- Eddy Terstall
Wat is het grootste gevaar?
Het globalistische kapitalisme, zegt de één.
Poetin, zegt de ander.
Populisme, zegt weer iemand.
Fake news. De Islam. Zionisten. Timmermans. Global warming. Plastic. Bijensterfte. Kim Jong-un. Trump.
Ik beperk me tot wat ik als de grootste botsing zie. Als je aan mij vraagt wat het belangrijkste vraagstuk van de tijd is, denk ik: de strijd tussen het vrije individu en de groep.
Ik breek een lans voor het individu, niet voor individualisme.
alleen een vrij individu kan tot maximaal nut van de totale gemeenschap zijn. Geen willekeurig afgebakende groep op basis van kleur, geslacht of zogenaamd aangeboren meningen over de mens en zijn betekenis in het grotere geheel.
In een groep kun je schuilen. - En vrijheid is best eng. Keuzes keuzes en nog eens keuzes.
Groupthink, groepsdenken, ..........
Of het nu volksnationalisme is, of het islamisme, identiteitspolitiek op links en rechts. Het zet de maatschappij op scherp.
Het geeft ruimte aan totalitairen. Totalitairen die de vermeend zwakkeren een idee geven dat ze deel zijn van een groter superieur geheel.
Het is dan handig als er ook iets is als ‘de ander’. De moslim, de jood, de ongelovige, de witte man, de ‘gutmensch’ of de ‘populist’.
De meeste religies kenden een collectief systeem. Je kon zelf wel niet veel, je was misschien niet overmatig aardig of geliefd, maar de ander die niet toevallig in een van de honderden geloven behoorde waar jij toevallig in terecht was gekomen, die was nog veel minder waard.
En diens straf zou nog komen. Na het stoffelijke leven in ieder geval, maar het liefst nog daarvoor.
Hetzelfde geldt voor nationalisme. Je hoort nooit een Zweed roepen dat de Hongaren uitverkoren of bijzonder zijn
Nee, het is puur toevallig net altijd de eigen groep.
Een aantal zinnen uitgelicht die voor mij het overdenken waard zijn.Om wel honderd redenen zing ik altijd de lofzang op het vrije individu. Het individu dat in zelfgekozen solidariteit met andere vrije individuen kan helpen de puinhopen op te ruimen die de groepsdenkers hebben veroorzaakt.
Vrij veel omvattend en voor ieder wel een herkenningspunt.