Roeland,heeck schreef: ↑06 mei 2018 21:38Giovedico,Giovedico schreef:Er is geen enkele manier om aan te tonen dat die universele waarheid/werkelijkheid bestaat.
In het begin presenteerde je tenminste een paradox, maar nu ga je nog verder door te eisen dat het bestaan van "die universele (de) waarheid/werkelijkheid" zou kunnen worden worden aangetoond.
Kan je voor mij "je stellimg" nog eens opkuisen, want zo gesteld lees ik jou dat er voor mijn geboorte en na mijn overlijden zelfs geen werkelijkheid zou bestaan.
Dat wil ik zelfs van jou niet aannemen. Zeker niet nu je allerlei woordbetekenissen laat overlappen.
Roeland
Toen ik mijn initiële stelling formuleerde, was ik nog maar kort op dit forum. Al doende heb ik gemerkt dat hier veelal de stellende vorm gebezigd wordt. En van lieverlee ga ik daar langzaamaan ook in mee (al ben ik er geen fan van).
Daarnaast wordt mijn initiële idee over waarheid wel degelijk geleidelijk enigszins uitgebreid, als gevolg van de discussie die hier over het thema plaats vindt.
Neemt niet weg dat ik nog altijd achter mijn initiële stelling sta:
Inmiddels heeft mijn visie zich echter wat uitgebreid, waarbij er een mogelijk onderscheid is ingeslopen tussen 'waarheid' en 'de waarheid', waarbij die laatste absoluut en universeel zou moeten zijn. En die eerste 'waarheid' is er een die berust op 'wat we hebben afgesproken'.Waarheid is gebaseerd op waarneming, en omdat waarneming subjectief is, is waarheid dat ook.
Velen hier verkondigen dat die universele waarheid wél bestaat, en mijn argument dat je dat niet kunt aantonen doet volgens hen niets af aan haar bestaan. Ik worstel daar nog mee, althans met de vraag of iets kan bestaan zonder dat het kan worden aangetoond.
Het lijkt erop dat we in deze discussie gaandeweg nieuwe begrippen introduceren, die op zich weer de nodige vragen oproepen. Waarheid leidde tot waarneming, tot werkelijkheid tot dat wat 'is', dat wat 'waar' is, enz. Allemaal begrippen die moeilijk te definiëren zijn.
In alle meningen en argumenten echter zat (imho) 'de waarheid' er niet tussen... En ik meen nog steeds dat 'de waarheid' niet bestaat, ook al is dat een paradox, omdat ik het nooit zeker kan weten, en als ik het wél zeker wist, de stelling niet meer zou opgaan.
Ook zo'n leuke vraag: "als 'de waarheid' zou bestaan, zou je mensen daar dan van moeten overtuigen?"