Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Ik geloof niet in godsdienst, maar wel in.....

Bericht door Peter van Velzen » 11 apr 2018 03:43

Berjan schreef:
10 apr 2018 20:13

Dit is toch totaal niet leerzaam? Ze hebben iets waar je je verstand voor moet gebruiken gepakt om te bewijzen dat intuitie niet goed is voor de mens. Waarom niet iets pakken waar de ratio minder bij speelt, bijvoorbeeld gewoon leven? Intuitie is iets dat al vele miljoenen over gaat van generatie op generatie. Iets als een huis kopen is niets wat met intuitie te maken heeft. Dieren hoeven bijvoorbeeld nooit huizen te kopen. 300 jaar geleden hoefde men ook geen huizen te kopen. Tenminste niet met de informatie die we vandaag de dag moeten weten.

Ik vind het schrijnend dat je hier niet over hebt nagedacht. Dat is ook wel een beetje mijn probleem met mensen die "wetenschappelijk bezig" denken te zijn. Te weinig logisch nadenken zelf, en te veel denken "o die experiment heeft aangetoond dat.... laten we dit gebruiken voor ALLES". Als dat het niveau is van de wetenschappers of wetenschap filosofen dan vrees ik het ergste.
Over Intuïtie wordt verschillend gedacht. Ik zie het als het "snelle" denken in "systeem 1" van Daniël Kahneman. (zie hier). Het is zeer nuttig maar het behoeft enige controle door "systeem 2". Vaak is intuïtie gebaseerd op ware kennis. We zijn ons er echter niet altijd van bewust, hoe we die kennis hebben opgedaan,
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 11 apr 2018 04:51

Peter van Velzen schreef:
11 apr 2018 03:43
Vaak is intuïtie gebaseerd op ware kennis. We zijn ons er echter niet altijd van bewust, hoe we die kennis hebben opgedaan,
Ik denk dat dit is wat we ervaring noemen.
Zoals bijvoorbeeld een brandweervrouw met een hoop ervaring plotseling kan roepen "iedereen eruit nu!" Waarop het hele pand instort. Dat kan intuïtie worden genomen. Terwijl het zal komen doordat ze al dan niet bewust een aantal signalen opmerkte.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 jul 2018 20:05

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar mocht je in BDE geloven, Neil legt uit hoe hier wetenschappelijk tegenaan gekeken wordt.
Briljant!
https://www.youtube.com/watch?v=lM_HPAXwJFw
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 12 jul 2018 00:16

De Geheime Woorden
Toelichting bij het Thomas Evangelie
Bram Moerland

En hij zei:
Iedereen die de betekenis van deze woorden vindt,
zal de dood niet smaken.

Heel verrassend is dat ons hier beloofd wordt dat we 'de dood niet zullen smaken' door het verstaan van het Thomas evangelie. Dat is nogal wat. Worden we dan onsterfelijk? Dat zal toch niet? Of toch wel?
Is ‘de dood’ misschien ook zo’n geheim woord dat we eerst moeten leren verstaan?
Hier wordt ons dus niet alleen de belofte gedaan dat we de dood niet zullen smaken, ook wordt ons verteld dat die belofte alleen vervuld kan worden als we op zoek gaan, op zoek naar de betekenis van deze woorden. Je hoeft niets te geloven. Je moet zoeken en vinden.
Die opvatting is kenmerkend voor de spirituele traditie van de gnostiek.
Gnostiek gaat over gnosis.
Gnosis betekent kennis, maar dan niet in de betekenis van 'iets weten', zoals je bijvoorbeeld kunt weten waar iemand woont. Hier wordt een ander soort weten bedoeld, een intuïtief verstaan waarin je eigen diepste wezen weerklinkt.
In de gnostiek speelt het geloof geen rol van betekenis.
.....................knip................
De kerntekst van de gnostiek die daarop slaat is:
Mens sta op en herinner jezelf.
Dit vond ik gisteren toen ik ‘gnosis’ intikte. Alweer precies op het moment dat ik eraan toe was. Want voor mijn gevoel is het de meest zuivere vóór-christelijke waarheid, en dat laatste is dan ook het enige punt waarop ik het niet met Moerland eens ben.
Volgens mij is de gnostiek namelijk ouder dan het christendom, en is Christus er later aan toegevoegd – terecht overigens, want hij past perfect in het plaatje, en kan dus heel goed als voorbeeld gebruikt worden. Maar niet als de’ bedenker’ van de gnostiek, zoals de latere christenen beweren. Dat is gewoon ‘valsheid in geschrifte’- één van de vele die er nog op zouden volgen.

