De volmaakte mens

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: De volmaakte mens

Bericht door Petra »

heeck schreef: 26 feb 2018 11:31
Petra schreef:Dus om maar te beginnen bij het begin; wat is een 'coherent, first-order self-model'.
De aanhaling daarover kwam uit de bijdrage van Metzinger in:
https://www.edge.org/conversation/nicho ... rth-having
beginnende met de alinea:
A Metallica of science! This one is going to haunt me for a while. Can we have a Patti Smith and a Sid Vicious of science too? And another Hendrix, some Primal Scream and a bit of early African Headcharge? Kerouac? A Cezanne of science? A Buddha?

Ook Wiki geeft al weer wat Metzinger met een self-model bedoelt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Self_model schreef:The self-model is the central concept in the theory of consciousness called the self-model theory of subjectivity (SMT). This concept comprises experiences of ownership, of first person perspective, and of a long-term unity of beliefs and attitudes. These features are instantiated in the prefrontal cortex. This theory is an interdisciplinary approach to understanding and explaining the phenomenology of consciousness and the self. This theory has two core contents, the phenomenal self-model (PSM) and the phenomenal model of the intentionality relation (PMIR).[1]

Thomas Metzinger advanced the theory in his 1993 book Subjekt und Selbstmodell (Subject and self-model).[2]

The PSM then uses this representational content to attribute phenomenal states to our perceived objects and ourselves. We are thus what Metzinger calls naïve realists, who believe we are perceiving reality directly when in actuality we are only perceiving representations of reality.

Roeland
Owwww ja, Het was Metzinger. Ik had het idd. gelezen. Dat bracht me nou juist naar die Body & Ownership artikelen. #-o
heeck schreef: 26 feb 2018 11:31 Communicerende ego-tunnels, hoe functioneren die voldoende betrouwbaar?
Dat zal dan wel ergens in de voorspelbaarheid liggen en hoe goed je de 'spelletjes' van jezelf en van anderen doorziet. De ene heeft wat meer 'mind-reading' capaciteiten dan de ander. We zijn ook niet allemaal even goed in wiskunde, en we worden het ook niet: Hoe hard je ook je best doet, er is altijd een eigenste plafonnetje.
Wat dat betreft zijn onze hersenen helemaal niet zo flexibel maar behoorlijk 'hard-wired.'.

Verder zitten we hoe dan ook met z'n allen in hetzelfde "perceiving representations of reality" schuitje.

Ennehh sja, kom ik weer aan met mijn 'ter goeder trouw'.
Hoe betrouwbaar is het of hoe belangrijk is die vraag als men per definitie ter goeder trouw is.
Maar goed, ik had al 's een topic geopend over intenties, en....daar werd het ook een -opeenstapeling van meningen- rommeltje, waarbij het uiteindelijk niet uitmaakte omdat alleen het resultaat leek te tellen.

Dan... als we (conform Oliver Sacks) met z'n allen bij elkaar hallucineren dat het wél uitmaakt, dan zou dát onze realiteit zijn.
Rest mij de vraag wat het minimum aantal benodigde mensen zou zijn om een realiteit te creëren.
Misschien is Reiki hier wel een aardig voorbeeld; er zitten blijkbaar mensen met verschillende realiteiten in ons schuitje.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Petra schreef: 16 feb 2018 05:34 Metzinger over 'vrije wil' in Egotunnel.
Had 'm bij 'vrije wil in de filosofie' willen plaatsen, maar d'r zit nog steeds een slotje op. :lol:
Ik vind het geweldig beschreven, ga hierna nog maar 's altruïsme of vegetarisme of ... als hoogste goed prediken. :)
Ik beschouw 'altruïst' tegenwoordig als een scheldwoord...
En altruïsme en egoïsme zijn dus integendeel elkaars tegengestelde...
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 01 mar 2018 09:40
Petra schreef: 16 feb 2018 05:34 Metzinger over 'vrije wil' in Egotunnel.
Had 'm bij 'vrije wil in de filosofie' willen plaatsen, maar d'r zit nog steeds een slotje op. :lol:
Ik vind het geweldig beschreven, ga hierna nog maar 's altruïsme of vegetarisme of ... als hoogste goed prediken. :)
Ik beschouw 'altruïst' tegenwoordig als een scheldwoord...
En altruïsme en egoïsme zijn dus integendeel elkaars tegengestelde...
Ik denk dat je alles wat je tot in het extreme doortrekt als scheldwoord kunt beschouwen. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
heeck
Ontoombaar

De slaapwandelende mens

Bericht door heeck »

Voor de liefhebbers een artikel door Metzinger over mentaal autonoom zijn en wat dat zou kunnen betekenen.

