Aleman introduceert de term: 'BEWUSTE WIL.'
Ik vind dat een goeie omschrijving voor het fenomeen wat door diverse wetenschappers benoemd wordt. De gemeenschappelijke deler is hier onze mogelijkheid om keuzes te maken en beslissingen te kunnen nemen.
ALEMAN
Wat bewustzijn betreft vind ik André Aleman interessant. Hj komt met een nieuwe term: "Bewuste wil." Ik vond dat een hele goeie beschrijving. In zijn boek stapelt hij bewijs op bewijs voor dit gegeven. In het filmpje goeie uitleg en interessante vragen achteraf. Zie André Aleman met coreferent Jacob Jolij (Jolij was een student van Lamme) : Je brein de baas
METZINGER
Metzingers egotunnel beschrijft hetzelfde *fenomeen. Evenals Aleman noemt hij het keuzes/beslissingen kunnen maken als een vorm van controle en dat kunnen we verbeteren met behulp van mindfulness. Hij gaat mij wat te ver daarin omdat hij predikt dat dat van staatswege moet worden opgelegd, maar toch.
Most of what populates our awareness unfolds automatically, just like a heartbeat or autoimmune response, but it can still be guided to a greater or lesser degree.
The sense of agency involves three major components: a subjective, inner experience that you are the initiator or cause of your thoughts and bodily actions (what is called ‘ultimate origination’); the sustained impression of control or carrying through an action over a certain period of time; and a sense of ownership, the robust feeling that those thoughts and bodily actions belong to you.
DENNETT
Dennett heeft het dan weer 'praktische vrije wil' genoemd.
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... staat-die/
Een belofte. Waar is die van gemaakt? Het is een overeenkomst tussen twee zelfstandig denkende mensen met een vrije wil om een belofte te doen. Dat lokaliseer je niet in het brein.”
Hoe dan ook, voorspelbaarheid betekent niet dat vrije wil niet bestaat
We willen verantwoordelijk gehouden worden voor wat we doen en vinden, en we willen dat kunnen beredeneren. En dat willen we omdat we de dingen willen doen die verantwoordelijke mensen kunnen doen, zoals lange-termijnplannen maken, contracten tekenen, leningen aangaan, en beloftes doen waar mensen op vertrouwen. Want daarmee worden we gezien als verantwoordelijke individuen. We willen dat anderen ons de vrijheid geven om te doen wat we willen. Dát is vrije wil: autonoom beslissingen nemen om goede redenen.”
IRVING
Verwoordt hier het 'guided thinking "i.t.t. 'unguided thinking'.
https://tspace.library.utoronto.ca/bits ... thesis.pdf
Waarin ook staat dat uit onderzoeken is gebleken dat mind-wanderng het vaakst goal-directed is. Dit i.t.t. wat Metzinger beweert. Het punt is dat het niet de taak of de goal van dat moment is, maar wel andere (grotere/hogere) doelen die mensen hebben.
P.S.
Ook VERANTWOORDELIJKHEID is een zeer interessant topic op dit gebied.
Bewuste wil gaat m.i. wat verder dan dat. Zoals Dennett zegt: We willen verantwoordelijk gehouden worden voor wat we doen en vinden, en we willen dat kunnen beredeneren. Het is datgene tezamen wat volgens mij heel goed verwoord is met 'bewuste wil'.