Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door Maria »

Gerard R. schreef: 14 apr 2020 18:58 Terwijl met mondkappen, perfecte hygiëne (vooral met de handen) en wat minder draconische andere maatregelen vrijwel alles te bereiken was geweest.
Dan had men 'de afvlakking van de curve', ivm. de matige hoeveelheid IC-plekken (door saneren van ziekenhuizen), veel soepeler kunnen bereiken.
Vermoed ik
Alleen met mondkapjes en hygiëne en wel alles z'n gang laten gaan?
De praktijk van de latere maatregelen wijst anders uit.
Maar er was toch bijna niets? Geen mondkappen, geen handschoenen, zelfs niet de nodige zaken in tehuizen.
Het punt is dat niemand hierop voorbereid was.
Je ziet duidelijk, dat gemeenschappen die het eerste getroffen werden en daarna de gemeenschappen die de maatregelen, die wel genomen konden worden in het begin, aan hun laars lapten er later de vruchten van moesten plukken.
Dat geldt 100% voor iig. de dichtbevolkte streken.

Achteraf praten heeft geen enkele zin.
Je kunt alleen lering trekken uit de feiten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

axxyanus schreef: 14 apr 2020 19:10
Gerard R. schreef: 14 apr 2020 18:58 Dit van nu kost machten geld. Dus extra schulden.
Ik ben bang dat wereldwijde faillissementen niet zullen uitblijven, tenzij overheden met vele miljarden bijspringen.
Terwijl met mondkappen, perfecte hygiëne (vooral met de handen) en wat minder draconische andere maatregelen vrijwel alles te bereiken was geweest.
In hoeverre is het realistisch om te verwachten dat mensen die mondkappen naar behoren zullen hanteren en voldoende hygiëne aan de dag zullen leggen?
Hoe dodelijker de pandemie, hoe prudenter men acteert. Denk ik.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Gerard R. schreef: 14 apr 2020 19:35 Hoe dodelijker de pandemie, hoe prudenter men acteert. Denk ik.
Daarom dat de experts hier in België zo geschokkeerd waren toen ze zagen hoe mensen zich op onverantwoorde manier buiten waagden tijdens het warme paasweekend.

Blijkbaar is een warm zonnetje al voldoende om die prudentie deels te doen verdwijnen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 14 apr 2020 19:15
Gerard R. schreef: 14 apr 2020 18:58 Terwijl met mondkappen, perfecte hygiëne (vooral met de handen) en wat minder draconische andere maatregelen vrijwel alles te bereiken was geweest.
Dan had men 'de afvlakking van de curve', ivm. de matige hoeveelheid IC-plekken (door saneren van ziekenhuizen), veel soepeler kunnen bereiken.
Vermoed ik
Alleen met mondkapjes en hygiëne en wel alles z'n gang laten gaan?
De praktijk van de latere maatregelen wijst anders uit.
Maar er was toch bijna niets? Geen mondkappen, geen handschoenen, zelfs niet de nodige zaken in tehuizen.
Het punt is dat niemand hierop voorbereid was.
Je ziet duidelijk, dat gemeenschappen die het eerste getroffen werden en daarna de gemeenschappen die de maatregelen, die wel genomen konden worden in het begin, aan hun laars lapten er later de vruchten van moesten plukken.
Dat geldt 100% voor iig. de dichtbevolkte streken.

Achteraf praten heeft geen enkele zin.
Je kunt alleen lering trekken uit de feiten.
Ik praat niet achteraf, hoewel dat soms heel nuttig is. We krijgen nog wel meer van dit soort ellende.
Zoek maar eens op het web op 'nederland niet voorbereid op rampen'.
Ik praat over depressie of recessie... Wat we nu doen is heel goed tegen de besmetting, maar heel slecht voor de economie.
En dat kan ook een hoop mensenlevens kosten...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

axxyanus schreef: 14 apr 2020 19:41
Gerard R. schreef: 14 apr 2020 19:35 Hoe dodelijker de pandemie, hoe prudenter men acteert. Denk ik.
Daarom dat de experts hier in België zo geschokkeerd waren toen ze zagen hoe mensen zich op onverantwoorde manier buiten waagden tijdens het warme paasweekend.

Blijkbaar is een warm zonnetje al voldoende om die prudentie deels te doen verdwijnen.
Ja. Maar dat is op alle mogelijke manieren, dat hoeft niet alleen met mondkapjes en handschoentjes enz..
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

heeck schreef: 14 apr 2020 12:03Jij bent daarom degeen die de arts toedicht dat hij mensen zou laten sterven als hij niet buiten zijn boekje ging.
Ik heb alleen maar beweerd dat die kans bestaat.
heeck schreef: 14 apr 2020 12:03Bij deze redenatiemethode van jou passen hele grote vraagtekens omdat we leken zoals jij en ik tegen allerlei gezondsheiduitvinders en -vindsels beschermen.
Die wil tot bescherming is uiteraard in beginsel goed.
heeck schreef: 14 apr 2020 12:03Hoe herken ik een kwakzalver? Aan diens vertrouwen wekkende uiterlijk!
Als het zó simpel zou zijn ..... (!)
heeck schreef: 14 apr 2020 12:03Ook moeten zij geen onjuiste en misleidende uitspraken meer doen over alternatieve testen of behandelingen.
De betreffende arts leek tot een "berekend risico" afweging te zijn gekomen.
heeck schreef: 14 apr 2020 12:03De inspectie heeft verschillende signalen gekregen over alternatieve testen en behandelingen. Bijvoorbeeld:

het vasthouden van edelstenen, buisjes of elektroden;
homeopathische middelen;
het alternatief ‘testen’ van bloed, speeksel of urine;
het meten van trillingen, golven of energiebanen.
. . .
. . .
Nogal van heel andere categorieën dunkt me dan waar deze betreffende huisarts mee kwam.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