Moerland schrijft: “We moeten ons de opstanding verwerven in de tijd dat dat we nog in deze wereld zijn.”
En dat is zonder meer waar: ons leven is een ‘gedane zaak’ als we sterven, want dan hebben we geen mogelijkheid meer om er nog iets aan te veranderen.

Maar dan gaat hij plotsklaps finaal de mist in met:
“En waarom is dat belangrijk? Omdat je alleen als mens de verbinding kunt maken met de Christus in jou. Die verbinding kun je niet maken als namaak mens, als beeld. Een beeld heeft geen Christusnatuur. Daarom begint het spirituele pad van de gnostiek met het leren herkennen en loslaten van alle betekenissen waarmee je bekleed werd vanaf je geboorte en die vreemd zijn aan je ware zelf. Als je die bekleding aflegt wordt je een levend mens. Dan zul je de dood niet meer smaken.
We weten nu ook waarom Jezus in de proloog ‘de levende’ werd genoemd. Van Jezus wordt verteld dat hij na zijn geboorte in doeken gewikkeld werd. In het lege graf na zijn kruisdood treft Maria Magdalena daar alleen de doeken aan. Hij is opgestaan uit de spirituele dood en is mens geworden, een levende.”

En dat is folklore. Want waarom zou je als mens alleen wijzer kunnen worden als je de verbinding kunt maken met de Christus in jezelf? En hoe zit het dan met de rest van de wereldbevolking, al die mensen die nog nooit van Christus hebben gehóórd?!? Zijn die dan allemaal verdoemd of zo? Namaakmensen? Beelden? Kom nou, zeg.

“Een beeld heeft geen Christusnatuur. En daarom begint het spirituele pad van de gnostiek met het leren herkennen en loslaten van alle betekenissen waarmee je bekleed werd vanaf je geboorte, en die vreemd zijn aan je ware zelf. Als je die bekleding aflegt word je een levend mens. Dan zul je de dood niet meer smaken.”
O ja? En hoe begon het spirituele pad van de gnostiek dan vóór Christus? Met Vader Abraham?

Ik heb geen Christus in me. Mijn spirituele pad naar de gnostiek begon met het leren herkennen en loslaten van alle betekenissen waarmee ik bekleed werd vanaf mijn geboorte en die vreemd waren aan mijn ware zelf. En dat heeft me tot een levend mens gemaakt. Net als Christus, dat wel, maar niet dóór Christus.

Die heeft daar net zo weinig mee te maken als de Dalaï Lama, de Paus, Trump, Putin, Bill Gates, of wie dan ook. Godzijdank.

Grootste deel van het citaat verwijderd en binnen quote code geplaatst wegens copyright.
http://www.gnostiek.nl/db/thomas/toelichting/?logion=1
Je kunt dit boek kopen. http://www.thomasevangelie.info/start/ of online lezen op de website van Bram Moerland

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 jul 2018 07:21

sofia schreef:
12 jul 2018 00:16

Maar als zo iemand dan ‘tot zichzelf komt’, dan wordt ze een ‘levende’, dan staat ze op uit de figuurlijke dood. Ze wordt mens, de mens die ze werkelijk is.
Als individueel mens kun je dus tijdens je leven op aarde een proces doormaken waarbij je je ontwikkelt van een ‘dode’ tot een ‘levende.’
Het evangelie van Filippus zegt daarover:
We moeten ons de opstanding verwerven in de tijd dat we nog in deze wereld zijn.
Krijg nou wat, je naam werd genoemd en daar ben je dan weer. :D
Ik vind het i.i.g. geweldig dat jij weer opgestaan bent. :wink:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 12 jul 2018 12:18

dikkemick schreef:
11 jul 2018 20:05
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar mocht je in BDE geloven, Neil legt uit hoe hier wetenschappelijk tegenaan gekeken wordt.
Briljant!
https://www.youtube.com/watch?v=lM_HPAXwJFw
Ook onlangs gevonden:
CULTURE
PROOF OF HEAVEN: A DOCTOR’S EXPERIENCE WITH THE AFTERLIFE
BY DR. EBEN ALEXANDER ON 10/8/12 AT 1:00 AM

CULTURE
As a neurosurgeon, I did not believe in the phenomenon of near-death experiences. I grew up in a scientific world, the son of a neurosurgeon. I followed my father’s path and became an academic neurosurgeon, teaching at Harvard Medical School and other universities. I understand what

.......knip............

