Hoe weetheid tot illusie werd

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

cluny schreef:Ja, volgens mij zat je bij een groepje aanbidders die aan zijn lippen hing en zich hebben gelaafd aan zijn wijze visionaire woorden.
Ik kan me zelfs een spirituele schrobbering herinneren welke je dankbaar in ontvangst nam.
je bent niet op de hoogte van de persoonlijke mails van en naar portugal
zijn incestueuze sprookjes heb ik van de hand gewezen en ik laat me niet uitmaken voor onbezoldigde hoer
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ja, meneer de Bok is een spirituele oplichter en een extreme narcist die alles niet goed op een rijtje kan krijgen. Waarschijnlijk is hij ook nog een hobbykwakzalver.
Ik heb zo het vermoeden dat hij zijn beroep arts niet meer mag uitoefenen.
Wanneer had jij hem door, Mustafa?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

cluny schreef:Ja, meneer de Bok is een spirituele oplichter en een extreme narcist die alles niet goed op een rijtje kan krijgen. Waarschijnlijk is hij ook nog een hobbykwakzalver.
Ik heb zo het vermoeden dat hij zijn beroep arts niet meer mag uitoefenen.
Wanneer had jij hem door, Mustafa?
toen hij achterbaks via persoonlijke mails, nadat hij mij dikwijls had opgehemeld, over anderen begon te ouwehoeren, ook over de administrator lelijke dingen begon te schrijven, onwaarheden ook, en de houding had van ik weet precies hoe jij in elkaar zit
en toen dacht ik: ik ga de vuile was buiten hangen hetgeen ik in een mail aan de administrator ook heb gedaan
ja, en toen was ie snel vertrokken
wat me ook opviel was dat hij als het ware eiste, op een wat ongeduldige manier ook, dat je aandacht zou schenken aan al zijn verhalen maar nooit echt in ging op wat ik naar voren bracht en ook nooit vragen beantwoordde
en dat ik hem aanvankelijk op een of meer puntjes gelijk heb gegeven betekent nog niet dat ik een aanbidder van hem was
ik heb jou soms ook wel eens gelijk gegeven cluny, maar dat betekent nog lang niet dat ik jou aanbid
ik aanbid alleen god
Laatst gewijzigd door mustafa op 06 dec 2006 13:33, 3 keer totaal gewijzigd.
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

ik aanbid alleen god
Ja, die gaf jou nog nooit ongelijk. Toch handig dat God niet kan spreken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

god spreekt wel
alleen god scheert de mensen ondanks hun fundamentele gelijkwaardigheid nooit over één kam
en het probleem is dikwijls dat mensen niet meer kunnen luisteren, want god fluistert
god respecteert ons en daarom fluistert god
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Waar eindigt bewondering en begint aanbidding?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

cluny schreef:Waar eindigt bewondering en begint aanbidding?
beste cluny,

het trefwoord bij de beantwoording van jow vraag is het besef van volledige afhankellijkheid
zoals een baby behoefte heeft aan de moederborst,dat zou je als metafoor van aanbidding kunnen zien
en feitelijk is ieder schepsel volledig afhankelijk van god, rechtsstreeks
maar ik vraag me af waarom je die vraag stelt, cluny, met het oog waarop bedoel ik
je hebt van die goeroe's die er op uit zijn adepten te kweken door ze het gevoel te geven dat zij hem nodig hebben
en daar begint de aanbidding
hopende je hiermee voldoende geinformeerd te hebben

mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Als schepsel kan in nooit afhankelijk zijn van een God als ik daar niet in geloof.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Kitty schreef:Als schepsel kan in nooit afhankelijk zijn van een God als ik daar niet in geloof.
schepsel?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Kitty schreef:Als schepsel kan in nooit afhankelijk zijn van een God als ik daar niet in geloof.
daar zou ik met je over kunnen discussijeren, maar dat is theologie en eigenljijk heb ik daar nu even geen zin in
ik kan best wel redeneren, dat is het punt niet
de filosofische vraag luidt dus:; kun je afhankelijk zijn van iets ondanks het feit dat je er niet in gelooft?
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

skeptic schreef:
schepsel?
Ja onzin natuurlijk, ben geen schepsel. Ik raak in de war van Mustafa.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kitty schreef:
skeptic schreef:
schepsel?
Ja onzin natuurlijk, ben geen schepsel. Ik raak in de war van Mustafa.
Nee hoor, je hebt gewoon last van je ingeschapen godsbesef.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Kitty schreef:
ik aanbid alleen god
Ja, die gaf jou nog nooit ongelijk. Toch handig dat God niet kan spreken.
Het kan natuurlijk ook een kwestie van gebrek aan het gehoor zijn... ;)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Of gewoon wishful thinking van de grote teddybeer die alles precies zo zegt als jij wil dat hij zegt. Ik ken al diverse verhalen van mensen die op deze manier recht konden praten wat krom is.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Nu onze 'eindtijdsvisionist' ons heeft verlaten, heeft iemand er bezwaar tegen als ik deze draad op slot zet?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gesloten