De moord op George Floyd en de gevolgen.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: De moord op George Floyd en de gevolgen.

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 17 jun 2020 13:00
Maar uiteindelijk voel ik mij vooral ongemakkelijk bij het idee dat een kind met een zwarte huidskleur op die manier in aanraking komt met hoe mensen met een zwarte huidskleur afgeschilderd worden.
Maar denk je dan niet juist heel erg in rassen en kleuren? Zie je een karikatuur beeld van Afrika of een karikatuur beeld van een ras?
Ja dan denk ik in rassen en kleuren, wat is daar mis mee? Als je wil nagaan in hoeverre racisme mensen beïnvloed dan kan je dat enkel door te erkennen dat er nu eenmaal mensen van verschillende rassen en kleuren zijn.

Dat kinderen met een zwarte huidskleur op een andere manier zullen reageren als ze "Kuifje in Afrika" lezen dan kinderen met een blanke huidskleur, lijkt me redelijk aannemelijk. Het is mogelijk dat ik daar fout in ben. Maar je kan je niet eens die vraag stellen als je niet in kleuren en rassen wil denken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ergo: stripboeken, boeken, films, schilderijen, beelden, gebouwen...allemaal verbieden of afbreken!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

dikkemick schreef: 17 jun 2020 15:21 Ergo: stripboeken, boeken, films, schilderijen, beelden, gebouwen...allemaal verbieden of afbreken!
Je hebt voor standbeelden nog geen weerlegging gegeven dat deze in bepaalde gevallen slechts een vorm van verering zijn.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

BdO schreef: 17 jun 2020 16:27
dikkemick schreef: 17 jun 2020 15:21 Ergo: stripboeken, boeken, films, schilderijen, beelden, gebouwen...allemaal verbieden of afbreken!
Je hebt voor standbeelden nog geen weerlegging gegeven dat deze in bepaalde gevallen slechts een vorm van verering zijn.
Heilig Hartbeeld
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

Het is voorgekomen dat bij spoorevenementen bepaalde museumlocomotieven zijn verboden omdat die geassocieerd werden met een nazi-verleden. Bij de het afscheid van het luchtspoor en de Koningshavenbruggen in Rotterdam mocht een stoomlocomotief van de serie 52 niet meedoen. Burgemeester Bram Peper had er speciaal een verordening voor afgegeven.

Dus ja, dit soort bizarre dingen gebeuren, en het is ook niet echt iets van de laatste tijd.
Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand »

Rereformed schreef: 17 jun 2020 03:59 ...
Labyrint is het slachtoffer van extreem rechts, dat via Polen, Hongarije en de VS al jaren een paranoïde hetze tegen George Soros voert met de meest vergezochte samenzweringstheorieën. De filantropist Soros (en ook Bill Gates) zou onderdeel zijn van een schimmige, geheime linkse elite die ervan droomt ooit wereldregering te worden. Labyrint valt gemakkelijk voor deze populistische hetze,
..
Dat kan je allemaal wel vinden, maar nog steeds is Labyrint van een antisemitische uitspraak beticht. Nog steeds niet onderbouwd! De uitspraak was "“Welnee. Dit is de natte droom van George Soros“. Is dat een antisemitische uitspraak? Men zou ook eerst kunnen vragen aan Labyrint wat hij bedoelt met die uitspraak. Bij deze dus: Labyrint, wat bedoel je met die uitspraak?
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Boerenverstand schreef:De uitspraak was "“Welnee. Dit is de natte droom van George Soros“. Is dat een antisemitische uitspraak? Men zou ook eerst kunnen vragen aan Labyrint wat hij bedoelt met die uitspraak. Bij deze dus: Labyrint, wat bedoel je met die uitspraak?
Voor deze ene keer. (Er valt nog veel meer over te vinden. En men kan het zelf ook best gaan opzoeken)
want ik ben het hier even zat.

Comfirmation Bias alert:
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 17 jun 2020 15:18
gerard_m schreef: 17 jun 2020 13:00
Maar uiteindelijk voel ik mij vooral ongemakkelijk bij het idee dat een kind met een zwarte huidskleur op die manier in aanraking komt met hoe mensen met een zwarte huidskleur afgeschilderd worden.
Maar denk je dan niet juist heel erg in rassen en kleuren? Zie je een karikatuur beeld van Afrika of een karikatuur beeld van een ras?
Ja dan denk ik in rassen en kleuren, wat is daar mis mee? Als je wil nagaan in hoeverre racisme mensen beïnvloed dan kan je dat enkel door te erkennen dat er nu eenmaal mensen van verschillende rassen en kleuren zijn.

