LonelyThinker schreef: ↑13 feb 2018 13:00
Ik resoneer erg met het begrip BDE, en zie als gevolg de christenen als een soort van dwalend, tenminste omdat ze BDE's, die eigenlijk de experimentele setting voor het Godsbegrip zijn, niet voldoende serieus nemen.
Hoezo niet voldoende serieus nemen? Google op "onderzoek BDE" of "NDE neurological research" of iets vergelijkbaars en je wordt bijna dood gegooid met onderzoeken, sites en nieuws over BDE's en onderzoek daarnaar (en reclame voor boeken erover

).
Ik vraag mij alleen af waar je de koppeling van Godsbegrip en BDE vandaan haalt. In 1990 deed Susan Blackmore al onderstaande bewering:
Een interessante vraag is of BDE’s cultuurgebonden zijn. Het weinige onderzoek op dit gebied suggereert dat in andere culturen BDE’s in beginsel dezelfde structuur hebben, hoewel godsdienstige achtergrond de wijze van interpretatie schijnt te beïnvloeden. Een paar BDE’s zijn zelfs vastgesteld bij kinderen. Het is interessant dat kinderen tegenwoordig veel vaker levende vrienden zien dan de kinderen van vroeger, mogelijk omdat thans hun speelkameraadjes maar zelden sterven aan ziekten zoals roodvonk, pokken enzovoorts. (Morse et al., 1986). Bron:
Skepsis
Er zijn sinds die tijd inmiddels wel wat onderzoeken geweest. De studie "
A Report on a Survey of Near-Death Experiences in Germany" van Prof. Dr Hubert Knoblauch e.a. uit 2001 komt o.a. tot de volgende conclusie:
Whereas in America NDEs seem to support religious belief, in Germany they rather undermine it.
Een studie uit 2008,
Phenomenology of Near-death Experiences: A Cross-cultural Perspective van John Belanti e.a. heeft onderstaande conclusie in de abstract staan
The variability across cultures is most likely to be due to our interpretation and verbalizing of such esoteric events through the filters of language, cultural experiences, religion, education and their influence on our belief systems either shedding influence as an individual variable or more often perhaps by their rich interplay between these factors.
Wat suggereert dat BDE's volgens een vast stramien verlopen en dat men het interpreteert afhankelijk van zijn achtergrond. Kortgezegd, een christen ervaart God bij een BDE, een hindoe Vishnu.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)