En vooral wat het allemaal niet is, terwijl we juist daarin vastgeplakt zitten.

https://aeon.co/essays/are-you-sleepwal ... -wandering
But if we are only ever partly aware of what is happening in our own minds, surely we can’t be in absolute command of our thoughts, let alone causing them? Is it ever possible to distinguish mental actions, which we can direct and select, from the more general category of mental events, which simply happen to us? In what sense are we ever genuinely mental agents, capable of acting freely, as opposed to being buffeted by forces beyond our control?
Most of what populates our awareness unfolds automatically, just like a heartbeat or autoimmune response, but it can still be guided to a greater or lesser degree.
This capacity creates what I call mental autonomy, and I believe it is the neglected ethical responsibility of government and society to help citizens cultivate it.
But don’t lose sight of the fact that all this modelling is just a convenient trick our organism plays on itself to enhance its chances of survival.
But since the real cause – unconscious, sub-personal processes, such as synapses firing – can’t be represented within the workspace of our consciousness, the brain tells itself something else: there must be a self acting so as to make all these thoughts and actions occur!
Genoeg zo om je te verleiden alle ~17 pagina's te lezen.

Nog eentje dan:
However, even if you do experience yourself as an agent, that doesn’t mean you fundamentally are one. In the physical world, there is no such thing as ultimate origination.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Petra
Banned

Re: De slaapwandelende mens

Bericht door Petra »

heeck schreef: 06 apr 2018 15:40 Genoeg zo om je te verleiden alle ~17 pagina's te lezen.

Nog eentje dan:
However, even if you do experience yourself as an agent, that doesn’t mean you fundamentally are one. In the physical world, there is no such thing as ultimate origination.
Roeland
:lol: Al zet je alleen maar linkjes neer dan heb je mij al verleid Roeland.
Maar ik word dan ook zo vrolijk van al dat hallucinerende stermolletje-tunneltje gegraaf dat ik zelfs nog bij wil hikken of knorren.

Petra
Banned

Free Flipper !

Bericht door Petra »

Die verleidingstechnieken van jou laten wat te wensen over hoor Roeland.
Ik heb flink wat kritiek op dat artikel. Vond jij het zo'n geweldig epistel of vond je het gewoon leuk om wat dolfijntjes over de toonbank te gooien?
Ik heb me wel weer alleraardigst vermaakt, dat wel. :lol:

Dankzij Metzinger heb ik nu dus dolfijntjes in mijn kwebbeldoos. :D
Het was er al zo'n dolle boel dat die dolfijne dolfijntjes er ook nog wel bij kunnen.
Maar nee. Metzinger wil mijn dolfijntjes aan de ketting leggen, ze zijn *volgens hem namelijk niet nuttig genoeg. Ze doen teveel aan cerebraal lummelen. Hij maakt er een aandoening van i.p.v. een normale menselijke eigenschap.
Sterker nog, hij wil dat de overheid zich met mijn dolfijntjes gaat bemoeien! :shock:
Door al dat mind-wanderen met mijn dolfijntjes kan ik namelijk niet genoeg geconcentreerd focussen.
We hebben allemaal een attentie deficit!

Waar ik hem niet over hoor, is dat de overheid én de farmaceutische industrie, én een flink deel v/d bevolking zich daar idd. allang op hebben gestort. We hebben ook een prachtige term voor deze vreselijke aandoening ADD!
Volgens Metzinger lijden we nu dus allemaal aan ADD. Dat zijn inmiddels zoveel mensen met hem eens dat de Adderall en Ritalin niet meer aan te slepen zijn. Helaas ook voor gezonde mensen". Maar wat is nog gezond? Nu we allemaal onder deze aandoening gebukt gaan. :shock:

Metzingers antwoord: Mediteren en Mindfulness. Nu klinkt ie als zo'n new ager die net de Oosterse wijsheden ontdekt heeft, met z'n verheerlijking van de Neuro-Buddhist.
Statistically, mindfulness and mind-wandering are opposing constructs, and rational thought critically depends on the capacity for attentional self-control.
Mediteren is een vorm van 'absorbtion'. En dáárom is het tegengesteld. Dat is wat anders als rationeel denken. Rationeel leren nadenken doe je met Kahneman niet met mediteren. (Het flinke aantal zen/buddha-gelovige irrationele meditatiezwammers mogen daarvoor als bewijs dienen.)