Dat kinderen met een zwarte huidskleur op een andere manier zullen reageren als ze "Kuifje in Afrika" lezen dan kinderen met een blanke huidskleur, lijkt me redelijk aannemelijk. Het is mogelijk dat ik daar fout in ben. Maar je kan je niet eens die vraag stellen als je niet in kleuren en rassen wil denken.
Ik durf daar geen uitspraken over te doen. Evengoed kan ik me voorstellen dat blanke of zwarte kinderen gewoon een spannend verhaal lezen en helemaal niet met dit soort dingen bezig zijn. Ik denk dat we moeten oppassen om namens (in dit geval) zwarte kinderen te gaan denken. Ik heb in elk geval niet de illusie dat goed te kunnen. Vandaar dat onderzoek door echte experts me dan zinvol lijkt.

Dat is ook een van mijn bezwaren tegen wat nu aan de gang is: we zoeken preventief naar allerlei maatregelen waarvan we niet weten of ze werken tegen racisme of überhaupt als probleem worden ervaren door de mensen voor wie we dit doen. De mensen die je hoort zijn niet ook persé representatief voor die groepen. Ondertussen roepen discussies over stripboekjes en beeldenstormen wel weerstand op terwijl er genoeg zaken zijn waarvan we wel weten dat we ze moeten aanpakken en waarvoor brede steun bestaat (politiegeweld in de VS bijvoorbeeld, of discriminatie bij sollicitaties). Zonde van alle energie, er is genoeg te doen.

Als blijkt dat zwarte kinderen massaal last zouden hebben van Kuifje in Afrika, dan wordt het een ander verhaal, maar daarvoor zie ik geen enkele aanwijzing. En mocht dat al zo zijn, is dit stripboek dan het probleem of zit daar iets anders onder?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Peter van Velzen schreef: 17 jun 2020 04:10
collegavanerik schreef: 16 jun 2020 17:24 Natuurlijk ben ik tegen fascisme, maar ik denk dat mijn definitie van fascisme een andere is dan die van jou.

En dat is dus het hele probleem: spraakverwarring.
Ik denk dat het iets anders is dan spraakverwarring. Ik denk dat we andere informatiebronnen hebben. Maar voorwat het waard is:

In mijn perceptie is fascisme een vorm van nationalisme waarbij het welzijn van de staat hoger wordt
geacht dan het welzijn van de individuele burgers en waarbij één enkele man naar voren wordt geschoven als de absolute redder des vaderlands wiens woord wet is.

Je hebt gelijk dat velen lichtvaardig van fascisme spreken. MAar er is niet zo heel veel nodig om fascist te zijn.

Graag verneem ik mwat jij onder fascisme verstaat, en wellicht wil je nog uitleggen wat je met "cultuurrelativisme" bedoelt.
Ik versta dus hetzelfde onder fascisne als jij, alleen ben ik niet zo snel met het label extremist.
Gedanken sind frei.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

collegavanerik schreef: 17 jun 2020 17:55 Gedanken sind frei.
Tja, dat is natuurlijk ook een dooddoener. Op zich waar, maar het maakt nog niet dat gedachten niet fascistisch zouden kunnen zijn.
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

gerard_m schreef: 17 jun 2020 17:40 Als blijkt dat zwarte kinderen massaal last zouden hebben van Kuifje in Afrika, dan wordt het een ander verhaal, maar daarvoor zie ik geen enkele aanwijzing. En mocht dat al zo zijn, is dit stripboek dan het probleem of zit daar iets anders onder?
Ik denk dat het meer als symptoom kan worden gezien, en samen met meer symptomen kan het duiden op een stigmatiserende visie op medelanders.
Kan. Ik neem niet voor mijn rekening dat dit ook zo is.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik heb verteld dat als 1000 mensen langs een standbeeld lopen er 990 waarschijnlijk niet eens weten wie of wat het standbeeld voorstelt.
Die 10 die het wel weten denken dan ook direct: O, dat is Colston de slavendrijver. Laten we die eens even op onze blote knieën eren.

