Insecten eten

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Insecten eten

Bericht door Petra »

Het eten van insecten is duurzaam.
Nou heb ik in China heel wat vreemd voedsel weggewerkt. De ene keer wat smakelijker dan de andere keer. Maar insecten gingen niet bepaald makkelijk naar binnen.
Dat lag niet aan de smaak. Gefrituurde sprinkhanen zijn ehhh knisperend. Kom op, je eet ook een slak of een garnaal.. dacht ik bij een grote worm, maar pfew :roll:
Het zit dus meer in de kop als in het voorgeschotelde menu denk ik.
Zou het lukken om NL aan de insecten te krijgen?
Hier staan aardig wat voordelen opgesomd.. krijgt iemand al trek? Het zou gezien mijn mierenprobleem hier helemaal niet gek zijn om ze in de pan te gooien :lol:
Wie heeft er al eens insecten gegeten, wat vond je ervan?

https://duurzaaminsecteneten.nl/insecten-eten/duurzaam/

vijf steekwoorden:

Ruimte, Efficiëntie, Minder uitstoot, Diervriendelijker en Gezond.

Voor wie het wil gaan proberen:
https://www.bol.com/nl/p/het-insectenko ... ontent=txl
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Insecten eten

Bericht door Peter van Velzen »

Petra schreef: 11 nov 2018 05:43 Wie heeft er al eens insecten gegeten, wat vond je ervan?
Ik heb vorige week nog cake gegeten met miertjes. (Smaken een beetje zuur)
Ik ben behoorlijk bijziende en had dus niet meteen door, dat ze zich op de cake hadden geworpen.
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Voordat we ze hier ook gaan opeten, lijkt het me zaak eerst te zorgen dat
insecten overleven
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Ik ben wel in voor insekten. Ik denk dat ik lang kan wachten omdat Nederlanders te bekrompen zijn te begrijpen dat het gewoon, gezond en lekker voedsel betreft, en dat het voorlopig niet uitbundig in Nederland verkrijgbaar zal zijn.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Petra schreef: 11 nov 2018 05:43
Wie heeft er al eens insecten gegeten,
Ja, vroeger op de brommer.
Petra schreef: 11 nov 2018 05:43wat vond je ervan?

Smakeloos. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

gerard_m schreef: 11 nov 2018 11:06 Voordat we ze hier ook gaan opeten, lijkt het me zaak eerst te zorgen dat
insecten overleven
Helemaal mee eens.
Ik houd mij bezig met het milieu in een klein museum en het valt mij op dat er zelfs elk jaar minder Zilvervisjes zijn. Dit jaar nog niet één gezien. Bijen, zweefvliegen, spinnen en naaktslakken zijn in mijn tuin ook verleden tijd.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Fish schreef: 11 nov 2018 23:40
gerard_m schreef: 11 nov 2018 11:06 Voordat we ze hier ook gaan opeten, lijkt het me zaak eerst te zorgen dat
insecten overleven
Helemaal mee eens.
Ik houd mij bezig met het milieu in een klein museum en het valt mij op dat er zelfs elk jaar minder Zilvervisjes zijn. Dit jaar nog niet één gezien. Bijen, zweefvliegen, spinnen en naaktslakken zijn in mijn tuin ook verleden tijd.
ehhh kweek?

uit mijn linkje:
Bij de kweek van insecten is veel minder voer nodig dan bij de vleesindustrie. Voor 1 kilo kippenvlees is 4 kilo voer nodig, voor 1 kilo rundvlees 10 kilo veevoer en voor een kilo rupsen slechts 3 kilo. Een bijkomend gevolg is dat de mestproductie en milieubelasting ook veel lager is.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 11 nov 2018 06:04
Petra schreef: 11 nov 2018 05:43 Wie heeft er al eens insecten gegeten, wat vond je ervan?
Ik heb vorige week nog cake gegeten met miertjes. (Smaken een beetje zuur)
Ik ben behoorlijk bijziende en had dus niet meteen door, dat ze zich op de cake hadden geworpen.
:lol:
Ach, als je ziet wat we ongemerkt aan insecten binnenkrijgen.

https://duurzaaminsecteneten.nl/insecte ... -insecten/

Wij eten per jaar zo’n 500 gram insecten die in bewerkt voedsel zitten

gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Petra schreef: 12 nov 2018 01:11
Fish schreef: 11 nov 2018 23:40
insecten overleven
Helemaal mee eens.
ehhh kweek?

uit mijn linkje:
Bij de kweek van insecten is veel minder voer nodig dan bij de vleesindustrie. Voor 1 kilo kippenvlees is 4 kilo voer nodig, voor 1 kilo rundvlees 10 kilo veevoer en voor een kilo rupsen slechts 3 kilo. Een bijkomend gevolg is dat de mestproductie en milieubelasting ook veel lager is.
Bij plantaardig voedsel is deze verhouding nog gunstiger...

Er lijkt een gedachte achter te zitten dat er toch zat insecten zijn (dat staat er trouwens niet zo, dus is meer mijn eigen invulling) maar het lijkt erop dat we binnenkort insecten moeten kweken om de soorten nog een beetje in stand te houden. (sorry ik ga een beetje off topic hier; het verdwijnen van kevertjes en bijtjes staat minder in de spotlight dan bijv. panda's en tijgers, maar hier gebeurt toch wel iets heel ernstigs).

