De stoomwals Trump is op gang gekomen.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Re: De stoomwals Trump is op gang gekomen.

Bericht door collegavanerik »

Peter van Velzen schreef: 22 jun 2020 03:57
collegavanerik schreef: 21 jun 2020 19:27 Misschien eerst eens een cursusje elementaire logica volgen rere?
Groetjes!
Ik vrees dat dat aan Donald Trump niet besteed is.
Bijdehand hoor Peter, erg grappig ook.

Logica is blijkbaar ook niet aan jou besteed Peter ik zie hier een oud gereformeerd dogma de kop op steken mbt Trump:

“Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaamzijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?"

Definieer goed eens? Geldt ook voor rere.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Rereformed : je vraagt aan Collegavanerik om iets positiefs over Trump, terwijl ik je voorbeelden gegeven heb. En vervolgens koppel je die voorbeelden telkens aan iets slechts daarvoor of daarna waardoor je ze denkt te ontkrachten - zie mijn eerdere posts.

Daarmee heb je een mooie logica gecreëerd die ieder voorbeeld voor iedere leider kan ontkrachten, tenzij je leiders vindt die nooit iets slechts doen, maar ook daar geloof ik niet in.

De logica van zo niet dan toch.
Het doet me omgekeerd sterk denken aan het goeddraaien van alles wat niet deugt in religieuze kringen, want de eigen religie is per definitie perfect.
Het is ironisch genoeg ook de logica van Trump zelf, die start met " alles wat ik doe is Tremendous " en iedere redenering daarvan afleidt. Het werkt overigens best overtuigend, zo laat Trump zien.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Vandaag een opiniestuk in De Groene Amsterdammer met John Keane, hoogleraar politiek aan de Universiteit van Sydney.

https://www.groene.nl/artikel/het-ameri ... democratie
De Groene schreef:Het verval van de VS onder Donald Trump verbaast politicoloog John Keane niet. Een machthebber die met repressie reageert op elke tegenspraak wordt vanzelf dom en gaat stuntelen. Dat gebeurt overal waar een despoot aan de macht komt.
De vergelijking met Obama is natuurlijk al heel vaak gemaakt. En ja, Obama was zeker niet volmaakt, maar tjonge wat zijn de verschillen enorm.
De Groene schreef:Minder dan vier jaar geleden was Barack Obama nog president, een toonbeeld van fatsoen en democratische integriteit. Hij verpersoonlijkte de gedachte dat Amerika geroepen was een stad op de berg, a city upon the hill, te zijn: een lichtend voorbeeld voor de wereld. ‘Yes, we can’, was zijn slogan, waarmee hij aangaf dat hij zijn presidentschap als een gezamenlijk project van hem en de kiezers zag. Zijn opvolger is een dommekracht met een niet te stillen wraakzucht die niets leest, niet nadenkt en zelfkritiek als een zwakte beschouwt. ‘Only I can do it’, roept Trump zijn aanhang op massabijeenkomsten toe. Dat tekent het verschil tussen beiden. De een weet dat hij het niet alleen moet doen (‘Yes, we can’), de ander denkt dat alleen hij het kan. Dat is ook het verschil tussen een democraat en een despoot.
Verderop in het artikel:
De Groene schreef:Een ander scenario is nog dreigender: daarin uit het geweld dat al in Trumps woorden verborgen zit zich ook in fysieke zin. ‘Nummer 45 laat het dan niet bij de bewering dat de verkiezingen frauduleus waren, maar gaat een stap verder en roept zijn volk op de “echt” gekozen president alsnog zijn zege te bezorgen. Dat kan eindigen in een burgeroorlog. Die zal vuil zijn, bloederig, en de VS wereldwijd van zijn respect beroven.’
Hier ben ik altijd bang voor. De vrees dat Trump het er als verliezer niet bij laat zitten en een heel land in zijn val meeneemt.
Hoe onrealistisch is dit scenario? De tegenstellingen lijken wereldwijd alsmaar groter te worden. Of ben ik nu een te groot doemdenker? Ergens hoop ik dat laatste.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Rereformed schreef: 21 jun 2020 18:57 Ik hoorde net dat de clown hoopte op 60.000 toehoorders van zijn Charlie Chaplin dictator speech, de start van zijn verkiezingscampagne in Oklahoma, maar dat er enkel 20.000 kwamen opdagen. Een goed voorteken.
Weinig opkomst, zou de tik-tok en K-pop jeugd voor gezorgd hebben.