Proof of Heaven by Eben Alexander, M.D. To be published by Simon & Schuster, Inc.. Copyright (c) 2012 by Eben Alexander III, M.D.
.
Een aantal schermen copy/paste tekst van genoemde Alexander.
Ik ga dit niet voor je opzoeken, maar heb het verwijderd. Forumregels E9 + T10
Je kopieert nb. nog de waarschuwing voor en Auteursrechten. mee.
Kom maar terug met een link plus een korte omschrijving van waar je naar verwijst. Maria

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 jul 2018 15:18

Ik weet niet wat je denkt te bereiken Sofia, met het dumpen van zo'n lange tekst in het Engels in het forum. De titel de je tot slot nog eens vermelt geeft mij wel te denken. Vroeger dacht de mens dat de hemel boven ons hoofd een koepel was, waar de vaste sterren zich bevonden allen kleiner dan de maan, allen op de afstand van waar een vallend voorwerp er zeven dagen over zou doen om de aarde te bereiken. De waarheid - dat de "vaste" sterren meer dan 4 jaar weg bewogen (niet stonden) zelfs met de snelheid van het licht en allen duizend keer groter dan de aarde waren - ontdekte men pas later. Nog groter bleek deze ruimte toen Edwin Hubble de afstanden tot andere sterrenstelsels ging achterhalen. Het bleek om miljoenen, nee miljarden (licht)jaren te gaan. Een grandiozer idee van de hemel dan ooit te voren, Daar trouwens, is écht bewijs voor, maar daarvan zijn de kleindenkende gelovigen niet onder de indruk. Wel van een god die ons lief zou hebben, en ons nochthans gewoon laat lijden. Er zijn veel meer doden dan bijna-dood-ervaringen, maar daarover evenmin een woord, Gelooft men daar niet in dan? Wie zegt niet te geloven in dat soort ervaringen, denkt om te beginnen niet goed na, De ervaringen zijn ongetwijfeld echt, De duiding is geheel verzonnen. Immer blijken ze te worden verteld door hen die nog in het bezit van werkende hersenen zijn, maar dat wordt gretig genegeerd. Zolang men zijn kleinzielige ideee van eeen ziel maar kan verdedigen, Noch de hemel noch de hersenen worden gewaardeerd, alleen onze benepen ideeën erover.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 12 jul 2018 16:04

Sofie schreef:Ook onlangs gevonden:

CULTURE
BY DR. EBEN ALEXANDER
Sofie,

Er valt zoveel te vinden dat ik geen lust heb alles op te rapen.
Zeker niet als ik daar jaren geleden wegens een eigen "BDE" toen eens echt voor ben gaan zitten.

Omdat je helemaal niet aangeeft welke positie je zelf nu inneemt, en waarom, heb ik hier een kritische beschouwing inzake Eben Alexander zodat je tot een oordeel kunt komen, want lege vindsels, ach:

https://skepsis.nl/eben-alexander/

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 12 jul 2018 17:02

sofia schreef:
12 jul 2018 00:16
De Geheime Woorden
Toelichting bij het Thomas Evangelie
Bram Moerland

En hij zei:
Iedereen die de betekenis van deze woorden vindt,
zal de dood niet smaken.

