Gij zult niet leven van brood alleen.....

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Henry II
Bevlogen

Gij zult niet leven van brood alleen.....

Bericht door Henry II »

Brood als culturele uiting. Het kwam in mij op dat wat we eten veel zegt over wie we zijn. Ik bak al jaren mijn eigen brood, zowel op basis van gist als op zuurdesem basis. Wie op het forum heeft hier ervaringen mee. Brood uit bijv. Polen of Thailand? Ik ben benieuwd wat de tarwe-rogge-haver cultuur in jullie beleving is en in andere landen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Frits
Forum fan

Re: Gij zult niet leven van brood alleen.....

Bericht door Frits »

Henry II schreef: 16 okt 2020 09:58 Ik ben benieuwd wat de tarwe-rogge-haver cultuur in jullie beleving is en in andere landen.
Wat ik waarneem in Polen is een toenemende fabriekscultuur van brood dat smakeloos is of 'gebakken lucht'. Er zijn hier en daar nog wel ambachtelijke bakkers maar die moeten hun verdiensten vooral hebben van taarten. Sommige plaatsen in Polen zijn bekend vanwege hun bijzonder gebak.
Mijn vrouw kan met veel enthousiasme vertellen over hoe het brood voor de 'val van het communisme' gebakken werd. Ieder dorp had een eigen bakkerij waar veel mensen werk vonden. Vooral roggeproducten die met zuurdesem werden bereid. Tarwemeel werd voor broodjes (luxe) gebruikt.
Na de omwenteling gingen de bakkerijen failliet of werden voor een appel en een ei verkocht. De fabrieken namen het over, een ontwikkeling die de kwaliteit zeker niet ten goede is gekomen.

Vijf jaar geleden wilde ik mijn land verbeteren met gerst/groenbemesting. In het voorjaar wilde ik het onder ploegen maar door tijdgebrek is het er niet van gekomen. Toen een plaatselijke boer mijn land werd hij enthousiast: "Wat een mooie rogge heb je daar." Ik heb er nog jarenlang brood van gebakken. Soms koop ik ook haver. Ik moeilijk te malen maar ik hou wel van enige variatie, of ik meng het deeg met maismeel.

groet Frits
Er bestaan geen feiten, alleen interpretaties (Nietzsche)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Het standaard fabrieks-afbakbrood dat in elke super wordt afgebakken kan mij niet echt bekoren.
Een paar jaar in Duitsland gewerkt en kan sindsdien het stevige licht zure brood waarderen. Poog in Nederland te kopen wat er enigszins op lijkt.
Bak zelf af en toe Iers sojabrood maar heb de neiging daar teveel van te eten. :) Qua beleg blijft het bij kaas.
Alleen in Frankrijk is de echte croissant en baguette te verkrijgen. Er is een zelfbak (diepvriesversie) van delifrance die in het weekend op onze ontbijttafel staat.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik ben een fan van Oost-Fins roggenbrood, net zoals het traditionele Poolse brood waar Frits het over heeft: gemaakt met zuurdesem.
Maar wanneer ik versgebakken Paesano-brood tegenkom (oorspronkelijk uit Puglia) kan ik de verleiding nooit weerstaan, en eet ik ervan alsof ik uitgehongerd ben.
Born OK the first time
Plaats reactie