Petra schreef: ↑08 feb 2018 06:13
M.i.
De Neanderthaler bestaat niet meer, en niemand is er overstuur van.
Zo zal het onze huidige homo ras ook vergaan denk ik. Al sterft het gros uit, er zullen er wel wat overblijven.
Er zal wellicht een nieuwe geëvolueerde soort zijn, die zich helemaal niet druk maakt over die homo sapiens die ooit was.
De Encyclopedist schreef: ↑08 feb 2018 10:22
Die neanderthaler was ik vergeten te bespreken, maar inderdaad is niemand ervan in de war dat-i er niet meer is. Jij en ik bevatten een beetje neanderthaler-DNA, maar we denken toch met meer wamte aan Tante Toos en Oom Klaas.
We leven nu in de uitzonderlijke omstandigheden dat er maar één soort (in de biologische zin) mensen bestaat.
Dat je ons nu één soort noemt heeft toch meer te maken met hoe je ervoor kiest om 'soort' te classificeren?
Er is een groep met Neanderthaler DNA, niet iedereen heeft dat.
Er is een groep met Denisovan DNA niet iedereen heeft.
Er is groep met ..... etc etc
M.I. Komen de Neanderthaler en huidige mens voort uit dezelfde voorouders, als je het maar ver genoeg terugvoert.
Dus is mijn gedachte dat we blijkbaar met verschillende maten meten als we het over één soort hebben.
Of ook die Neanderthaler e.a. behoren allemaal tot onze ene soort.
Of ook de huidige mensheid kan in meerdere soorten worden ingedeeld.
De stelling dat er vroegah meerdere soorten waren en nu maar eentje ben ik het niet mee eens.
Al zegt onze huidige wetenschap van wel.
Het ligt er volgens mij maar net aan tot hoever we willen teruggrijpen, en hoe breed we dat willen zien. Dus zijn het maar menselijke afspraken dat hele classificatiesysteem.
De Encyclopedist schreef: ↑08 feb 2018 10:22
Het verband tussen welvaart en kindertal is complex. In het westen heeft de welvaart -en de anticonceptiepil- inderdaad geleid tot een aanzienlijke verlaging van de bevolkingsgroei (in sommige gevallen zelfs tot krimp)
Volgens mij keer je de zaken om.
Door de welvaart wordt het opvoeden van een kind een dure bezigheid (luxe!), ze blijven ook 'allemaal' in leven, en kosten meer dan dat ze opbrengen!! DAAROM is er behoefte aan anticonceptie middelen.
In werelddelen met minder welvaart is het brouwen van vele kindertjes (evenals bij ons vroeger) een noodzaak omdat er zovele het loodje leggen, en omdat zij een bijdrage leveren. Kinderen zijn dan nog opbrengstverhogend voor het gezin ipv een enorme kostenpost.
Meer welvaart = minder kindertjes = bevolkingsafname.