Heel verrassend is dat ons hier beloofd wordt dat we 'de dood niet zullen smaken' door het verstaan van het Thomas evangelie. Dat is nogal wat. Worden we dan onsterfelijk? Dat zal toch niet? Of toch wel?
Is ‘de dood’ misschien ook zo’n geheim woord dat we eerst moeten leren verstaan?
Hier wordt ons dus niet alleen de belofte gedaan dat we de dood niet zullen smaken, ook wordt ons verteld dat die belofte alleen vervuld kan worden als we op zoek gaan, op zoek naar de betekenis van deze woorden. Je hoeft niets te geloven. Je moet zoeken en vinden.
Die opvatting is kenmerkend voor de spirituele traditie van de gnostiek.
Gnostiek gaat over gnosis.
Gnosis betekent kennis, maar dan niet in de betekenis van 'iets weten', zoals je bijvoorbeeld kunt weten waar iemand woont. Hier wordt een ander soort weten bedoeld, een intuïtief verstaan waarin je eigen diepste wezen weerklinkt.
In de gnostiek speelt het geloof geen rol van betekenis.
.....................knip................
De kerntekst van de gnostiek die daarop slaat is:
Mens sta op en herinner jezelf.
Dit vond ik gisteren toen ik ‘gnosis’ intikte. Alweer precies op het moment dat ik eraan toe was. Want voor mijn gevoel is het de meest zuivere vóór-christelijke waarheid, en dat laatste is dan ook het enige punt waarop ik het niet met Moerland eens ben.
Volgens mij is de gnostiek namelijk ouder dan het christendom, en is Christus er later aan toegevoegd – terecht overigens, want hij past perfect in het plaatje, en kan dus heel goed als voorbeeld gebruikt worden. Maar niet als de’ bedenker’ van de gnostiek, zoals de latere christenen beweren. Dat is gewoon ‘valsheid in geschrifte’- één van de vele die er nog op zouden volgen.

Moerland schrijft: “We moeten ons de opstanding verwerven in de tijd dat dat we nog in deze wereld zijn.”
En dat is zonder meer waar: ons leven is een ‘gedane zaak’ als we sterven, want dan hebben we geen mogelijkheid meer om er nog iets aan te veranderen.

Maar dan gaat hij plotsklaps finaal de mist in met:
“En waarom is dat belangrijk? Omdat je alleen als mens de verbinding kunt maken met de Christus in jou. Die verbinding kun je niet maken als namaak mens, als beeld. Een beeld heeft geen Christusnatuur. Daarom begint het spirituele pad van de gnostiek met het leren herkennen en loslaten van alle betekenissen waarmee je bekleed werd vanaf je geboorte en die vreemd zijn aan je ware zelf. Als je die bekleding aflegt wordt je een levend mens. Dan zul je de dood niet meer smaken.
We weten nu ook waarom Jezus in de proloog ‘de levende’ werd genoemd. Van Jezus wordt verteld dat hij na zijn geboorte in doeken gewikkeld werd. In het lege graf na zijn kruisdood treft Maria Magdalena daar alleen de doeken aan. Hij is opgestaan uit de spirituele dood en is mens geworden, een levende.”

En dat is folklore. Want waarom zou je als mens alleen wijzer kunnen worden als je de verbinding kunt maken met de Christus in jezelf? En hoe zit het dan met de rest van de wereldbevolking, al die mensen die nog nooit van Christus hebben gehóórd?!? Zijn die dan allemaal verdoemd of zo? Namaakmensen? Beelden? Kom nou, zeg.

“Een beeld heeft geen Christusnatuur. En daarom begint het spirituele pad van de gnostiek met het leren herkennen en loslaten van alle betekenissen waarmee je bekleed werd vanaf je geboorte, en die vreemd zijn aan je ware zelf. Als je die bekleding aflegt word je een levend mens. Dan zul je de dood niet meer smaken.”
O ja? En hoe begon het spirituele pad van de gnostiek dan vóór Christus? Met Vader Abraham?

Ik heb geen Christus in me. Mijn spirituele pad naar de gnostiek begon met het leren herkennen en loslaten van alle betekenissen waarmee ik bekleed werd vanaf mijn geboorte en die vreemd waren aan mijn ware zelf. En dat heeft me tot een levend mens gemaakt. Net als Christus, dat wel, maar niet dóór Christus.

Die heeft daar net zo weinig mee te maken als de Dalaï Lama, de Paus, Trump, Putin, Bill Gates, of wie dan ook. Godzijdank.

Grootste deel van het citaat verwijderd en binnen quote code geplaatst wegens copyright.
http://www.gnostiek.nl/db/thomas/toelichting/?logion=1
Je kunt dit boek kopen. http://www.thomasevangelie.info/start/ of online lezen op de website van Bram Moerland

CULTURE
BY DR. EBEN ALEXANDER ON 10/8/12 AT 1:00 AM

SHARE

Copyright, hoezo??? Wat betekent dat SHARE dan??? Enfin, ik zou zeggen koop het boek dan, het is geestverruimend, en dat is nooit weg.

