Vrouwen in topfuncties.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Vrouwen in topfuncties.

Bericht door axxyanus » 13 feb 2019 12:27

Fish schreef:
12 feb 2019 12:29
Peter van Velzen schreef:
12 feb 2019 07:33
Dat er meer mannen dan vrouwen in staat zouden zijn om de opleiding tot marinier te volgen heeft uiteraard niets met de geschiktheid voor topfuncties te maken. Die opleiding maakt je nauwelijks geschikter om CEO of minister te worden. Ze is wellicht wel van aanzienlijk nut voor de functie van generaal, maar zelfs dat geldt slechts in beperkte mate,
Het gaat er om dat er dan dus een biologisch verschil speelt.
Waar het om gaat is dat men veel te gemakkelijk begint met: "Er is een biologische verschil tussen mannen en vrouwen," om dat dan te gebruiken voor om het even welke ongelijkheid dat we zien tussen mannen en vrouwen in onze maatschappij.

Nog niet zolang werd het biologisch verschil tussen mannen en vrouwen gebruikt als verklaring waarom vrouwen over het algemeen minder goed in wiskunde zouden zijn. Dat is ondertussen weerlegd. Vrouwen en mannen blijken in ideale omstandigheden vergelijkbare prestatie wat betreft wiskunde neer te zetten.

Als je de moeite wil doen, dan kan je nog heel wat van die "verklaringen" uit het verleden opduiken waarvan we ondertussen de correctheid ten sterkste betwijfelen.

Dus als we een ongelijkheid tussen mannen en vrouwen opmerken wat dat topfuncties betreft in onze maatschappij, om welke reden zouden we dan moeten aannemen dat deze specifieke ongelijkheid het gevolg is van biologische verschillen tussen mannen en vrouwen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 13 feb 2019 15:42

axxyanus schreef:
13 feb 2019 12:27

Dus als we een ongelijkheid tussen mannen en vrouwen opmerken wat dat topfuncties betreft in onze maatschappij, om welke reden zouden we dan moeten aannemen dat deze specifieke ongelijkheid het gevolg is van biologische verschillen tussen mannen en vrouwen?
Oh, maar daar zijn we het wel over eens, qua intelligentie doen vrouwen onder de zelfde omstandigheden niet onder voor mannen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 15 feb 2019 04:26

Fish schreef:
13 feb 2019 15:42
axxyanus schreef:
13 feb 2019 12:27

Oh, maar daar zijn we het wel over eens, qua intelligentie doen vrouwen onder de zelfde omstandigheden niet onder voor mannen.
Ook de wetenschap heeft vastgesteld dat er heus flink wat verschillen tussen mannen en vrouwen, maar niet in de capaciteiten van ons brein. Gender maatschappelijke ontwikkeling: nature of nurture?

Ik denk dat mannen dus idd niet hoeven onder te doen voor vrouwen... wat intelligentie betreft. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 15 feb 2019 07:16

Petra schreef:
15 feb 2019 04:26
Ik denk dat mannen dus idd niet hoeven onder te doen voor vrouwen... wat intelligentie betreft. :lol:
Ik zag hem direct al aankomen toen ik Fish las.
:mrgreen:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 feb 2019 20:22

Kunnen jullie wel met z'n tweeën. :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 16 feb 2019 00:54

Maria schreef:
15 feb 2019 07:16
Petra schreef:
15 feb 2019 04:26
Ik zag hem direct al aankomen toen ik Fish las.
:mrgreen:
:lol: Het was ook een inkoppertje.
Soms is happen nou eenmaal geiniger dan niet happen.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 16 feb 2019 00:58

Deze mevrouw heeft op mij veel indruk gemaakt.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b245d4b7/
Alexandria Ocasio-Cortez werkte een jaar geleden nog in een tacotent en is nu de invloedrijkste Democraat in Washington.
Alexandria Ocasio-Cortez is meer een volksvertegenwoordiger dan een politica.

