De vergeetpil

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Re: De vergeetpil

Bericht door Fenomeen »

Waarom? schreef: 14 mar 2018 11:14
Storm schreef: 14 mar 2018 10:33
Fish schreef: 13 mar 2018 22:58

Ik gebruik Metoprololsuccinaat tegen hoge bloeddruk. Nu vraag ik mij af, als je geen angstklachten heb, wordt je dan overmoedig?
Ik gebruik het ook......ja, ik bemerk bij mij wel wat overmoedigheid. Jij ook bij jezelf Fish? :wink:
Geen idee hoe andere beta-blockers op dit gebied gaan werken, afhankelijk van dosering en elk medicijn in dezelfde "medicijn categorie" grijpt toch weer anders in. Het was voor mij een "eye-opener" om te zien dat deze middelen ( ook Metoprolol ) ook worden ingezet tegen migraine, presentatie/examen angsten,etc. Gemiddelde burger is heel erg benauwd voor psycho-pharmica...slik je iets anders wat in sommige gevallen even "genadeloos" via het brein gaat.....
Metoprolol is een selectieve bèta1-blokker, propranolol is een niet-selectieve (bèta1 + bèta2) blokker.
Die laatste doet het beter op plankenkoorts.
Propranolol heeft daarnaast een anti-serotonerge werking; dat is de reden waarom het soms gebruikt wordt bij migraine.

Wiki:
Geselecteerde effecten van blokkade van alfa –en bètareceptorblokkade. Alfa1: ontspanning/verwijding van bloedvaten Bèta1: hartritme vertraagt en de kracht waarmee het hart samentrekt neemt af Bèta2: vernauwing van bloedvaten, vernauwing van de luchtwegen, gaat tremor tegen

Bij een 'vergeetreceptor' kom ik eerder uit bij:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Anandamide
Laatst gewijzigd door Fenomeen op 14 mar 2018 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Het wemelt hier opeens van de psychologen en farmaceuten...
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Maria schreef: 14 mar 2018 15:17 @Waarom?
Alles best interessant wat je schrijft, ook al ben je op een paar punten aan het doordraven.
Te begrijpen, want het lijkt alsof je (ervarings)deskundige bent vwb. het overdoseren van medicatie met meer schadelijke gevolgen dan de gewenste ?????
Wat niet wegneemt dat ik je niet adequaat ingaat op mijn vragen en je hier een paar verkeerde conclusies zie trekken.
Zie ook de voorgaande opmerking van Giovedico.
Dag Maria,

Dat is altijd mijn gevaar: doordraven....zeker voor dingen die mij hoog zitten. :wink:
En soms tik ik te snel een berichtje tussen mijn daily activiteiten door in...mijn fout.

het is niet eens de overdoseren van medicatie in de westerse wereld met schadelijke gevolgen....maar dat medicatie de snelste en eerste oplossing was en is....ook voor patienten. Ik ben niet tegen medicijnen...maar wel als het niet anders kan. Medicijnen werken nu eenmaal zo: om iets te bewerkstelligen moet het wel iets DOEN in je lichaam en dat is in bijna alle gevallen niet fijnmazig. Als het nodig is: goed en prachtig, hoor je mij niet over klagen. Maar gezondheid , geluk , schoonheid is niet instant beschikbaar. De gezondheidszorg moet maximaal insteken op preventie en voorkomen van ziektes.

Welke vraag wil je dat ik nog verder op in ga: op die van migraine?. Die opmerking van Giovedico hoop ik nog op in te gaan. Al vast een voorschot: bij een lichte tot matige depressie verloopt een depressie het zelfde als je hem behandelt met een placebo of met een anti-depressiva. Ik heb het niet niet over een matige tot zware depressie..
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Waarom? schreef: 14 mar 2018 15:53 Die opmerking van Giovedico hoop ik nog op in te gaan. Al vast een voorschot: bij een lichte tot matige depressie verloopt een depressie het zelfde als je hem behandelt met een placebo of met een anti-depressiva.
Ik ken de kracht van de geest, en dus ook die van het placebo.
Om die reden ben ik laatst naar de apotheek gegaan en toen de assistente mij vroeg: "Waar kan ik u mee helpen?", heb ik geantwoord: "Heeft u voor mij misschien een doosje placebo's?"...
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Giovedico delle Fate schreef: 14 mar 2018 16:01
Waarom? schreef: 14 mar 2018 15:53 Die opmerking van Giovedico hoop ik nog op in te gaan. Al vast een voorschot: bij een lichte tot matige depressie verloopt een depressie het zelfde als je hem behandelt met een placebo of met een anti-depressiva.
Om die reden ben ik laatst naar de apotheek gegaan en toen de assistente mij vroeg: "Waar kan ik u mee helpen?", heb ik geantwoord: "Heeft u voor mij misschien een placebo?"...
En in het geval van een lichte tot matige depressie is niet eens perse het placebo effect..Deze depressies hebben een natuurlijk verloop: ze verdwijnen na een periode van maanden.. Bij normaal functioneren van "patient" ga je geen pillen slikken....geluk is nu eenmaal niet instant beschikbaar.....wil iedereen natuurlijk wel...
Zet in Amerika een televisie aan en je wordt doodgegooid met commercials "Ask your doctor".. en als je de problemen daar ziet door de "opiaten".....compleet krankzinnig
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/220893 ... risis.html
Bij sommige medicijn distributie punten staan de sheriffs...... :|
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Waarom? schreef: 14 mar 2018 16:11
Giovedico delle Fate schreef: 14 mar 2018 16:01 Die opmerking van Giovedico hoop ik nog op in te gaan. Al vast een voorschot: bij een lichte tot matige depressie verloopt een depressie het zelfde als je hem behandelt met een placebo of met een anti-depressiva.
Om die reden ben ik laatst naar de apotheek gegaan en toen de assistente mij vroeg: "Waar kan ik u mee helpen?", heb ik geantwoord: "Heeft u voor mij misschien een placebo?"...
Krijg je van een placebo dezelfde bijwerkingen als van een SSRI?
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Giovedico delle Fate schreef: 14 mar 2018 16:16
Waarom? schreef: 14 mar 2018 16:11
Giovedico delle Fate schreef: 14 mar 2018 16:01 Die opmerking van Giovedico hoop ik nog op in te gaan. Al vast een voorschot: bij een lichte tot matige depressie verloopt een depressie het zelfde als je hem behandelt met een placebo of met een anti-depressiva.
Krijg je van een placebo dezelfde bijwerkingen als van een SSRI?
Nee...heel lastig in dubbel blind testen..Soms geven ze daarom Placebo's die een droge mond geven...meest voorkomende bijwerking SSRI..
En groot probleem in trials: het breken van de "blinding" en daarmee beinvloeding resultaten.

Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik gebruik het ook......ja, ik bemerk bij mij wel wat overmoedigheid. Jij ook bij jezelf Fish? :wink:
Nee, niet dat ik zelf iets merk. Ben nog al gelijkmatig geen toppen of dalen. Nogal saai dus. :)
Kan ook aan de dosis leggen en aan wat je erbij slikt (nefedipine).
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Giovedico delle Fate schreef: 14 mar 2018 16:01 Om die reden ben ik laatst naar de apotheek gegaan en toen de assistente mij vroeg: "Waar kan ik u mee helpen?", heb ik geantwoord: "Heeft u voor mij misschien een doosje placebo's?"...
Ik zie het gezicht van de assistente voor mij. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Giovedico delle Fate schreef: 14 mar 2018 16:01 Om die reden ben ik laatst naar de apotheek gegaan en toen de assistente mij vroeg: "Waar kan ik u mee helpen?", heb ik geantwoord: "Heeft u voor mij misschien een doosje placebo's?"...
Ik zou het huismerk nemen. Voordeliger en met dezelfde werking
Er zijn zelfs apotheken die enkel in placebo doen.
https://www.hahnemann.nl
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 14 mar 2018 13:45
En ik kan jullie vanuit mijn eigen ervaringen zeggen: als die proef voor mij beschikbaar komt, doe ik ogenblikkelijk mee. Wat een verbetering van mijn levenskwaliteit zal dat met zich meebrengen! Ik doe zélfs mee als ik onverhoopt toch nog wat meer herinneringen verlies dan alleen de traumatische.
Eerlijk gezegd had ik jou een beetje in m'n achterhoofd toen ik het plaatste.
De link naar het aanmelden voor het onderzoek voor PTSS heb ik daarom ook in m'n eerste post geplakt.
Al zou ik het zelf niet doen, wat jij ermee doet moet je natuurlijk zelf weten.
Zou wel bijzonder interessant zijn als je het deed en uit de eerste hand hier je ervaring kon delen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Fish schreef: 14 mar 2018 20:02
Nee, niet dat ik zelf iets merk. Ben nog al gelijkmatig geen toppen of dalen. Nogal saai dus. :)
Kan ook aan de dosis leggen en aan wat je erbij slikt (nefedipine).
Misschien zijn ze tekort geschoten in het vermelden van de mogelijke bijwerkingen zodat je helaas je nocebo of placebo effect moet missen.
Kun je volgende keer naar vragen toch. :idea:
Ben reuze benieuwd hoe zich dat dan weer ontwikkelt. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Petra schreef: 15 mar 2018 01:29
Eerlijk gezegd had ik jou een beetje in m'n achterhoofd toen ik het plaatste.
De link naar het aanmelden voor het onderzoek voor PTSS heb ik daarom ook in m'n eerste post geplakt.
Al zou ik het zelf niet doen, wat jij ermee doet moet je natuurlijk zelf weten.
Zou wel bijzonder interessant zijn als je het deed en uit de eerste hand hier je ervaring kon delen.
Ja, dat zou zeker interessant zijn! En dank je wel dat je wat het onderzoek betreft aan mij hebt gedacht.
Ik heb zojuist gebeld met de PsyPoli van de UvA, maar waar ik al bang voor was: ik ben niet geschikt voor het onderzoek :cry: . Ten eerste omdat ik al medicijnen gebruik tegen de klachten (en die helpen vooralsnog goed, ik zou dan eerst af moeten bouwen en minstens 6 weken helemaal 'clean' zijn), en ten tweede omdat ik een complex van klachten heb (gegeneraliseerde angststoornis, PTSS en tekenen van OCS).

Het eerste onderzoek waar ik in elk geval aan mee zal doen, is onmiddellijk na mijn overlijden, omdat ik mijn hersenen heb gedoneerd aan de hersenstichting. Dat was nog een heel gedoe, waarbij er zelfs iemand bij mij thuis een lang gesprek met mij kwam voeren. En nu heb ik dus 2 verschillende donorcodicillen in mijn portemonnee :wink:
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Een SSRI die z'n werk doet afbouwen en dan 6 weken zonder? :?
Lijkt me niet heel verstandig.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Fenomeen schreef: 15 mar 2018 09:24 Een SSRI die z'n werk doet afbouwen en dan 6 weken zonder? :?
Lijkt me niet heel verstandig.
Nee, dat vond ik ook. En de onderzoeker van de UvA ook. Maar ik vind het wel jammer. Ik mag alsnog bellen als ik bijvoorbeeld een terugval krijg voor wat betreft de werking van de medicijnen die ik nu gebruik.
Plaats reactie