Wat ik wel erg grappig vond is dat hij eerst vertelt wat er voor nodig is dat ik een "I AM" gevoel heb, vervolgens dat sommige mensen dat niet hebben en daarom schizofreen zijn, om daarna te vertellen dat de schizofrenen nog gelijk hebben ook. (Je moet dus wel eerst een "I AM" ZIJN alvorens je dat kan beweren zonder opgenomen te worden. :lol: )
The sense of agency involves three major components: a subjective, inner experience that you are the initiator or cause of your thoughts and bodily actions (what is called ‘ultimate origination’); the sustained impression of control or carrying through an action over a certain period of time; and a sense of ownership, the robust feeling that those thoughts and bodily actions belong to you. By contrast, a person suffering from schizophrenia might lack any or all of these things, because she is not able to integrate representations of her thoughts or actions into her self-model properly. Some patients report feeling like alien ideas are being implanted in their mind, or like mechanical puppets or robots, as if their body movements were controlled by an alien force.

* Ook slapen en dromen werden ooit als nutteloos gezien. Zo zonde van je tijd dat uren in een bed liggen niks te doen, en maar een beetje van die onsamenhangende dromen te hebben waar je later niks mee kunt aanvangen. Maar gelukkig; ook daar is de wetenschap op teruggekomen.
Mind-wandering is m.i. van hetzelfde laken een pak. Het heeft nut. **Het dient een doel!
Een m.i. veel beter artikel over mind-wandering: https://tspace.library.utoronto.ca/bits ... thesis.pdf
Waarin ook staat dat uit onderzoeken is gebleken dat mind-wanderng het vaakst goal-directed is. Dit i.t.t. wat Metzinger beweert. Het punt is dat het niet de taak of de goal van dat moment is, maar wel andere (grotere/hogere) doelen die mensen hebben.
Roughly half of the subjects’ off-task thoughts were about the future. And of those, 55% were related to a subject’s goals.
Furthermore, mind-wandering is important even for more restricted dual-process theories of reasoning and decision making. Mind-wandering facilitates various forms of reasoning and decision making. For example, mind-wandering facilitates insight prob- lem solving, which is plausibly a form of reasoning (§ 5.4.2). Furthermore, there is evidence that mind-wandering contributes to autobiographical planning and decision mak- ing: recall that our minds frequently wander to personal goals, and that these goals mo- tivate our minds to wander to goal-relevant information (Chapter 1). Insofar as Evans and Stanovich hope to offer a comprehensive account of the types of processing that contribute to reasoning decision making, they should therefore consider where mind- wandering fits into the framework.
Mijn grootste punt van kritiek op Metzinger is door Irving verwoord:
Philosophers, scientists, and the folk often characterize mind-wandering as a kind of intellectual failure. For example, Aquinas says that mind-wandering is a “daughter sin” of sloth.
...This provides evidence that a lack of conscious mind-wandering is a lack of mind-wandering simpliciter. Second, consider why we pass judgment on mind-wandering. Mind-wandering is criticizable (if at all) because it wastes the limited resources of consciousness. Calvin can attend to only so many things. When his mind wanders, precious attentional resources are occupied with irrelevancies (or so the criticism goes). But this criticism makes no sense if mind-wandering can be uncon- scious.
My purpose here is not to endorse how we ascribe blame for mind-wandering. Rather, my point is this: our ordinary ascriptions of blame border on incoherence without the presupposition that mind-wandering is conscious (and even attentive). But the practice of assigning blame is (for better or worse) central to how philosophers, scientists, and the folk talk about the wandering mind. Therefore, our best explanation of the evidence from ordinary language is that mind-wandering is essentially conscious.
My argument thus far is relatively simple: focused consciousness is sufficient for at- tention. And consciousness is focused when the mind wanders. Therefore, mind-wandering is a type of attention.

**Gek genoeg noemt ook Metzinger WEL het belang van mind-wandering. (Terwijl hij het tóch aan banden wil leggen).
My view is that the mind-wandering network and the DMN basically serve to keep our sense of self stable and in good shape. Like an automatic maintenance program, they constantly generate new stories, weaving back and forth between different time-horizons, each micro-narrative contributing to the illusion that we are actually the same person over time. Like nocturnal dreaming, mind-wandering also appears to be a process by which our brain and body consolidate our long-term memory and stabilise specific parts of what I call the ‘self-model’.

