Peter van Velzen schreef: ↑09 apr 2019 05:54
Helaas gaat het in dit onderwerp helemaal niet meer om de standpunten van het FvD, maar om de stijlfiguren van Baudet, Ahoewel het Forum bij mij weinig sympathy oproept is er een standpunt dat ik niet zomaar kan afwijzen. Haar pleidooi voor meer directe democratie.
Mijn bezwaren tegen regeren per volkstemming zijn allen slechts van praktische aard. In de prakijk blijken referenda slecht te werken aangezien de kiezer niet in staat blijkt de consequenties van een keuze te bevatten. Zo wezen we de Europses Grondwet af, en zitten nu opgescheept met een veel minder democratische unie. Het verenigd koninkrijk stemde voor de Brexit, maar niemand blijkt de consequenties dáárvan te accepteren. Er is dus veel meer kennis voor nodig dan waarover de doorsnee kiezer beschikt.
.............
Zo wordt het alleen maar erger, en krijgt de burger als maar minder invloed.
Goed verwoord Peter.
En dat is precies waarom ik tegen volks referenda ben als dat uitsluitend gebruikt wordt als er een hangend probleem is, waarin een beslissing afgedwongen wordt en er geen meerderheid is en dus geen definitieve beslissing genomen kan worden.
Meestal zal het dan ook gaan om iets waarin ook bij het hele volk geen meerderheid is te vinden.
En bij referenda over al te ingewikkelde zaken, waar slechts zwart wit op gekozen kan worden, wetende dat het geen bindend karakter heeft.
Maar laten we wezenlijk anders beginnen.
Als er een gewoonte bestaat om op lokaal en provinciaal niveau meer info te krijgen en mee te denken, dan zal dat ook zijn weerslag hebben op de landelijke.
Dat is waar ik eerstens aandacht aan zou willen schenken.
Zolang geen hond weet dat bij de provinciale verkiezingen meteen ook de besturen voor diverse
waterschappen gekozen worden en niemand ooit van de personen heeft gehoord en waar ze voor staan, zullen er alleen maar meer mensen thuisblijven.
Voorbeeld:
Er is niemand wat gevraagd om hier langs de dijken in 5 jaar tijd bijna alle bomen tegelijk te kappen of dat geleidelijk aan te doen en direct ook mee te beslissen om ev. ander soorten bomen te planten dan die in 20 jaar tijd groot zijn, maar tegelijkertijd ook te gevaarlijk worden door ziekte of instabiliteit in de grond van een dijk.
Door goede info hierover wordt meteen ook alles wat samenhangt met water en dijkbeheer, natuurbeheer, en direct ook CO2 en klimaatproblematiek meer duidelijk.
Dit soort heel belangrijke zaken voor een plaatselijke bevolking zijn te vergelijken met belangrijke beslissingen binnen ons geheel.
Maar alleen als er ook voldoende voor en tegen gegevens worden aangereikt.
Samen met de kleinere zaken krijg je inzicht in het grotere geheel.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.