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 12 jul 2018 17:20

heeck schreef:
12 jul 2018 16:04
Sofie schreef:Ook onlangs gevonden:

CULTURE
BY DR. EBEN ALEXANDER
Sofie,

Er valt zoveel te vinden dat ik geen lust heb alles op te rapen.
Zeker niet als ik daar jaren geleden wegens een eigen "BDE" toen eens echt voor ben gaan zitten.

Omdat je helemaal niet aangeeft welke positie je zelf nu inneemt, en waarom, heb ik hier een kritische beschouwing inzake Eben Alexander zodat je tot een oordeel kunt komen, want lege vindsels, ach:

https://skepsis.nl/eben-alexander/

Roeland
Heb jij een BDE meegemaakt, Roeland? Daar geloof ik niets van, ik denkt dat dit op wishful thinking berust. Wie het echt is overkomen hoeft er niet 'voor te gaan zitten'.

En verder neem ik geen positie in. Het spreekt me gewoon aan, meer niet. En me er een oordeel over aanmatigen laat ik graag over aan de narcisten onder ons. Narcisme is trouwens ook een interessant onderwerp, tik "De narcist ontmaskerd" maar eens aan, daar word je een stuk wijzer van. Behalve wanneer je zelf een narcist bent, uiteraard.

En 'kritsche beschouwingen' lees ik sowieso niet. Ik ben heel goed in staat om mijn eigen mening te vormen, en dan weet ik ook meteen waarop die gebaseerd is.

Deze toon bevalt me niet. Het is niet uit te sluiten dat Roeland een BDE ervaren heeft. Zo zeldzaam zijn die ook weer niet. En als iemand er een oordeel over inneemt, maakt hem dat ook nog geen narcist. Dit is niet een discussie stijl die ik wil zien.
Bonjour

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 12 jul 2018 18:11

Laten we het er maar op houden (want dat was een beetje de kern van Neil zijn betoog) dat persoonlijke ervaringen NOOIT bewijs zijn voor claims die gedaan worden (zoals BDE). Zelfs ooggetuigen worden met argusogen bekeken als het om wetenschappelijk bewijs gaat.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 12 jul 2018 19:02

sofia schreef:En verder neem ik geen positie in. Het spreekt me gewoon aan, meer niet. En me er een oordeel over aanmatigen laat ik graag over aan de narcisten onder ons. Narcisme is trouwens ook een interessant onderwerp, tik "De narcist ontmaskerd" maar eens aan, daar word je een stuk wijzer van. Behalve wanneer je zelf een narcist bent, uiteraard.
Oordelen of iets werkelijk het geval is of niet vind ik interessanter dan blijven steken in onderwerpen alleen maar wel of niet interessant vinden.
Vandaar mijn reageren met een kritische beschouwing.

Daar kan je op ingaan of dat kun je nalaten.
Dit forum bezoek ik regelmatig omdat hier juist wordt verwacht dat je iets beredeneerd vindt en daarop kan worden aangesproken.

Roeland

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 12 jul 2018 20:52

@heeck
Volgens mij heeft Sofia het forum vaarwel gezegd.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 12 jul 2018 21:29

Gershom schreef:
12 jul 2018 20:52
@heeck
Volgens mij heeft Sofia het forum vaarwel gezegd.
Niet onmogelijk, maar haar bericht waar ik op reageerde was nog van vandaag:
viewtopic.php?p=554242#p554242

Roeland

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 13 jul 2018 00:12

12 of13 april

Weet je wat het is, lieve schatten allemaal? Het doet er geen bal, maar dan ook helemaal geen bal, toe wat wij mensen denken. Alles is wat het is, en gaat zoals het gaat, en wie denkt daar iets aan te kunnen veranderen zit er dubbel en dwars naast. Wij zijn geen scheppers, maar hooguit waardeloze opscheppers wanneer we ons gaan verbeelden een vinger in de kosmische pap te hebben. En goed waardeloos ook, omdat we dan even onnozel doodgaan als we geboren zijn, en dus geen enkele bijdrage hebben geleverd aan wat dan ook.
Maar daar kom je pas achter als je bloot, zonder je beschermende jasje, bij de hemelpoort aankomt - kakelend als een kip zonder kop, en met een handvol leegte als trofee. En dan is er natuurlijk geen sprake van dat die poort zich voor je zal openen.
Maar geen nood, want God is goed en je gaat niet regelrecht naar de hel. Nee, je krijgt gewoon een nieuw jasje en wordt daarmee naar de aarde teruggestuurd, net zo lang en zo vaak tot je je leven hebt gebeterd.