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra schreef: . . . .
Ik heb flink wat kritiek op dat artikel. Vond jij het zo'n geweldig epistel of vond je het gewoon leuk om wat dolfijntjes over de toonbank te gooien?
Kom ik nog op terug, zit t/m weekend erg vol.
R.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra,

Alsof mijn geheugen aan mijn wensen voldoet en na geduldig aandringen ophoest wat ik nodig heb:
Metzinger schreef:The really interesting question then becomes: how do various thoughts and actions ‘surface’, and what’s the mechanism by which we corral them and make them our own?
"Corral them" lees ik dan als ware het een bijeen drijven en ervaren als je eigen "agency", je bekwaamheid om jezelf tot iets aan te zetten waar je geen zin in hebt.

Daarbuiten vind ik zijn gelijkenis met dolfijnen die boven water springen en de persoon op de boeg die denkt ze te hebben gecommandeerd perfect. Net als zijn eerdere mindsetting met de vondst "Egotunnel" als begrip en als titel.

Roeland
PS
Vanzelf blijft de "explanatory gap" dan nog wijd open staan, maar dat is van later zorg.
Petra
Banned

Free Flippers

Bericht door Petra »

Roeland,

:lol: :lol: :lol:
Heb ik ff mazzel dat je tóch nog ergens een gaatje hebt kunnen vinden in je drukke schema.
Heb jij ff mazzel dat je dénkt dat je je dolfijnen zodanig gecommandeerd hebt dat je geheugen aan jouw wensen voldoet, terwijl het waarschijnlijker is dat ze aan mijn indirecte commando zijn ontsproten.
Metzinger schreef:The really interesting question then becomes: how do various thoughts and actions ‘surface’, and what’s the mechanism by which we corral them and make them our own?
Hm, die quote is me een klein beetje ontgaan. Waarschijnlijk omdat ik gefocust was op zijn manier van beschrijven; als een ADD-achtige aandoening die zelfs van overheidswege, aangepakt moet worden.

Dat die gelijkenis met dolfijnen een aardige metafoor is staat daar los van, ik vind het prima hoor; dolfijnen in mijn kwebbeldoos. Het is inmiddels een gezellige beestenboel aan het worden in dat tunneltje. Edoch, het ging mij erom wat ie met die dolfijnen wil aanvangen wat me niet zint en zijn hoezee hosanna meditatie bevalt me ook niet.
Daar ga je allemaal niet op in.

Had je mijn gelinkte epistel van Irving al gelezen? Bevatte tevens aardige kritieken op Metzinger.
Zo niet, dan zal ik trachten wat geduld op te brengen, met tegenzin, dat wel. :angel12:

"Corral them" lees ik overigens meer als vergaren (bij elkaar rapen of brengen). Ik zie geen directe correlatie met tegenzin.
En als we hier dan ook nog 's die Schopenhauer quote op loslaten, wat is zin dan? Je kunt wel doen waar je zin in hebt maar niet zin hebben waar je zin in hebt. :lol: Toch logisch dat die dolfijnen doldwaas zijn.

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra,

Inderdaad die ene kwoot en wat daar bijhoort, dat heeft mijn belangstelling.

Vandaar dat ik een aantal, naar mijn uiterst selectieve smaak, door jou aangewezen zijpaden niet mee insla.

Irving zou commentaar las ik ja, maar ik vat niet wat jou daarin opvalt.

En dan "corral them" roept bij mij per ommegaande de associatie met het bijeen drijven van vee op.
Klopt voor mij dus perfect, want een weerspannig, wildachtig rund van een kilo of 400 aansturen, dat is nog al wat.

Merriam Webster Dictionary sluit daar gelukkig lekker bij aan!

Roeland
Petra
Banned

We deugen niet

Bericht door Petra »

Weet je wat mij nou opvalt Roeland, dat er in al die teksten steeds maar weer dezelfde boodschap doorschemert.
Of het nou Aristoteles, Plato, Hegel, Wittgenstein, Foucault, *Schopenhauer is of Nietszche om maar wat namen te roepen, of nu dan Metzinger, de mens is.. dom, onaf, slecht, laag, fout, schuldig, zondig, etc. etc. We deugen namelijk niet.
Het is nooit 's een keertje gewoon goed!
En wat noemen ze nou allemaal op? Hele doodnormale menselijke trekken komen er in de regel aan bod.
Lijken we allemaal net normale menselijke mensen die hele gewone menselijke dingen doen. Nou nou poeh poeh; is me dat schrikken.