Natuurlijk is het beeld ooit gemaakt ter meerdere glorie van oude 'helden'. In dit geval iemand die zijn bijdrage (en daar kun je blij van worden of juist niet) heeft geleverd aan het land zoals het nu geworden is. Voor de 1 zal prins Bernhard een held zijn, de ander kotst hem uit. Maar hij WAS lid van het koninklijk huis en we hebben een monarchie. En daar kun je het wel of niet mee eens zijn. Dus wie weet worden over 25 jaar, als we een republiek zijn alle koninklijke beelden gesloopt omdat koningshuizen (middels overerven) niet meer van die tijd is.
Maar je wist er de geschiedenis niet mee uit!
Bernard, omstreden of niet, WAS prins der Nederlanden. Colston heeft destijds iets betekend voor Engeland. En ja, met terugwerkende kracht was het een paardenlul. Maar er zijn meer mensen met standbeelden met ook een duistere kant.

Is dit een (vrijdenkende) oplossing? https://www.trouw.nl/buitenland/petitie ... ~b40a5341/
Nogmaals, racisme staat los van brons (of olieverf)

Wat de link betreft: Een online petitie om álle Burgeroorlog-standbeelden in Tennessee te vervangen door Dolly Parton trok niet alleen zestienduizend ondertekenaars, maar kreeg ook bijval van prominenten aan beide kanten van het politieke spectrum.

Dus wat nou als overal die standbeelden staan en over 20 jaar siliconen verguist worden?
Laatst gewijzigd door dikkemick op 17 jun 2020 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

BdO schreef: 17 jun 2020 17:08
Het is voorgekomen dat bij spoorevenementen bepaalde museumlocomotieven zijn verboden omdat die geassocieerd werden met een nazi-verleden. Bij de het afscheid van het luchtspoor en de Koningshavenbruggen in Rotterdam mocht een stoomlocomotief van de serie 52 niet meedoen. Burgemeester Bram Peper had er speciaal een verordening voor afgegeven.

Dus ja, dit soort bizarre dingen gebeuren, en het is ook niet echt iets van de laatste tijd.
Maar haalt dit het verleden weg? Vertel het verhaal erbij! Het heden kan nl. niet zonder de geschiedenis. De geschiedenis verklaart de problematiek van het nu. Maak hier gebruik van. Verstoppertje spelen kan altijd nog.
Einstein/Mick
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

dikkemick schreef: 17 jun 2020 19:38
BdO schreef: 17 jun 2020 17:08

Maar haalt dit het verleden weg? Vertel het verhaal erbij! Het heden kan nl. niet zonder de geschiedenis. De geschiedenis verklaart de problematiek van het nu. Maak hier gebruik van. Verstoppertje spelen kan altijd nog.
Tja, maar dit soort evenementen zijn toch vaak een vorm van nostalgie, het ophemelen van de geschiedenis. Je kunt dan stellen dat men meer neutraal met geschiedenis om zou moeten springen, maar veel mensen kijken daar toch anders naar.
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

dikkemick schreef: 17 jun 2020 19:35
Ik heb verteld dat als 1000 mensen langs een standbeeld lopen er 990 waarschijnlijk niet eens weten wie of wat het standbeeld voorstelt.
Die 10 die het wel weten denken dan ook direct: O, dat is Colston de slavendrijver. Laten we die eens even op onze blote knieën eren.

Natuurlijk is het beeld ooit gemaakt ter meerdere glorie van oude 'helden'. In dit geval iemand die zijn bijdrage (en daar kun je blij van worden of juist niet) heeft geleverd aan het land zoals het nu geworden is. Voor de 1 zal prins Bernhard een held zijn, de ander kotst hem uit. Maar hij WAS lid van het koninklijk huis en we hebben een monarchie. En daar kun je het wel of niet mee eens zijn. Dus wie weet worden over 25 jaar, als we een republiek zijn alle koninklijke beelden gesloopt omdat koningshuizen (middels overerven) niet meer van die tijd is.
Maar je wist er de geschiedenis niet mee uit!
Bernard, omstreden of niet, WAS prins der Nederlanden. Colston heeft destijds iets betekend voor Engeland. En ja, met terugwerkende kracht was het een paardenlul. Maar er zijn meer mensen met standbeelden met ook een duistere kant.

Is dit een (vrijdenkende) oplossing? https://www.trouw.nl/buitenland/petitie ... ~b40a5341/
Nogmaals, racisme staat los van brons (of olieverf)

Wat de link betreft: Een online petitie om álle Burgeroorlog-standbeelden in Tennessee te vervangen door Dolly Parton trok niet alleen zestienduizend ondertekenaars, maar kreeg ook bijval van prominenten aan beide kanten van het politieke spectrum.

Dus wat nou als overal die standbeelden staan en over 20 jaar siliconen verguist worden?
Een standbeeld is eren in zichzelf. Er is geen andere functie dan eren. Maakt helemaal niet uit wie daar allemaal langs loopt.
Plaats reactie