Ik bedoel maar: memento mori, mensen, memento mori…

sofia wrote: ↑
16 Apr 2018 17:27
Ik zie nu pas al jullie reacties, en dat liegt er niet om: ik zeg allemaal dingen waar jullie niet van gediend zijn, en in plaats te doen wat ik ook doe als ik ergens geen zin in heb: gewoon negeren, vallen jullie me unaniem aan. Niet op wat ik zeg, maar omdat ik iets ànders zeg. En dat doe ik omdat ik anders ben. Me anders voel ook. En dat is hier ongewenst, op dit forum mag alleen maar alleen komen te staan wat door de "Leitung"' is goedgekeurd. Goed ge-quote reacties, zonder grapjes en nieuwlichterij. En ja, dàt is nu net wat je van mij niet kunt verwachten.

Er wordt inderdaad van je verwacht dat je je aan belangrijke forumregels houdt. Naast onderbouwen van meningen (regel E5) is on-topic blijven (T8) een andere regel die je niet erg serieus onderhoudt. Geen van je bijdragen in dit topic heeft te maken met het onderwerp ter discussie, het scheppingscongres.
Doe je best deze zaken onder de knie te krijgen zodat er geen waarschuwingen uitgedeeld hoeven te worden.
Het uitdragen van 'nieuwlichterij' is beslist niet verboden hier. Je kunt er eenvoudig een apart topic voor aanmaken.
Hier enkel on-topic verder.

Onder ons gezegd en gezwegen, Peter, jullie gedragen je als een stelletje ouderlingen van een "zwarte-kousen-kerk". Dat is je goed recht natuurlijk, maar noem jezelf dan geen "vrijdenkers", want dat is iets gans anders, en daarmee zet je wèl echte vrijdenkers volledig op het verkeerde been. Die dan ook niet verwachten bestraffend te worden toegesproken en/of door Maria naar het verdomhoekje onderaan het forum verhuisd te worden. En ja, daar komt narigheid van, zoals Wim Sonneveldt zou zeggen.
Dus zou ik jullie een naamsverandering voorstellen, een vlag die de lading beter dekt, waarmee je de juiste deelnemers aantrekt.
Mensen die liever gekoeioneerd willen worden dan zich onafhankelijk opstellen zijn er per slot genoeg, en dan heb je meteen ook minder last van 'weglopers', nieuwlichters, en dat soort lieden meer...

Wat dacht je van “Wij, orthodoxen”, bijvoorbeeld?

door Giovedico delle Fate » 16 apr 2018 19:20

sofia schreef: ↑
16 apr 2018 15:21

Maar wat ik eigenlijk alleen maar wil zeggen is, dat wat wij de dood noemen, in werkelijkheid niets anders is dan een mutatie van het leven.

Ik fietste eens door de woestijn,
en dacht daar moet toch wel wat zijn...
Maar viel tenslotte van mijn fiets,
want wat ik vond was drie keer niets.

Dus keek ik met mijn geestesoog,
bedroefd en radeloos omhoog.
En zag daar God, die lachend zei:
Wat zeur je nou, je ziet toch Mij?

Wat een geinig gedichtje!
En ik vind het bijna jammer om dat te verpesten door te schrijven dat ik al heel vaak omhoog gekeken heb, en daar van alles heb gezien, maar nog nooit een God. En dat kan natuurlijk ook helemaal niet.

¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬
Dit was het laatste dat ik in april geplaatst heb. En dat in zijn geheel verwijderd is... Door de dezelfde schaar waarmee Maria bijna alles wat ik schreef in stukjes werd geknipt en verplaatst, zodat er geen touw meer aan vast te knopen was?
En Giovedico della Fate lijkt ook vertrokken? Om dezelfde reden als ik soms?

Enfin, zet de schaar er maar weer in. Mij deert het niet, en de waarheid blijft er onveranderd door - net als jullie.

Plaats reactie