Het lijkt alsof het er zit ingebakken; die stoute foute mensen toch en hoe het allemaal beter moet.
I.p.v. te vertellen; "alstublieft, dit heb ik ontdekt, zo zit U in elkaar", kunnen ze het allemaal niet nalaten om er een waardeoordeel aan te hangen, negatief natuurlijk, want het kan altijd beter.
Ik heb dat het goed/beter/best syndroom gedoopt.

Het is alles bij elkaar opgeteld ook een nogal paradoxaal zootje hè. Je bént een dier, je bént je brein, je doet wat je doet, je kunt niet willen wat je wil, MAAAAAAARRRRR er is wél werk aan je winkel hoor! Al kun je d'r niks aan doen.. je bent namelijk wel een dom dier en je wordt geacht er van alles van te vinden en mee aan de slag te gaan. Als je maar wil. :roll: Aan zelfhulpboeken geen gebrek voor al je gebreken.

En dat stoort me nu ook bij Metzinger.
Hij kan ook zeggen; "kijk 's, U zit in dat egotunneltje, met uw kwebbeldoos vol met dolfijnen. Zo is U namelijk geboren. Het zij zo!
Ik zou zeggen: Enjoy the ride! Geniet van uw dolfijnen, ze zitten d'r nu eenmaal.
Maar nee. De overheid moet zich ermee bemoeien, je moet mediteren, je 'slaapwandelt' teveel, je focust niet genoeg; het kan beter! Het moet beter!
Mens U IS niet goed genoeg!

En zo sluit ook Metzinger zich aan in de lange lange lange lange rij met azijnpissers!

Dus dat vraag ik me af..
Waar komt het vandaan? Is het religie? Maar nee, want die 'mens is foute foei' gedachte is ouder dan de welbekende religies.
Zaten die eerste mensen zichzelf al fout te vinden? Is het aangeboren aangeleerd?
En m.i. de grootste vraag: Hoe komen we daarvan af :?:

* Schopenhauer... -waar kende ik die ookalweer van?
Oh jah; ik deug al helemaaaaaal niet natuurlijk, vrouwelijk vee, slechter kan het niet.
Om moedeloos van te worden, al die afzeikteksten van die Grote Verlichte Geesten, logisch dat het merendeel uiteindelijk azijnpisser, depressief of knettergek werd.
'Alleen als het door geslachtsdrift is vertroebeld, kan het mannelijk intellect het onvolgroeide geslacht, met de smalle schouders, brede heupen en korte beentjes het schone geslacht noemen, want heel de schoonheid ervan hangt samen met die drift. Het zou beter zijn om het vrouwelijk geslacht het onesthetische te noemen. Voor muziek, voor poëzie en voor de beeldende kunsten zijn zij geen van allen werkelijk gevoelig of ontvankelijk; als ze doen alsof ze dat wel zijn, is het alleen naäperij uit behaagzucht.

Ze zijn niet in staat een zuiver objectieve interesse voor iets te hebben, en de reden daarvan is denk ik de volgende. De man streeft naar een directe beheersing van de dingen, door ze te begrijpen of te onderwerpen. Maar de vrouw is altijd en overal uitsluitend aangewezen op een
indirecte beheersing, namelijk via de man, en hij is de enige die zij direct moet beheersen. Daarom ligt het in de aard van de vrouw om alle dingen alleen maar te beschouwen als middel om een man te veroveren, en hun interesse in iets anders is altijd maar geveinsd, is enkel een omweg, dat wil zeggen loopt uit op koketterie en naäperij.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 12 apr 2018 11:27 Petra,
Vandaar dat ik een aantal, naar mijn uiterst selectieve smaak, door jou aangewezen zijpaden niet mee insla.

Irving zou commentaar las ik ja, maar ik vat niet wat jou daarin opvalt.

Roeland
Irving heeft naar mijn smaak een veel beter onderbouwd epistel.
Tevens weet hij het tot mijn grote genoegen ook nog 's zonder waardeoordelen te beschrijven en het puur als een wetenschappelijk objectief te onderzoeken fenomeen te hanteren.