Want dat is wat ze doet: het volk vertegenwoordigen, als ze verwonderd, geschokt of boos, met gespeelde naïviteit of gewoon met gezond verstand in Washington vragen stelt, sit-ins houdt, resoluties opstelt, instructieve toneelstukjes opvoert of met opgetrokken wenkbrauwen haar observaties twittert, elke dag, over de normale gang van zaken in de hoofdstad die volgens haar helemaal niet zo normaal is.

Ze is net zo verbaasd als de mensen die ze vertegenwoordigt. Die hebben ook nog nooit in het Capitool rondgelopen. Voor Ocasio-Cortez is niets vanzelfsprekend.
‘Laten we een spelletje spelen’, zei ze vorige week tijdens een hoorzitting over geld in de Amerikaanse politiek. ‘Laten we doen dat ik de slechterik ben, dat ik gekozen wil worden en zo rijk mogelijk wil worden… ’ Aan de hand van een paar vragen die de getuigen-deskundigen alleen maar met ja of nee hoefden te beantwoorden, schetste ze in vijf minuten de corruptie in de Amerikaanse politiek. Het verband tussen geld en politici is geen geheim, maar hoe vaak wordt het zo expliciet uitgelegd? Het filmpje vond zijn weg naar 38 miljoen kijkers.
Leuk, want ik kon haar ook niet voor ik dat geweldige filmpje op fb zag.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 16 feb 2019 01:31

Op school gaat het prima met meisjes.. maar dan; helaas nog steeds een hobbel. Of eigenlijk twee hobbels:

Trouwens, best wel vreemd. Mijn zoon werkt ook in de zorg en wil best meer uren maken maar dat mag niet. Omdat hij met zwaar gehandicapten werkt is dat te zwaar belastend. Terwijl er een enorm tekort an personeel is.

https://www.volkskrant.nl/economie/succ ... ~bd13796f/
Succesverhaal van de vrouw eindigt vaak al vlak na de start, en dat ligt niet alleen aan het ouderschap
Jonge vrouwen verschijnen beter voorbereid aan de start dan jonge mannen. Meisjes presteren beter dan jongens in het onderwijs (stromen sneller door, halen hogere cijfers, doen hogere opleidingsniveaus), en vrouwen verdienen dan ook in de eerste jaren op de arbeidsmarkt gemiddeld een hoger uurloon dan mannen. Met de emancipatie komt het dus wel goed?
Helaas. Het succesverhaal loopt op twee manieren toch nog verkeerd af. Het ene verhaal kent u al: er komt een vrijer, daar komen kinderen van, en aan de keukentafel wordt afgesproken dat hij (ongeveer) voltijds blijft werken, en zij (ongeveer) drie dagen. Hij maakt carrière, zij veel minder.
Het andere verhaal is nieuw, en staat beschreven in het rapport Werken aan de start van het Sociaal Cultureel Planbureau. Jonge vrouwen, koud van school, beginnen al in hun eerste baan met deeltijden. Veel meer dan jonge mannen. En dus mogen ze een hoger uurloon hebben, omdat ze minder uren werken dan mannen, hebben ze toch een lager inkomen, en ook slechtere vooruitzichten op promotie en betere arbeidsvoorwaarden. En dan moeten die kinderen uit het eerste verhaal dus nog komen.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 apr 2019 04:40

Ze wordt The Terminator genoemd omdat ze zoveel kindhuwelijken beëindigde. Wat een prachtvoorbeeld! =D>

https://dezesdeclan.wordpress.com/2018/ ... uwelijken/
Geef een vrouw macht en ze kan het verschil maken, op een zeer positieve manier. Een voorbeeld van dat feit is Theresa Kachindamoto, een traditionele leider van de Ngoni in Malawi.

Vorig jaar ontving ze een onderscheiding van de Verenigde Naties voor haar inzet.

Plaats reactie