We redeneren nog altijd vanuit een gebrek aan betrouwbare data. Dat zal voor wat de experts betreft snel beter worden, maar voor ons leken slechts heel langzaam. Duitsland test meer en dat heeft allerlei consequenties. In warmere landen is de kans op infectie door kleine Aerosolen wellicht kleiner, doordat ze eerder verdampen. Dat verklaart mogelijk waarom daar in eerste instantie minder infecties zijn. Maar omdat men daardoor minder gealarmeerd is vindt de verspreiding enkel langzamer plaats. Zodra er veel ernstige gevallen zijn verandert dat waarschijnlijk. Opvallend is dat Indonesië het slechter doet dan India. Ik vermoed dat dit door een hogere luchtvochtigheid komt. Maar zolang niet overal met dezelfde middelen gemeten wordt, blijft het natte vinger werk .

Schokkend vond ik dat in New York het aantal doden binnen één etmaal met de helft is toegenomen. Ik vermoed dat met inmiddels anders is gaan tellen en nu ook mensen heeft meegeteld die thuis zijn overleden.
update: Inderdaad zijn er nu meer dan 3.700 doden meegeteld die niet op het virus getest waren maar er waarschijnlijk wel aan zijn overleden.

Veel vermoedens, weinig zekerheden.
Ik wens u alle goeds
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Uit de Volkskrant :

Jihadistische terreurbewegingen willen profiteren van coronacrisis

Daaruit :
De pandemie is in die zin voor IS een godsgeschenk, schrijft Michael Knights van het Washington Institute for Near East Policy in Politico. Een soort goddelijke interventie die de vijand in chaos stort.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Vooralsnog zijn in de VS vooral "white supremacists" gearresteerd, die zoets van plan waren.
En Trump stopt de financiering van de WHO.
Idioten aller landen verenigen zich
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Even cijferen:
Ik las gisteren op nu.nl dat vorig jaar 183 mensen tussen 20 en 40 omgekomen zijn. Even aannemende dat hun leeftijd gemiddeld 30 jaar was en dat de levensverwachting voor een 30-jarige 80 is. Dan gaan er zo'n 180 * 50 levensjaren verloren, ofwel afgerond 9000 jaar.
Als 3000 ouderen met een aandoening met een gemiddelde levensverwachting van 3 jaar sterven kom je ook uit op 9000 jaar.
In het ene geval is het geaccepteerd dat ze sterven, in het andere geval zetten we de hele wereld op zijn kop om het te voorkomen. Zonder dat er ook een discussie in de 2de kamer is geweest over dit soort vergelijkingen. Dat is op zijn minst vreemd te noemen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bonjour schreef: 15 apr 2020 07:56 Even cijferen:
Ik las gisteren op nu.nl dat vorig jaar 183 mensen tussen 20 en 40 omgekomen zijn. Even aannemende dat hun leeftijd gemiddeld 30 jaar was en dat de levensverwachting voor een 30-jarige 80 is. Dan gaan er zo'n 180 * 50 levensjaren verloren, ofwel afgerond 9000 jaar.
Als 3000 ouderen met een aandoening met een gemiddelde levensverwachting van 3 jaar sterven kom je ook uit op 9000 jaar.
Maar wanneer krijgen we eindelijk eens concrete internationale cijfers over hoeveel mensen er tussen 20 en 40 aan corona zijn overleden?
Born OK the first time
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Gerard R. schreef: 14 apr 2020 19:46 Ik praat over depressie of recessie... Wat we nu doen is heel goed tegen de besmetting, maar heel slecht voor de economie.
Tijdens recessies vallen er over het algemeen minder doden dan tijdens economische bloei-tijden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Rereformed schreef: 15 apr 2020 09:02 Maar wanneer krijgen we eindelijk eens concrete internationale cijfers over hoeveel mensen er tussen 20 en 40 aan corona zijn overleden?
Dat is te verwaarlozen hoe sneu het ook voor de mensen is.
We moeten weten in hoeverre het virus in landen zich verspreid heeft en dat is nog nergens bekend.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

axxyanus schreef: 15 apr 2020 09:21
Gerard R. schreef: 14 apr 2020 19:46 Ik praat over depressie of recessie... Wat we nu doen is heel goed tegen de besmetting, maar heel slecht voor de economie.
Tijdens recessies vallen er over het algemeen minder doden dan tijdens economische bloei-tijden.
Depressie is de kans...
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bonjour schreef: 15 apr 2020 07:56 Even cijferen:
In het ene geval is het geaccepteerd dat ze sterven, in het andere geval zetten we de hele wereld op zijn kop om het te voorkomen. Zonder dat er ook een discussie in de 2de kamer is geweest over dit soort vergelijkingen. Dat is op zijn minst vreemd te noemen.
Ik vind dit becijferen behoorlijk sneu.
Hoe belangrijk is eigenlijk een gemiddelde hoge leeftijd, afgezet in cijfers van mensen die overlijden?
Ik vind nog altijd de impact van de dood van 3000 mensen op een leefgemeenschap niet te vergelijken met die van 183.
Ook al zijn het mensen, waarvan we weten dat ze mensen van de dag zijn of anderen die in de bloei van hun leven zijn.

Ethisch gezien voor mij niet te pruimen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie