Goh, ik kan alleen spreken over de mensen in mijn omgeving, en ik woon in een relatief hoog ontwikkeld deel van China, op het platteland etc andere provincies is misschien het sentiment heel anders....
Ik ken maar een persoon uit De omstreek van Wuhan zelf maar die vind het fantastisch wat allemaal gebeurt, vooral toen ik haar helpte om wat van die nitrile vinyl handschoenen naar de USA te exporteren, die verdient er nu nog steeds aan.
Maar ok, ik zal proberen te weergeven wat de Chinezen in mijn “millieu” denken, ten eerste bijna alle mensen weten dat ze in een land wonen waar de staatspropaganda heerst, daar zijn ze dus heel erg bewust van...
Omdat ze dit weten zijn vele mensen die ik ken nog kwaad over het feit dat vele whistle blower doctors die in het begin al riepen dat dit een ziekte was die ze nog niet kenden en dat hier zeker beter onderzoek naar gedaan moest worden, door de regering de mond gesnoerd werd... ik denk dat jullie allemaal het verhaal kennen van die doctor die naar het politie bureau moest gaan om daar een verklaring te tekenen dat hij “misinformatie” verspreidde...
Daarna waren ze ook kwaad op de langzame reactie vd staat, ik kan me herinneren dat door druk vd publieke opinie Chairman Xi op tv toegaf dat er ongeveer zo’n 2 maanden verspild waren.
Daarna kwamen toen de lockdowns, nou omdat men niet goed wist wat het was, en in het begin er veel doden vielen (omdat de behandeling in het begin zeer zeer experimenteel was) waren veel mensen die ik ken inclusief mijzelve het daar wel mee eens...
Maar niet geheel China kwam in een lockdown, vele gebieden bleven gewoon open, wel voorlichting maskers etc, maar voor de rest gebeurde er weinig... hier ook een goed artikel van wat er zoal gebeurde.
https://edition.cnn.com/2020/10/20/asia ... index.html
Nu achteraf gezien vinden velen het wel wat overdreven, maar ok het was een nieuw iets... ik geloof dat ikzelf in een soort van halve lockdown zat, voor ongeveer 2 a 3 weken, omdat we wat gevallen hadden in onze stad, mensen mochten wel naar buiten, maar alleen 1 persoon per gezin of vader of moeder samen met kind(eren), in die periodes deden de kinderen ook veel de boodschappen voor hun ouders als ze niet samen met hun woonden etc etc... scholen hier gingen online door, en ik kwam wat kilo’s aan...China's Covid success compared to Europe shows lockdowns are the first step, not a solution...... For many in Europe, China's approach to the coronavirus is characterized by the initial draconian, 76-day lockdown seen in Wuhan, the central Chinese city where cases of the virus were first detected late last year.
But other parts of the country never saw such stringent restrictions, even during the early stages of the pandemic when similar lockdowns were introduced in cities throughout China
Maar dat gezegd te hebben begrijpen ze nu ook wel dat lockdowns niet het meest belangrijke is, maar testen...Maar zelf dat vinden sommigen die ik ken overdreven, wat bijv in Qingdao gebeurde en nu in Xinjiang...
https://www.msn.com/en-us/news/world/ch ... r-BB1aokRc
(Interessant artikel trouwens)
maar goed ik denk omdat de regering hier in het begin zoveel blunders maakten ze nu overdreven reageren, maar de mensen die ik ken vinden het overdreven maar echt erg tegen of boos zijn ze er niet over.Even the chief epidemiologist at the Chinese Center for Disease Control and Prevention has questioned the necessity of such an exhaustive approach.
"From the scientific perspective of the spread of the infectious disease, there is indeed no need to conduct citywide testing," Wu Zunyou told the state-run news magazine China Newsweek Saturday.
He advised cities to focus testing on the source of the outbreak and radiate to a certain area around it. "When no more cases can be detected, (the testing drive) can be terminated. There is no need to cover the whole city," he said.
Lol, er zijn hier ook conspiratie theories, maar een van de meest gehoorde is dat USA militairen die in Wuhan waren tijden de Militaire zeg maar Olympische spelen, het virus hier verspreid hadden omdat de westerse machthebbers China op hun knieën wilden hebben of zoiets, verder word er beweert dat men de burgers in de gehele wereld arm wilt maken etc etc. de meeste van dit soort mensen die dit beweren zijn heeel heel pro China en zeer nationalistisch, zeg maar de Chinese pro Trumpers. Het zijn ook die mensen die voortdurend zeggen dat de USA Taiwan aanstookt om zich geheel onafhankelijk te verklaren. En dat dan de Amerikanen zich niet meer zullen houden aan de “one China policy” zoals ze dat nu wel doen.
Verder hoor je nauwelijks dat men denkt hier dat de Chinese regering erachter was... Omdat de regering hier al de totale macht heeft, zien ze er niet het nut (Logica) van in...
Nu achteraf, overdreven. Maar er is wel begrip omdat men dus niet wist wat het was.
Nee, niet echt, velen mensen die ik ken zijn dan ook net zoals ik best wel internationaal ingesteld, sommigen hadden het al te verduren door de trade barriers die werden opgericht tegen China (tarieven etc) en nu met deze Covid is handelen nog moeilijker. Op die meid uit Wuhan na...
Ze begrijpen niet echt dat in het westen men het niet geregeld krijgt...