De lage opkomst bij de eerste campagnebijeenkomst van Trump sinds de coronacrisis zou mede veroorzaakt zijn door K-pop-fans en TikTok-gebruikers. Zij zouden massaal kaartjes voor de rally in Tulsa hebben gereserveerd, maar zijn niet komen opdagen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

gerard_m schreef: 22 jun 2020 09:59 Ik heb je voorbeelden gegeven. En vervolgens koppel je die voorbeelden telkens aan iets slechts daarvoor of daarna waardoor je ze denkt te ontkrachten - zie mijn eerdere posts.
Dit is de zoveelste keer dat je terugkomt op die voorbeelden die ik al besproken heb. De aanhouder wint, ik zal je opnieuw beantwoorden.
Vanzelfsprekend koppel ze ik aan het groter verband waarin men deze politiek moet zien: Trump vertrekt uit de WHO en geeft daarmee alle invloed die het op de WHO kan uitoefenen op, en overhandigt de wereldrol aan China; en Trump laat Europa en de Koerden in de steek, plus reputatie als betrouwbare bondgenoot, en overhandigt Syrië aan Rusland en Syrië. Indien je niet inziet dat het draait om dit soort verstrekkende geopolitieke verschuivingen, ben je niet in de wieg gelegd voor politiek. Blijkbaar ben je van mening dat een man die net ontrouw is geweest aan zijn vrouw, maar voor haar een bloemetje koopt om mee thuis te komen, iets goeds doet. En zo staat Trump erom bekend dat hij heel joviaal is tegen iedereen die hij tegenkomt. Tot op het moment dat deze persoon hem tegenspreekt of dwars ligt; dan verandert hij op slag in een gemene vijand en komt men er pas achter dat hij nooit een vriend is geweest. Het één zien zonder het verband met het ander te zien laat je nooit begrijpen met een sociopaat/narcissist te maken te hebben.
gerard_m schreef:Daarmee heb je een mooie logica gecreëerd die ieder voorbeeld voor iedere leider kan ontkrachten.
Nee, die logica creëer jezelf, net zoals CvE aankomt met een regel die zogenaamd altijd opgaat.
Ik wijs je enkel op verder kijken dan je neus lang is.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Niet zogenaamd rere,

Goed-fout is een continuüm daar kun je dus geen zwart-wit demarcatielijn “Trump doet nooit iets goed” in trekken die altijd opgaat

https://www.nationaalarchief.nl/beleven ... reldoorlog
Goed en fout in de Tweede Wereldoorlog
In het onderwijsprogramma Goed en fout in de Tweede Wereldoorlog ontdekken leerlingen dat de keuzes die je maakt tijdens de oorlog zowel in als na de oorlog grote gevolgen kunnen hebben. Ook leren ze dat er tussen goed en fout een enorm grijs gebied zit. Voor welke keuzes staan de Curaçaose verzetsheld George Maduro, overtuigd NSB'er Barend Willem Zijfers, radiotechnicus Erik Klaas de Vries en pianolerares Geesje van Dijk? En welke gevolgen hebben deze keuzes op hun leven?
Sjesus.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Rereformed schreef: 22 jun 2020 13:36 Dit is de zoveelste keer dat je terugkomt op die voorbeelden die ik al besproken heb.
Ik benoem de manier waarop je je gelijk haalt, door ieder besluit van Trump aan een ander, slecht besluit te koppelen. Daar was je eerder nog niet op ingegaan.
Vanzelfsprekend koppel ze ik aan het groter verband waarin men deze politiek moet zien: Trump vertrekt uit de WHO en geeft daarmee alle invloed die het op de WHO kan uitoefenen op, en overhandigt de wereldrol aan China; en Trump laat Europa en de Koerden in de steek, plus reputatie als betrouwbare bondgenoot, en overhandigt Syrië aan Rusland en Syrië.
Dat aan elkaar koppelen is alleen vanzelfsprekend als de besluiten ook direct aan elkaar gelinkt zijn. En dat is zeker niet het geval.
Wat je hierboven opsomt, is een losse reeks besluiten van een wispelturige leider. Het enige verband is de neiging zich terug te trekken uit samenwerkingsverbanden. In veel gevallen pakt dat slecht uit, maar niet altijd.

Het besluit van Trump om te stoppen met het financieren van islamitische verzetsgroepen, stond los van het latere besluit om de Koerden in de steek te laten. Hij had prima de Koerden kunnen laten vallen en louche verzetsgroepen kunnen blijven steunen. Of andersom.