NB: in Afrika ooit sprinkhaan gegeten, het smaakte als zoute chips. Niets mis mee op zich.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

gerard_m schreef: 12 nov 2018 16:20 Er lijkt een gedachte achter te zitten dat er toch zat insecten zijn (dat staat er trouwens niet zo, dus is meer mijn eigen invulling) maar het lijkt erop dat we binnenkort insecten moeten kweken om de soorten nog een beetje in stand te houden. (sorry ik ga een beetje off topic hier; het verdwijnen van kevertjes en bijtjes staat minder in de spotlight dan bijv. panda's en tijgers, maar hier gebeurt toch wel iets heel ernstigs).
Ik had een topic verdwijnen van de wilde dieren gemaakt, maar als ik jullie zo hoor... kan er nog wel een topic verdwijnen van de insecten bij.
Het on-topic in NB :lol:
gerard_m schreef: 12 nov 2018 16:20 NB: in Afrika ooit sprinkhaan gegeten, het smaakte als zoute chips. Niets mis mee op zich.
Ja, vond het ook wel meevallen. 'T zijn meer je eigen gedachten dan de smaak.
Moest ook denken aan kroepoek. Of ik nou kroepoek van garnalen eet of van sprinkhanen... of wormen of whatever.
Maar toch maar toch... ben je thuis al aan het sprinkhanen kokkerellen gegaan?

gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Petra schreef: 13 nov 2018 04:51
gerard_m schreef: 12 nov 2018 16:20 NB: in Afrika ooit sprinkhaan gegeten, het smaakte als zoute chips. Niets mis mee op zich.
Ja, vond het ook wel meevallen. 'T zijn meer je eigen gedachten dan de smaak.
Moest ook denken aan kroepoek. Of ik nou kroepoek van garnalen eet of van sprinkhanen... of wormen of whatever.
Maar toch maar toch... ben je thuis al aan het sprinkhanen kokkerellen gegaan?
Inderdaad vooral het idee, waardoor ik die avond wat zuinig bleef snacken. Het deed me het meest denken aan zoute sticks, crispy. Het brein werkt vreemd, want omgekeerd werken we probleemloos eten naar binnen waarvan we wéten dat het schadelijk is.

Een sprinkhanen snack zou nog wel wennen denk ik (eerder dan pissebedden en maden) maar ik heb te weinig sprinkhanen in mijn tuintje voor een maaltijd... Wel wat bijen en hommels sinds ik experimenteer met permacultuur, maar die koester ik.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Zogenaamde primitieve stammen eten soms ook wel grote en levende maden. Daar zou ik wel even voor moeten slikken. Honger is de beste saus zal ik maar zeggen.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

gerard_m schreef: 13 nov 2018 10:47 Een sprinkhanen snack zou nog wel wennen denk ik (eerder dan pissebedden en maden) maar ik heb te weinig sprinkhanen in mijn tuintje voor een maaltijd... Wel wat bijen en hommels sinds ik experimenteer met permacultuur, maar die koester ik.
Ja, ik kreeg ook braakneigingen bij wormpjes. Maar bedacht me wel dat het er ong. net zo uitziet als een garnaaltje of een slak.
Al denk ik dat als die garnaaltjes nog levend liggen te krioelen in mijn cocktailtje, dat ik dan ook liever afzie van het feest.
Mijn man werkte een schapenoog naar binnen. Gruwelijk gewoon, want het kreng was zo groot dat hij het doormidden moest bijten i.p.v. (onze gebruikelijke) hapslikweg tactiek. Maar het was een grove belediging voor de gastheer als ie de aangeboden delicatesse zou weigeren.
We hebben wat braakneigingen weg zitten slikken in China. :lol:
Onze dochter hebben we tot kampioen uitgeroepen; die heeft zelfs stinky tofu geprobeerd, terwijl man, zoon en ik er met dichtgeknepen neus vandoor gingen.
gerard_m schreef: 13 nov 2018 10:47 Wel wat bijen en hommels sinds ik experimenteer met permacultuur, maar die koester ik.
Nou wat leueueuk!
Zou je een topic over kunnen openen :idea:

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

LonelyThinker schreef: 13 nov 2018 11:01 Zogenaamde primitieve stammen eten soms ook wel grote en levende maden. Daar zou ik wel even voor moeten slikken. Honger is de beste saus zal ik maar zeggen.
Toen Kesinee (mijn vrouw) op de TV een uitzendinh zag waarin - ik dacht pygmeeën, maden aten, beweerde ze. ALsi ik rijk genoeg was, dan zou ik naar Afrika gaan om voor die mensen te koken. Ik kon haar idee wel volgen, maar legde uit, dat deze Afrikanen wellicht maden lekkerder vinden dan Pla Soe-sjie (een van haar lekkerste prestaties).
Ik wens u alle goeds
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef: 14 nov 2018 02:54 [ Pla Soe-sjie (een van haar lekkerste prestaties).
Ja, daar hoort natuurlijk een recept bij. :)
Plaats reactie