Rereformed schreef: ↑14 mei 2020 19:33
appelfflap schreef: ↑14 mei 2020 18:25
je mag enkel naar de evolutie van een land kijken en dan hopen dat ze hun telling onderweg niet aanpassen/veranderen (waar je ook geen zicht op hebt). dan krijg je een idee over dat individuele land, meer ook niet
De Nederlandse cijfers schijnen ook met vele duizenden naar omhoog te moeten, op te maken uit een enorme piek
excess deaths:
https://www.rivm.nl/en/news/excess-mort ... s-covid-19
Van Finland waar ik woon kan ik melden dat er hier geen sprake is van excess deaths, maar van het omgekeerde: er stierven in de maand april ca. 300 mensen minder dan in dezelfde weken vorig jaar.
Ik heb naar informatie gezocht en er wat werk van gemaakt. De Nederlandse cijfers van oversterfte kan men
hier verkrijgen.
In de weken 9 tot 19 van 2019 stierven er 32.893 Nederlanders.
In de weken 9 tot 19 (=24 februari tot 10 mei) 2020 stierven er 42.045 Nederlanders.
Dat is een piek in het sterftecijfer van
9152, en dit cijfer ligt dus in de buurt van het werkelijke aantal mensen dat aan corona is overleden. Het officieel geregistreerde cijfer van 10 mei was 5440, oftewel 3712 (=40%) slachtoffers zijn niet meegeteld.
Het sterftecijfer per miljoen inwoners berekend volgens opgegeven aantal slachtoffers was voor Nederland op 10 mei 318. Het werkelijke sterftecijfer per miljoen van Nederland was op 10 mei om en nabij 534.
Ik heb ook de cijfers van Zweden bekeken. De berekening kan uiterst exact worden gemaakt: Via een tabel van de
preliminary statistics of deaths kan men het sterftecijfer van iedere dag in 2020 vergelijken met het sterftecijfer van het gemiddelde van iedere dag in 2015-2019! In Zweden was er vanaf 20 maart een dagelijkse oversterfte vergeleken met het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar. Bij elkaar opgeteld (ja, dat was een heel werk, maar zoiets doe je als je veel te vroeg wakker wordt) geeft dit tot en met 4 mei een totale oversterfte van
3974 personen. Dat is dus het cijfer dat ongeveer het werkelijke aantal slachtoffers van de coronaziekte aangeeft.
Het officiële cijfer dat Zweden heeft opgegeven op 4 mei was 2769, oftewel ca. 1200 (30%) slachtoffers waren niet meegeteld.
Het sterftecijfer per miljoen berekend op basis van officieel opgegeven cijfers was voor Zweden op 4 mei 274. Het werkelijke sterftecijfer per miljoen inwoners van Zweden was op 4 mei om en nabij 393.
Gelukkig heeft iemand anders de berekening gemaakt voor een ander land. Uit Britannië
wordt gemeld dat op 12 mei, toen de officiële teller op iets boven de 32.000 slachtoffers stond, men op basis van vergelijking van de statistieken van totale sterfte kan berekenen dat het werkelijke aantal coronaslachtoffers de 50.000 is overstegen, oftewel men kan het officieel opgegeven cijfer met 56% verhogen om een idee te krijgen van het werkelijke aantal slachtoffers. Dat betekent dat op 12 mei het werkelijke sterftecijfer per miljoen inwoners van Groot Britannië om en nabij 744 was.
België lijkt van alle landen met veel slachtoffers het enige land te zijn dat de cijfers vrij accuraat weergeeft (zie:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200515_04960714 , waar ook gemeld wordt dat de Duitsers geen cijfers geven!).
Nu ziet de vergelijking met Finland er wel heel anders uit: op 10 mei had Finland 267 coronaslachtoffers (48/miljoen inw.), maar zoals ik eergisteren meldde zijn er volgens de statistieken van de totale sterfte in Finland 300 mensen minder gestorven in april dan in het jaar daarvoor, oftewel er is geen oversterfte, maar juist een vermindering van het aantal overlijdens. Blijkbaar nam het overlijden via andere oorzaken af als gevolg van de lockdown.