Je maakt er een reeks van, die suggereert dat Trump masterplannen uitvoert. Daar ben ik, zeker bij Trump, niet van overtuigd.

De vraag: was het beter geweest als Trump islamitische verzetsgroepen was blijven steunen, zoals de VS decennia lang heeft gedaan, heb je ontwijkend beantwoord door er de Koerden bij te halen.
Indien je niet inziet dat het draait om dit soort verstrekkende geopolitieke verschuivingen, ben je niet in de wieg gelegd voor politiek.

Dat zou zomaar kunnen.
Blijkbaar ben je van mening dat een man die net ontrouw is geweest aan zijn vrouw, maar voor haar een bloemetje koopt om mee thuis te komen, iets goeds doet.
Je voorbeeld gaat volkomen mank. Ik heb het niet over een goedmakertje na ontrouw, maar om een goed besluit, gevolgd door een blunder.
En zo staat Trump erom bekend dat hij heel joviaal is tegen iedereen die hij tegenkomt. Tot op het moment dat deze persoon hem tegenspreekt of dwars ligt; dan verandert hij op slag in een gemene vijand en komt men er pas achter dat hij nooit een vriend is geweest. Het één zien zonder het verband met het ander te zien laat je nooit begrijpen met een sociopaat/narcissist te maken te hebben.
Dat is waar, maar gaat geheel voorbij aan mijn punt. Ook een narcist kan goede beslissingen nemen.
gerard_m schreef:Daarmee heb je een mooie logica gecreëerd die ieder voorbeeld voor iedere leider kan ontkrachten.
Nee, die logica creëer jezelf, net zoals CvE aankomt met een regel die zogenaamd altijd opgaat.
Ik wijs je enkel op verder kijken dan je neus lang is.
Ik kan het alleen maar eens zijn met CvE.
Merkwaardig is dat je eerder schrijft wel goede dingen te kunnen zien bij een reeks dictators, dus ik wordt meer en meer benieuwd naar voorbeelden daarvan, rekening houdend met het grote verband dat je noemt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
collegavanerik
Superposter

Denk niet zwart-wit
Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 22 jun 2020 03:55
dikkemick schreef: 21 jun 2020 10:08
Op naar fascisme?
Vergeet nooit dat Trump gekozen is! Dat dit volk niet spoort doet er dan niet toe. Hij is democratisch gekozen en als dat leidt tot een dictatuur...so be it.
Zo dacht men in de 30-er jaren helaas ook.
Maar dat is democratie. De meerderheid bepaalt. En dat gaat dus ten koste van een minderheid. HET grote nadeel van een democratie
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 22 jun 2020 19:57 Je maakt er een reeks van, die suggereert dat Trump masterplannen uitvoert. Daar ben ik, zeker bij Trump, niet van overtuigd.
Nou dat is Trump zelf absoluut niet eens met je. Die voert de most great masterplan ever uit.

Toch ben ik ook wel benieuwd naar wat Trump nou werkelijk GOED heeft gedaan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Ronaldus67 schreef: 22 jun 2020 10:44 De vrees dat Trump het er als verliezer niet bij laat zitten en een heel land in zijn val meeneemt.
Hoe onrealistisch is dit scenario? De tegenstellingen lijken wereldwijd alsmaar groter te worden. Of ben ik nu een te groot doemdenker? Ergens hoop ik dat laatste.
ik denk dat je doemdenkt
Je lijkt in de logica te zitten dat Trump dezelfde macht heeft als eender welke dictator.
als hij niet verkozen zou worden is hij president af, meer niet

in democratische rechtstaten functioneren de verschillende machten die mekaar in evenwicht houden
Trump, merkel, Macron zijn geen dictators maar moeten rekening houden met hun parlementen, rechterlijke machten enz.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

collegavanerik schreef: 22 jun 2020 06:15 Bijdehand hoor Peter, erg grappig ook.

Logica is blijkbaar ook niet aan jou besteed Peter ik zie hier een oud gereformeerd dogma de kop op steken mbt Trump:

“Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaamzijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?"