Die explanatory gap gaat hij wél op in. Hij haalt meerdere onderzoeken aan waarin onderzocht werd hoe en waarom die mind aan de wandel gaat.
Hij toont aan dat de niet-taakgericht stelling discutabel is en zelfs dat het mind wandering veelal juist wel doelgericht is, de mens kan namelijk meerdere hoofd- en subdoelen hebben. Het is dus maar net wat de desbetreffende onderzoeker onder taak-gericht of doelgericht schaart.
Hij maakt er m.i. terecht een actieve handeling van mede omdat is aangetoond dat het werkgeheugen gebruikt wordt.

Al met al steekt hij m.i. met kop en schouders uit boven Metzinger die er een aandoening van maakt waar nodig wat aan gedaan moet worden en daarvoor ook meteen maar zijn geweldige oplossingen voor aanreikt. (Waardeoordeel!) Het riekt mij teveel naar een meditatie-Oosterse-wijsheid-mindfullness verkooppraatje.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Spontaneous thought en mind-wandering als unguided thinking; dat klinkt toch heel anders als een slaapwandelaar met ADD-achtige aandoening. :D
Forthcoming in Kieran C. Fox and Kalina Christoff, eds., The Oxford Handbook of Spontaneous Thought. Oxford University Press, 2018.
Een essay om (in navolging van Irving) mind-wandering te definiëren als: Unguided thinking

https://evanthompsondotme.files.wordpre ... dering.pdf

This chapter provides an introduction to the philosophy of mind-wandering. It begins with a philosophical critique of the standard psychological definitions of mind-wandering as task-unrelated thought or stimulus-independent thought.
Although these definitions have helped bring mind-wandering research onto center stage in psychology and cognitive neuroscience, they have substantial limitations. They do not account for the dynamics of mind-wandering, task-unrelated thought that does not qualify as mind- wandering, or the ways in which mind-wandering can be task-related.

The chapter reviews philosophical accounts that improve upon the current psychological definitions, in particular an account of mind-wandering as “unguided thinking.” It critically assesses the view that mind-wandering can be defined as thought lacking meta-awareness and cognitive agency, as well as the view that mind-wandering is disunified thinking. The definition of mind-wandering as unguided thinking not only is conceptually and phenomenologically precise, but also can be operationalized in a principled way for empirical research.

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra,

Bedoelde je dit artikel van Zacharias Irving:
https://tspace.library.utoronto.ca/bits ... thesis.pdf

Roeland
PS
Of jij auteurs azijn vind afscheiden dat doet me niet zoveel.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 16 apr 2018 16:04 Petra,

Bedoelde je dit artikel van Zacharias Irving:
https://tspace.library.utoronto.ca/bits ... thesis.pdf
Roeland,
Aangezien ik die link naar dat artikel gaf in mijn reactie lijkt het me nogal logisch dat ik die bedoelde. :?
Petra schreef: 09 apr 2018 05:16 Een m.i. veel beter artikel over mind-wandering: https://tspace.library.utoronto.ca/bits ... thesis.pdf
Waarin ook staat dat uit onderzoeken is gebleken dat mind-wanderng het vaakst goal-directed is. Dit i.t.t. wat Metzinger beweert. Het punt is dat het niet de taak of de goal van dat moment is, maar wel andere (grotere/hogere) doelen die mensen hebben.
Roughly half of the subjects’ off-task thoughts were about the future. And of those, 55% were related to a subject’s goals.
heeck schreef: 16 apr 2018 16:04 PS
Of jij auteurs azijn vind afscheiden dat doet me niet zoveel.
:lol: Ja hoor, zo lust ik hem ook. Wat ik allemaal opsom noem je dan zijsporen, terwijl het om de essentie gaat van zijn epistel. (Overheidsinvloed vanwege ons ADD achtige euvel).

Volgens mij heb ik toch aardig onderbouwd wat ik op Metzingers azijnpisserij (ADD-achtige aandoening) én aangedragen oplossing (mediteren) tegen heb.
Daarin sta ik niet alleen, het hele onderzoeksterrein bevindt zich nog in de kinderschoenen, veel te vroeg om er conclusies aan te verbinden. Metzinger loopt met zevenmijlslaarzen op de zaken vooruit door er al meteen een probleem van te maken. Dat ie leuke metaforen kan bedenken staat dat los van.

Plaats reactie