Hopper schreef: ↑19 jan 2020 09:51
axxyanus schreef: ↑19 jan 2020 09:27
(5) Dat lijkt me voortbomend op de stroman. Dat moraal voortkomt uit bewustzijn, betekent niet dat moraal altijd aanwezig is als er bewustzijn is. Het betekent het omgekeerde. Het betekent dat er enkel moraal kan zijn als er ook bewustzijn is.
Vooral die laatste zin is totaal niets-zeggend. Dat is hetzelfde als zeggen dat je alleen kan drinken als er drank is.
Ik heb mijn bedenkingen met deze analogie maar ik zal het ermee doen. Soms is het nodig om het vanzelfsprekende uit te spreken ook al lijkt dat achteraf nietszeggend. Als iemand een ander lijkt te begrijpen alsof diens woorden impliceren dat er enkel drank kan zijn als er gedronken wordt, dan kan het nodig zijn om er op te wijzen dat de implicatie andersom is, namelijk dat diens woorden impliceren dat je alleen kan drinken als er drank is.
Hopper schreef: ↑19 jan 2020 09:51Daarnaast hebben dieren ook bewustzijn, hebben die dan ook moraal?
Het antwoord op die vraag is van geen belang. Of het antwoord nu ja is of neen, in geen van beide gevallen weerlegt het Dennetts uitspraak.
Hopper schreef: ↑19 jan 2020 09:51Het verschil tussen de filosoof Dennett en de filosoof Jezus is dat laatstgenoemde praktische aanwijzingen geeft.
Filosoof Dennett roept zichzelf tot autoriteit uit:
viewtopic.php?p=570216#p570216
Ja en? Misschien is hij dat wel?
Hopper schreef: ↑19 jan 2020 09:51Jezelf tot autoriteit uitroepen dat kan iedereen, waarbij je dan tevens de andere opvattingen als inferieur verklaart.
Ja en de opvattingen van de experten naast zich neerleggen kan ook iedereen, waarbij je dan tevens je eigen ongefundeerde opvatting op de zelfde hoogte probeert te zetten als die van de mensen die daar de nodige expertise over hebben opgebouwd.
Sommige opvattingen zijn inferieur aan andere opvattingen. Sommige opvattingen zijn niet meer dan uit de losse pols gelanceerde ideetjes aan elkaar gereigd door zwakke associaties, andere opvattingen zijn het resultaat van jaren gedegen onderzoek.
Nu in welke mate Dennett expert is, daarover kan men van mening verschillen. Maar ik denk dat het veilig is om te stellen dat Dennetts inzicht beter is dan de gemiddelde deelnemer hier. Dus als je Dennett op de korrel wil nemen, zorg er dan voor dat je degelijke argumenten hebt.
Het argument dat we Dennett niet serieus zouden mogen nemen omdat daaruit zou volgen dat jouw ideeën over bewustzijn inferieur zijn aan de zijne, snijdt hier geen hout.
Hopper schreef: ↑19 jan 2020 09:51Praktische aanwijzingen geven daarentegen, maakt het mogelijk om een uitspraak op waarheid te controleren.
viewtopic.php?p=570208#p570208
Zie hier. De filosoof Jezus geeft een aanwijzing welke ik persoonlijk kan checken (de aanwijzing klopt) en zijn filosofisch vertoog is dus van een hogere waarde dan dat van Dennett. Waaruit (voor de mens Hopper) ook onderscheidingsvermogen ontstaat voor de kwaliteit van de diverse filosofen uit heden en verleden.
Je hebt hier niets laten zien waaruit blijkt dat de aanwijzing van Jezus klopt. Nakijken of iets klopt, is niet het zelfde als nakijken dat je het ermee eens bent.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman