Dag Storm,Storm schreef: ↑07 mei 2019 14:09 @Waarom?
Jij schreef; En dan laten we er ons maar niet over uit of dit uitspraken van Jezus ZELF waren....dat is toegesloten historie.
Dat denk ik ook en ik begrijp soms niet hoe de bewijzen voor zijn niet bestaan, duidelijk moet worden door het lezen van een boek. Dit bedoel ik niet als reden om me er niet in te willen verdiepen.
Ik weet het niet/wij weten het niet is wat tot nu toe voor mij geldt.
Als je nog nooit hebt verdiept in achtergronden van Jezus en NT kan het lezen van zo'n boek heel verhelderend zijn. Dan zul je merken dat ongeveer alles wat aan Jezus of zijn apostelen wordt toegeschreven niets anders is dan mythe vorming of dikke duim verhalen...en misschien...soms toch wel/of niet... De meeste gelovigen zien heel duidelijk de mythes en het menselijke in andere religies. Er zullen niet veel archeologen die werkzaam zijn in Egypte die aanhangers zijn van die religie, terwijl alles uiterst tastbaar naar boven komt. Voor de moderne mens die wil en kan weten blijft er alleen nog maar de wanhoop van blind (bij)geloof om de brug te slaan naar "Jezus", "Allah", etc , geloof die alles is behalve kennis. Vandaar dat orthodoxe en klassieke gelovigen kennis en radicaal (schrift)kritiek verafschuwen binnen eigen kring en bestrijden daarbuiten.
Zie je: waarom ik het zeg dat het lezen van zulke boeken vruchteloos is voor mij en geworden, omdat het meer van het zelfde is ( ik begrijp niet waarom iemand als Rereformed hier nog de moed voor krijgt). En de meeste historici gaan wel uit van bestaan van een "Jezus",...nou....en?....Is daar mee het construct wat christenen er van gemaakt hebben een gegeven(dat zullen de meeste historici keihard ontkennen en daar lees je zo'n boek voor) ...en zelfs als alles waar is wat aan hem wordt toegeschreven( we gaan even heel ver mee met deze knollen verkoop partij), kun je dan als modern mens van hem "houden"?
Dan moet je even warme gevoelens krijgen van gedragingen van despoten die op deze wereld rondlopen of rondgelopen hebben als van deze God die schuil gaat achter deze mens.
Ik denk daarom dat je "ik weet het niet" op een hoger nivo kan krijgen...Dan is het niet meer "weten" van een heel andere orde geworden...