Het Westers schuldgevoel

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vegan-revolution
Superposter

Het Westers schuldgevoel

Bericht door vegan-revolution »

Doet het (buitensporig overdreven en ziekelijk) westers schuldgevoel meer kwaad dan goed? En heeft dat schuldgevoel (overwegend) een christelijke oorsprong?

Zie bijvoorbeeld : Het antwoord op het Westers schuldgevoel

Daaruit :
Hoe kan het toch dat Westerlingen zich zo schuldig voelen over hun verleden terwijl er toch goede dingen zijn bereikt? Neem nu medische vooruitgang en het afschaffen van de slavernij.
dat het Westen immigranten uit de hele wereld wil opnemen, omdat het gelooft in een universele plicht om alle zielen te redden. Dat de Europese cultuur hierdoor verdwijnt is van ondergeschikt belang. De Westerse psyche heeft van het christendom immers geleerd dat nederigheid en zelfwegcijfering heilzame deugden zijn. Deze analyse klopt, want in andere culturen – zie China, Israël of Saoedi-Arabië – treffen we dit beleid tot zelfvervanging niet aan.
Hoeveel boetedoening en whiteshaming we ook over ons heenbrengen – nooit is het genoeg. Het kan altijd nóg gekker en een stap verder.
De enige oplossing hiervoor is door op Nietzscheaanse wijze intrinsiek te valideren. Teruggaan tot je eigen kern, zelf prioriteiten stellen qua wat waardevol is en dit voorleven zonder verontschuldigingen.
Ondanks de ontkerkelijking is het christelijk moralisme dus meer levendig dan ooit, inclusief ketters en een woke-inquisitie. Gedurende subtiele gesprekken op de werkvloer, tijdens dates en familie-uitjes, zullen je reacties nauwkeurig worden uitgelezen, ten einde je diepste gevoelens te achterhalen. Oh wee als je wordt betrapt op sympathie voor Trump, Wilders of Baudet…
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
axxyanus
Moderator

Re: Het Westers schuldgevoel

Bericht door axxyanus »

vegan-revolution schreef: 30 jul 2020 06:24 Doet het (buitensporig overdreven en ziekelijk) westers schuldgevoel meer kwaad dan goed? En heeft dat schuldgevoel (overwegend) een christelijke oorsprong?
Is er hoe dan ook een (buitensporig overdreven en ziekelijk) westers schuldgevoel en hoe weten we dat?

Wat voor cijfers hebben we bv over hoe verspreid een dergelijk schuldgevoel is?

Hoe staat dat tegenover de verspreiding van het gevoel dat de westerse cultuur de beste cultuur is?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Er lijkt weinig tot geen verband te zijn tussen het vermeende schuldgevoel en het Christendom. Veel Christenen denken nog steeds dat Christenen beter verdienden dan niet-Christenen en dat daarom onze grotere rijkdom moreel gezien huist is. Kijk naar de vele Christenen die volledig akkoord zijn met Trumps "America first". Anderszijds zijn er ook Christenen die dat idee afwijzen,

De vraag moet eerder zijn, Is er sprake van Westerse schuld? In hoeverre is de discrepantie tussem Westerse rijkdom en niet Westerde rijkdom te wijten aan immoreel gedrag van Westerse machten? Uiteraard hebben velen daar een uitgesproken mening over. Maar in hoeverre is die mening op feiten gebaseerd?

Per hoofd vam de bevolking veroorzaken de bewonders van het rijke westen veel meer vervuiling , meer CO2 en methaan uitstoot enzovoort. Ik vraag me af hoeveel menzen zich daar aan schuldig voelen. IK vrees eerder te weinig dan te veel mensen, en zij die zich het minst schuldig voelen hebben vaak de meeste schuld.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vegan-revolution schreef: 30 jul 2020 06:24 Doet het (buitensporig overdreven en ziekelijk) westers schuldgevoel meer kwaad dan goed? En heeft dat schuldgevoel (overwegend) een christelijke oorsprong?
A: Ik heb geen schuldgevoel, hoogstens misschien een gevoel van meewarige spijt, dat de mens op deze wijze heeft moeten evolueren. Maar ook daar kun je niets aan doen en/of veranderen. Wat we wel kunnen is leren uit het verleden en er les uit trekken.
B: Het doet m.i. goed en kwaad! Kwaad doordat de boel weer enorm polariseert. Goed omdat we wellicht lering trekken uit deze polarisaties.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie