederlandse en Amerikaanse jeugd vwb. hun kennis van alles wat buiten hun gezichtsveld ligt, zijn (waren) er bijna niet.
In Nederland heeft men sinds jaar en dag veel meer info uit de rest van de wereld, dan de rest van de wereld heeft over hun buurlanden.
Datzelfde geldt voor andere Europese landen.
Daar waar het gros van de Nederlandse jeugd al meer dan 10 jaar over internet beschikt, is dat elders pas veel later op gang gekomen.
Verder kun je onze politiek links/rechts al niet meer vanuit gaan, wat veel ouderen nog wel doen, maar ook absoluut niet vergelijken met de politieke indelingen in Amerika.
Verschillen en overeenkomsten worden de laatste jaren steeds minder, daar dat de gemiddelde Amerikaanse jeugd van dit moment veel beter is geïnformeerd door hun toegang tot internet dan hun ouders ooit waren.
Zo zul je in Amerika dan ook veel meer politieke veranderingen zien. Dus ook veel anders denkende jeugd dan hun ouders.
Waarom te begrijpen?
PS.
Zou je het topic over afbeeldingen even door willen nemen?
viewtopic.php?f=87&t=14749
Denk aan de leesbaarheid van de berichten.
Kleinere afbeeldingen voldoen soms veel beter.
Voor vooral de discussie topics....altijd met hun bron, dus context.
Waardoor alle grafieken ook hier plaatsen soms niet nodig is.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.