Dat is niet het geval.Met de overledene gebeurt niets. Die voelt ervaart namelijk niets meer. (wij zijn grotendeels ons brein - zolang het werkt). Er gebeurt iets met een lijk, Dat is alles.
Bij donatie op basis van de hersendood overlijd je op het moment dat de operatie al langere tijd gaande is. Het overlijden vindt plaats op het moment dat de levensondersteunende machines worden uitgezet en dat is meestal vlak voor het hart wordt uitgenomen. Als het hart niet wordt uitgenomen wordt de beademing uitgezet als de gehele uitname klaar is, het hart blijft dan nog 5 tot 25 minuten kloppen.
Deze informatie komt uit het Zwartboek over Orgaandonatie waarin verder o.a. schokkende berichten uit binnen- en buitenland rondom orgaandonatie vermeld staan. http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Versie 2.17 d.d. 14-2-2018.
Een passage uit het Zwartboek over een hersendood verklaarde man:
Ingi schreef:In het boek “wat je over orgaandonatie zou moeten weten” van Ger Lodewick beschrijft Leontien van Aartsen de donatieprocedure bij haar echtgenoot Eric. Eric kreeg in 1998 een ernstige hersenbloeding en aangekomen in het ziekenhuis krijgt Leontien te horen dat er geen enkele hoop was voor haar man. Zij kreeg te horen dat haar man hersendood was. Daarna kwam de transplantatiecoördinatrice (TC) die urenlang op de familie inpraat om ze over te halen in te stemmen met orgaandonatie. Uiteindelijk stemde Leontien in omdat de TC beweerde dat haar man narcose zou krijgen tijdens de uitname-operatie. Als Leontien haar man weer terugziet ligt hij opgebaard in het rouwcentrum. Hij is zowel voor haar als voor de familie onherkenbaar vanwege zijn totaal vertekende gezicht. Het was als een van pijn doortrokken gezicht. Hieruit leidt Leontien af dat haar man pijn heeft geleden.
Dat ooggetuigenverslag is vast van Anjo van de Mortel; zij deelde de gebeurtenissen rond het overlijden van haar man Boris op 23 mei 2017 in de Eerste Kamer met de commissie VWS: https://www.youtube.com/watch?v=JA9cRhUP6M4Ik zag gisteren een ooggetuigen verslag in de eerste of tweede kamder die bij dat soort operaties meewerkte of daarom heen en ook haar man haar organen laten doneren. Zij is er zo lang mogelijk bij gebleven en vond het verschrikkelijk wat er met hem gebeurde, best traumatisch zoals ik het van haar begreep. Sindsdien werkt ze er niet meer aan mee en heeft haar eigen donorcodicil ook verandert.
Het relaas heeft schokkende details.
Het staat tevens beschreven in Hoofdstuk 9 van het Zwartboek.
Mijn beslissing ligt vast: NEE. En ik hoop op het moment dat ik zelf een orgaan nodig heb de dood onder ogen te kunnen zien.