Definieer goed eens? Geldt ook voor rere.
Ik verbeeld me dat ik doorgaans vrij goed logisch kan denken. Maar waarschuw me als je meent dat ik dat ergens verzuimd heb, Uiteraard net verwijzing naar het bericht waaruit jij dat opmaakt. Wat wel zo is dat ik minder belang hecht aan logica die niet op empirische feiten is gebaseerd. Nogmaals ik meen dat Trump wel degelijk tot iets goeds in staat is, Zo heeft hij de wraakactie voor het neerhalen van een drone door Iran afgeblazen omdat hij blijkbaar begreep dat eeen hondertal doden geen passend antwoord was op het beschadigen van een levenloos ding.

Rereformed zal ongetwijfeld menen dat dit alleen gebeurde omdat hij die wraakneming eerst wel had bevolen, en dat is waar. Maar voor een Narcist acht ik het een hele prestatie om op een genomen besluit terug te komen.

Hij heeft nog een tweede keer goed gereageerd. Toen de Iraanse revolutionaire garde een luchtmachtbases bombardeerde als reactie op de moord op Generaal Suleiman, heeft hij wederom nagelaten wraak te nemen,

Ik weet echter geen goede daad te bedenken sinds zijn imopeachment. Dat heeft deels te maken met wat ik als goed of als kwaad beoordeel, Dus ik kan een daad hebben afgekeurd die jij zou goedkeuren, Wellicht ook keur jij af wat ik goedkeur. Maar het feit dat jij niet in staat lijkt ook maar twee voorbeelden te geven, toont mijns inziens aan dat hij weinig goeds presteert, Tenzij jij gewoon een luie donder bent, die niet de moeite neemt zijn mening met argumenten te onderbouwen.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ronaldus67 schreef: 22 jun 2020 10:44 Vandaag een opiniestuk in De Groene Amsterdammer met John Keane, hoogleraar politiek aan de Universiteit van Sydney.

https://www.groene.nl/artikel/het-ameri ... democratie
Een geweldig goed geschreven artikel. Keane laat goed zien dat het een algemene trend is in de wereld: steeds meer landen zijn in de greep van een schijndemocratie.
In de VS is het nu erop of eronder: wordt Trump voor de tweede maal president dan is het afgelopen met Amerika als "the leader of the free world", maar kan het vergeleken worden met Rusland.
Ronaldus67 schreef:Hier ben ik altijd bang voor. De vrees dat Trump het er als verliezer niet bij laat zitten en een heel land in zijn val meeneemt.
Hoe onrealistisch is dit scenario?
Zo realistisch dat het te verwachten is. Overigens was het Bill Maher die lang geleden als eerste hiermee aankwam. Aangezien zijn wekelijkse programma voor een groot deel drijft op humor en entertainment nam ik zijn woorden eerst op als zwarte humor, maar hij kwam er steeds op terug als serieuze mogelijkheid:
https://www.youtube.com/watch?v=P9aBwHXEbYM
Nu hoor je hetzelfde van alle kanten opgemerkt.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

appelfflap schreef: 22 jun 2020 22:39 In democratische rechtsstaten functioneren de verschillende machten die mekaar in evenwicht houden
Trump, Merkel, Macron zijn geen dictators maar moeten rekening houden met hun parlementen, rechterlijke machten enz.
Uiteraard! Maar zoals je zelf aangeeft is het uitgangspunt dan "een democratische rechtsstaat". Wanneer daarvan domino's omvallen, bijvoorbeeld de scheiding van de macht grotendeels wegvalt is het afgelopen met dat evenwicht. En juist dat is in de VS gebeurd. De Republikeinse partij is bijvoorbeeld de persoonlijke partij van Trump geworden, republikeinse theoretische rechtsgeleerden geven de president opeens allerlei absolute macht, de minister van justitie Bill Barr voert eenvoudig alles uit waartoe Trump hem opdracht geeft, Fox channel is Trumps persoonlijke televisiezender. Wanneer daarbij alle andere media uitgemaakt worden voor "enemies of the state" en "fake news", en mensen opgefokt worden met haat voor de tegenstander, je de tegenstander van verkiezingsfraude beschuldigt, terwijl je jezelf daaraan schuldig gemaakt hebt, ben je letterlijk op weg naar een Orwelliaanse maatschappij.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Peter fijn dat je het met me eens bent dat Trump tot iets goeds in staat is, Rere denkt dat dus niet en daar gaat rere dus categorisch fundamenteel de fout in. Het gaat er dus jet om of ik een tegenvoorbeeld kan verzinnen, want ik men het dagelijkse reiken en zeilen niet. Het gaat mij om de afschildering van Trump als de verpersoonlijking van net kwaad.

Dat is een karikatuur.
Afbeelding Hebr 6:
Gesloten