PeterV

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PeterV

PeterV

Bericht door PeterV »

Hallo vrijdenkers,

ik ben Peter, 40 jaar, getrouwd en heb twee kinderen. In het dagelijks leven werk ik als zelfstandig ecoloog. Ik lees al enkele jaren mee zonder te posten en ik verwacht vooral een meelezer te blijven, maar een account verlaagt de drempel tot reageren wel, dus wie weet. Ik vind forums in het algemeen een interessant communicatiemiddel omdat je op een eenvoudige manier er achter komt hoe een onderwerp in elkaar steekt wat betreft argumentatie. Op freethinker wordt m.i. meestal met voldoende respect gesproken - dat vind ik belangrijk voor een goed gesprek.
Maria
Moderator

Re: PeterV

Bericht door Maria »

PeterV schreef: 17 aug 2019 18:10 Hallo vrijdenkers,

ik ben Peter, 40 jaar, getrouwd en heb twee kinderen. In het dagelijks leven werk ik als zelfstandig ecoloog. Ik lees al enkele jaren mee zonder te posten en ik verwacht vooral een meelezer te blijven, maar een account verlaagt de drempel tot reageren wel, dus wie weet. Ik vind forums in het algemeen een interessant communicatiemiddel omdat je op een eenvoudige manier er achter komt hoe een onderwerp in elkaar steekt wat betreft argumentatie. Op freethinker wordt m.i. meestal met voldoende respect gesproken - dat vind ik belangrijk voor een goed gesprek.
Gohhh een chronische meelezer, die eindelijk zijn gezicht laat zien. =D>
Welkom hier en ik hoop dat dit account je over de streep trekt af en toe ook je mening te laten horen.
Er zijn onderwerpen zat.
En ik wil altijd iets leren van een ecoloog.
Daarna kan ik erover denken er mee eens te zijn, maar dat is wel heeeeeeeeeel vaak.
Maar soms ben ik ook wel kritisch, daar ik het idee heb dat veel ecologen ieder hun eigen straatje hebben in een wereld waar je zult moeten kiezen voor verschillende belangen, vooral de soms zich elkaar tegensprekende specifieke interesse gebieden van ecologen onderling.

Graag wil ik daar meer over leren, als dat alleen door gebrek aan kennis en verkeerd begrip komt mijnerzijds.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Een ecoloog in ons midden.....die tegen ons praat. :flower:
En..... misschien nog wel vaker. :D
Welkom!
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Reuze spannend. Hi Peter.
¥¥
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Welkom Peter V,
We "kennen'' elkaar. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
PeterV

Bericht door PeterV »

Maria schreef: 17 aug 2019 19:20 En ik wil altijd iets leren van een ecoloog.
Daarna kan ik erover denken er mee eens te zijn, maar dat is wel heeeeeeeeeel vaak.
Maar soms ben ik ook wel kritisch, daar ik het idee heb dat veel ecologen ieder hun eigen straatje hebben in een wereld waar je zult moeten kiezen voor verschillende belangen, vooral de soms zich elkaar tegensprekende specifieke interesse gebieden van ecologen onderling.

Graag wil ik daar meer over leren, als dat alleen door gebrek aan kennis en verkeerd begrip komt mijnerzijds.
Ik kan me voorstellen dat het zo tegenstrijdig lijkt, maar publiek worden discussies vaak onvoldoende inhoudelijk gevoerd. Grofweg zijn er wat betreft toegepaste ecologie twee benaderingen die elkaar prima kunnen aanvullen maar in het politieke en economische belangenveld vaak tegen elkaar worden uitgespeeld: een soort- en patroongerichte benadering versus een systeem- en procesgerichte benadering.

Patroongericht is bijvoorbeeld dat je de oude meanders van een beek weer uitgraaft en zo een historisch patroon herstelt, terwijl een procesgerichte benadering de gekanaliseerde beel dichtgooit en het water zelf een weg laat zoeken. Van de eerste benadering weten we dat die onvoldoende is om de biodiversiteit in stand te houden, simpelweg omdat deze benadering te statisch is en de historische randvoorwaarden onvoldoende bekend zijn of niet meer te realiseren. Van de tweede benadering weten we onvoldoende wat die oplevert. De eerste benadering is duur en slechts op kleine schaal uitvoerbaar. De tweede benadering is gebaat bij een grote schaal. De ecologische hoofdstructuur was een prima concept waarin beide benaderingen pasten.

Politiek zijn er diverse idealen, bijvoorbeeld dat mens en natuur goed zouden samengaan of dat de mens nodig is voor het instand houden van de natuur. Dit is slechts ten dele waar en juist de soorten die afhankelijk zijn van het cultuurlandschap doen het erg slecht. Dit soort idealen leiden tot foute constructies ( bv PAS), maar men leert er helaas niet van.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom op dit forum, PeterV.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom naamgenoot. Als je als ecoloog, ons soms kunt voorlichten over iets, doe datdan alsjeblieft. wij stellen kennis zeer op prijs.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie