Ja, tenzij (Vandaag debat over donorwet)

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Ja, tenzij (Vandaag stemming over donorwet)

Bericht door appelfflap »

Ingi schreef: 03 feb 2018 20:12 Je laatste opmerking begrijp ik niet. Wat bedoel je met belasting betalen en waarom zouden ze daarom weigeren?
als iemand sterft gaat z'n eigendom naar de nabestaanden. In Belgie moeten die nabestaanden daarop belastingen betalen
als nabestaanden weigeren organen af te staan zijn zij dus de facto eigenaar vh orgaan geworden en hebben ze dat dus geërfd van de dode.
erven is belastingen betalen :)
Ingi
Ervaren pen

Re: Ja, tenzij (Vandaag stemming over donorwet)

Bericht door Ingi »

appelfflap schreef: 03 feb 2018 22:29
Ingi schreef: 03 feb 2018 20:12 Je laatste opmerking begrijp ik niet. Wat bedoel je met belasting betalen en waarom zouden ze daarom weigeren?
als iemand sterft gaat z'n eigendom naar de nabestaanden. In Belgie moeten die nabestaanden daarop belastingen betalen
als nabestaanden weigeren organen af te staan zijn zij dus de facto eigenaar vh orgaan geworden en hebben ze dat dus geërfd van de dode.
erven is belastingen betalen :)
Je moet betalen als je weigert om de organen bij je dierbare te laten weghalen?
Wat als de overledene dat zelf niet wil en een nee codicil heeft?
Wordt je dan "bestraft" voor zijn keuze"?
Hoop dat dit een lugubere grap is.. ja dus

Maf hoor je idee..
hahah ik heb je verkeerd begrepen...ik ben zelf maf..
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Petra
Banned

Re: Ja, tenzij (Vandaag debat over donorwet)

Bericht door Petra »

Bonjour schreef: 03 feb 2018 06:22 Natuurlijk kinderen eerst. Ik wou van mijn bericht niet gelijk een wetsvoorstel maken.

Het gaat niet om eigen volk eerst, maar om een beloningsstructuur op te zetten voor het invullen van een codicil. Je speelt mee volgens de regels of je speelt niet mee.
Ik bedoelde dat je wel die principes kunt hebben maar dat die niet altijd in de praktijk werkbaar zijn.
Kinderen zijn in de regel niet ver voor hun ziekte zelf donor.

Je zei:

Ik doneer in principe alleen aan mensen die al ver voor hun ziekte zelf donor waren
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Paul Wittenman in gesprek met een neuroloog/internist van het Radboud ziekenhuis.

https://www.npo.nl/buitenhof/04-02-2018/VPWON_1283465
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Het blijft moeilijk, niet voor mij persoonlijk, maar het lijkt dat steeds meer Nederlanders de hakken in het zand zetten.
Hoe zou dat in de andere landen gegaan zijn waar men uitgaat van; ja...tenzij.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Storm schreef: 08 feb 2018 16:44 Het blijft moeilijk, niet voor mij persoonlijk, maar het lijkt dat steeds meer Nederlanders de hakken in het zand zetten.
Spanje is het best gedocumenteerd op dit vlak. Een direct antwoord kan ik hier niet neer zetten. Misschien helpt het als je de gegevens in deze studie bekijkt en ziet hoe mensen veranderen in verloop van tijd ten aanzien van het onderwerp. http://www.ont.es/publicaciones/Documen ... ls2010.pdf
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dit was wel bijzonder:
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Storm schreef: 08 feb 2018 16:44
In Europa zijn wij het op drie na laatste land wat doneren betreft:

https://www.europa-nu.nl/id/vkls9x6mizz ... 6ukzb3nnt0

Voor mij is het geen enkel probleem en ben dan ook al donor sinds het begin. Komt misschien omdat ik een ruime ervaring heb in het uitnemen van organen.
Als je er niet direct iets mee doet zijn ze snel bedorven.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Fish,
Ja, dat we laag "scoren'' w.b.t orgaan donatie weet ik, maar ik vraag me af of er zoveel protesten geweest zijn in de landen waar: -ja, tenzij- er allang door is. Belgen, Finnen, Spaanse Nederlanders weten jullie dat?

@Fish was je slager of chirurg?

@Bonjour,
Ja, mooi!!
Bob Dylan
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Storm schreef: 12 feb 2018 22:06 @Fish was je slager of chirurg?
Het eerste. :wink:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Storm schreef: 12 feb 2018 22:06 Ja, dat we laag "scoren'' w.b.t orgaan donatie weet ik, maar ik vraag me af of er zoveel protesten geweest zijn in de landen waar: -ja, tenzij- er allang door is. Belgen, Finnen, Spaanse Nederlanders weten jullie dat?
Laat ik eens gokken: Nee. In Nederland zit in de politiek een vast geankerd deel aan gelovigen die in ethische kwesties altijd tegen stemmen. En steevast zich bijna dood vechten om elke verandering tegen te gaan. Daarnaast heb je een groep die de grondwet als beton ziet. En elke aantasting van de persoonlijke integriteit naast zich neerleggen want dat schijnt dan weer liberaal te zijn. Soms denk ik dat het calvinisme ons land in zijn greep houdt. Dan kan het dus dat Spanje al in 1979 de Ja-tenzij versie heeft ingevoerd en er in Nederland al 20 jaar met ballonnen over straat wordt gelopen. Alvorens er getracht wordt om het systeem eens van de andere kant te bekijken.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@PietV,
Net als jij gok ik ook, dus we kunnen er naast zitten. :wink:
Spanje een land waar godsdienst nog een grote rol speelt, nl de rooms-katholieke kerk, doet het "goed" w.b.t orgaandonatie.
Om me heen hoor ik ook veel bezwaren onder de niet gelovigen. In de kerk waar ik in het verleden lid van was, werd er zeer positief gereageerd op orgaandonatie.
Ja, als ik op christenfora lees dan ligt het percentage nee-ers hoger, maar daar ligt alles hoger. :( Die zijn voor mij geen afspiegeling van de christelijke omgeving waarin ik me begeef.
Bob Dylan
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Storm schreef: 13 feb 2018 12:28 @PietV,
Net als jij gok ik ook, dus we kunnen er naast zitten. :wink:
Spanje een land waar godsdienst nog een grote rol speelt, nl de rooms-katholieke kerk, doet het "goed" w.b.t orgaandonatie.
Om me heen hoor ik ook veel bezwaren onder de niet gelovigen. In de kerk waar ik in het verleden lid van was, werd er zeer positief gereageerd op orgaandonatie.
Ja, als ik op christenfora lees dan ligt het percentage nee-ers hoger, maar daar ligt alles hoger. :( Die zijn voor mij geen afspiegeling van de christelijke omgeving waarin ik me begeef.
Je zou verwachten dat wie in een onsterfelijke ziel gelooft. niet zo zou hechten aan een lichaam. Maar op de fora ligt dat dus duidelijk anders. Ik neem aan dat ons forum ook niet noodzakelijkeriwjs representatief is voor de gemiddelde "ongelovige".
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Storm schreef: 13 feb 2018 12:28 Ja, als ik op christenfora lees dan ligt het percentage nee-ers hoger, maar daar ligt alles hoger. :( Die zijn voor mij geen afspiegeling van de christelijke omgeving waarin ik me begeef.
Dat zullen denk ik ook de mensen zijn die op de CU en SGP stemmen. Nu kan het dus verkeren dat 1 Groen Links senator tegenstemt, namelijk Ruard Ganzevoort. Ooit dominee, ooit getrouwd met een vrouw en 7 kinderen. Kwam er achter dat hij homoseksueel was en kon vertrekken van de kansel.
Zijn stemgedrag wijkt dus af van het Groen Links standpunt. Bij het CDA zijn de meningen verdeeld. Maar ook daar zal een wens leven om de wederopstanding intact te beleven of de organen aan hun schepper terug te geven. Tenminste dat zijn de christelijke meningen die her en der de ronde gaan. Progressieve gelovigen die zwichten vaker voor de nobele daad om iets voor een ander te betekenen.

Laat ik even een citaat van Rudy Kousbroek gebruiken:
”Godsdienstige opvattingen ontleend aan xenofobe herdersculturen uit vroeger eeuwen hebben niets zinnigs te vertellen over democratie, over genentechnologie, vrouwenrechten, voortplanting, geboortebeperking, erfelijkheid, vruchtbaarheid, verlengde levensduur, de status van dieren en noem maar op, het leven zelf. Het is nodig om nuchter te constateren dat we met een terugkeer naar het geloof niet iets moreel superieurs maar doodgewoon de achterlijkheid in huis halen.”
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@PietV,
Psalm 39:10: "Ik ben verstomd, ik zal mijn mond niet opendoen. :wink:

Nee, die forummers stemmen volgens mij nergens op. Maar laat ik maar niet roddelen, ik had me net voorgenomen om positieve energie in "zaken'' te steken. Of me dat gaat lukken, ik vrees het ergste.

Ik ken het verhaal van Ruard Ganzevoort, hij is een facebook vriend van me en ooit was hij "mediator" in onze voormalige gemeente.
Bob Dylan
Plaats reactie