Je ziet dat de orthodoxie vaak leunt op het platteland, ouderen en laagopgeleiden. De vraag is hoe lang houden ze dit vol als de opleidingsgraad stijgt, jongeren massaal het platteland ontvluchten en de sociale media progressieve geluiden laat horen. Als jongeren minder onverschillig zouden zijn en meer betrokken raken bij het kiesproces kan er veel veranderen.Maria schreef: ↑15 jul 2020 12:09 Ik hoop alleen, dat de terugslag richting orthodoxie, zoals we zien in een paar Oost Europese landen, tijdelijk zal zijn.
En wat we ook her en der zien in de wereld, christendom in een paar Afrikaanse landen en islam in de wereld, waar het zich bedreigt voelt als hun machtsmiddel binnen de wereldse politiek verwatert aan overtuigingskracht.
Het wordt steeds beter
Moderator: Moderators
Re: Het wordt steeds beter
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ik denk, dat je dat het eerste duidelijk zult gaan zien en meemaken in de VS.PietV. schreef: ↑15 jul 2020 17:25 Je ziet dat de orthodoxie vaak leunt op het platteland, ouderen en laagopgeleiden. De vraag is hoe lang houden ze dit vol als de opleidingsgraad stijgt, jongeren massaal het platteland ontvluchten en de sociale media progressieve geluiden laat horen. Als jongeren minder onverschillig zouden zijn en meer betrokken raken bij het kiesproces kan er veel veranderen.
Juist omdat het internet voor de meesten mensen daar nu wel bereikbaar zal zijn.
Is het niet in eigen beheer, dan is het wel in internet cafés.
Maar misschien gaan daar toch nog wel een paar maal 4 jaar overheen.
Maar ik ben ervan overtuigd, dat er daar heel veel op de schop zal gaan.
Net zoals dat in West Europa is gebeurd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Ook in de recente uitgave van het blad de waarheidsvriend komt het weer naar boven drijven. Het christelijk geloof is op zijn retour en dat komt volgens mij het progressieve karakter van de samenleving ten goede.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Het (christelijk) geloof evolueert. Velen hebben niets meer met de verstikkende hel-en-verdoemenis preken, maar voelen zich gewoon verbonden met een bepaalde overtuiging of in een groep. De behoefte aan gezamelijk groepsdenken, ongeacht of iets waar is of niet, zal de maatschappij misschien in sommige gevallen goed doen. Helaas kan groepsgevoel ook de andere kant op gaan. Dus of het per definitie beter (of slechter) wordt...ik weet het niet.
Maurice de Hond kan misschien uitsluitsel geven.
Maurice de Hond kan misschien uitsluitsel geven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Vreemder vind ik het steeds vaker tegenkomen van dit soort berichten in puur christelijke lektuur.PietV. schreef: ↑16 jul 2020 10:49Ook in de recente uitgave van het blad de waarheidsvriend komt het weer naar boven drijven. Het christelijk geloof is op zijn retour en dat komt volgens mij het progressieve karakter van de samenleving ten goede.
De schrijver geeft oa. in dit citaat en meer tekst, dat mensen misschien wel een godsbesef blijven houden, maar dat steeds vaker zoeken en ook hun weg vinden buiten het christelijke geloof met de dogma's en leefregels ervan.
Dat het begrijpelijk is, dat ze andere religies opzoeken en zelfs oude religies van stal halen met de aanpassingen naar de 21e eeuw.
Alsof alle mensen een kapitein op hun levensschip wensen, die voor hen de koers uitzet aan de hand van vastomlijnde kaders, boek wijsheid en routebeschrijvingen.EXPERIMENT
Niet mensen verlaten het geloof, maar het geloof verlaat mensen. Met geloof bedoel ik hier dus de neerslag van het christelijk geloof in tal van vormen en instituties. Vergelijk dat gestolde geloof met de kaart die de route in beeld brengt, met de bakens die de vaargeul aangeven, met de oriëntatiepunten aan de horizon. Als die er niet meer zijn, is ons levensschip stuurloos. In die zin staan we naakt in de wereld. Want de wegwijzers zijn verdwenen, de verwijzingen naar God en geloof ontbreken nagenoeg. De wereld is kaal. Geen glans van Gods goedheid en macht ligt over het leven. Er is geen goddelijke bescherming of geborgenheid.
In die leegte ontstaan nieuwe vormen van religie, want de mens is ongeneeslijk religieus (Miskotte). Heidendom herleeft. Maar het nieuwe heidendom is beslist geen kopie van het oude. Kenmerkend voor het nieuwe heidendom is het experiment. Je probeert religie net zoals je een nieuw medicijn probeert. Als het ene niet helpt, dan misschien het andere.
Alsof mensen niet hun eigen levensweg zouden willen bepalen en ook zouden kunnen vinden, samen met anderen die ook houden van het zwerven over "Gods wateren" .
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.