Balkenende: Godsdienstonderwijs op alle scholen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Kitty schreef:Harrie heeft hier wel een punt. Als er sprake is van vrijheid van godsdienst, dan gaat het verplichten van godsdienstlessen hier tegenin. Vrijheid om je godsdienst te belijden, maar ook vrijheid om de godsdienst NIEt te belijden. Hoe gaat hij dit oplossen?
Hij hoeft niets op te lossen, want hij heeft niet eens een wetsvoorstel ingediend. Elke Nederlander mag ideeën opperen. Wij noemen dit een balletje opwerpen. Volgens mij zit hij op zijn gemak te kijken hoe men in Nederland hierop reageert.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: Balkenende: Godsdienstonderwijs op alle scholen

Bericht door skeptic »

insomnia schreef: het liefst zou ik een verbod op het uitoefenen in de openbare sfeer zien. Laat dat duidelijk zijn.
Daar pleit ik ook voor en dan ook uit de politiek, zijn er ook niet meer van die gelovige politici die zo nodig dergelijke ideeen moeten aandragen!
insomnia schreef: Maar, de noodzaak om te weten hoe religie zijn invloed heeft gehad en nog steeds heeft, onderschrijf ik. Ik denk echter dat dat niet is wat Balkenende bedoelt.
Vooral ook zou er dan gewezen moeten worden op de gevaren die religie met zich mee kan brengen en dat zal Balkenende zeker niet bedoelen.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Rein

Bericht door Rein »

Met godsdienstonderwijs is niets mis.
Onderwijs in diverse religies is nog beter.
Het allerbeste is daarnaast flink wat lesstof over humanisme en andere a-religieuze levensbeschouwingen, bv binnen een flink lesblok filosofie. Spinoza zou een mooi begin zijn; Russell en Rawls kunnen een vervolg zijn.
Jawel, op alle scholen verplicht, dus ook les over humanisme op de confessionele scholen; dat is een mooie subsidievoorwaarde!
Rein
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Kitty schreef:Vrijheid om je godsdienst te belijden, maar ook vrijheid om de godsdienst NIEt te belijden. Hoe gaat hij dit oplossen?
Je kunt prima het fenomeen 'gebed' beschrijven zonder zelf te hoeven bidden. Oftewel, onderwijs dat religies behandelt heeft niets met godsdienstvrijheid te maken. Verder ben ik het met Rein eens:het zou eigenlijk over 'levensbeschouwingen' moeten gaan.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

botjes schreef:
Kitty schreef:Vrijheid om je godsdienst te belijden, maar ook vrijheid om de godsdienst NIEt te belijden. Hoe gaat hij dit oplossen?
Je kunt prima het fenomeen 'gebed' beschrijven zonder zelf te hoeven bidden. Oftewel, onderwijs dat religies behandelt heeft niets met godsdienstvrijheid te maken. Verder ben ik het met Rein eens:het zou eigenlijk over 'levensbeschouwingen' moeten gaan.
En nóg minder tijd om rekenen en taal etc. te leren
Zouden ze dat op PABO hebben uigevonden om voor eens en altijd van dat gedonder met optellen en aftrekken af te komen? :lol:
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

fbs33 schreef:En nóg minder tijd om rekenen en taal etc. te leren
Zouden ze dat op PABO hebben uigevonden om voor eens en altijd van dat gedonder met optellen en aftrekken af te komen? :lol:
Helaas moet ik je complottheoriefeestje bederven: PABO staat voor
Pedagogische Academie voor het BasisOnderwijs, en we hebben het hier over het voortgezet onderwijs.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

botjes schreef:
fbs33 schreef:En nóg minder tijd om rekenen en taal etc. te leren
Helaas moet ik je complottheoriefeestje bederven: PABO staat voor
Pedagogische Academie voor het BasisOnderwijs, en we hebben het hier over het voortgezet onderwijs.
Verdomme :D
aalex

Bericht door aalex »

:twisted:
Bakellende wil zoveel, hij heeft Nederland reeds "verkocht" aan de EU, die verplichte godsdienstlessen vallen buiten zijn bevoegdheid als minister van algemene zaken.
Zijn persoonlijke achtergrond mag geen rol spelen omdat Nederland nog altijd een seculiere staat is waarbij geloof en regering strikt gescheiden dienen te blijven.
Daarom ben ik tegen Balkenengerd, de gristenunie en de sgp.
Vrijheid van denken bereik je niet door je eigen identiteit op te dringen, het wakkert het anti reli gevoel alleen maar aan en ik kan het weten.
aalex, 24/7 atheïst!
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ik ben in principe tegen. eventueel zou het als keuzevak kunnen maar zeker niet verplicht. Op zich snap ik het wel dat er mensen voor zijn hoor, maar je kunt nooit de integriteit van de godsdienstleraar waarborgen. Godsdienst en wetenschap gaan traditioneel niet samen en een school is nog altijd een wetenschappelijke instelling.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Filosofie en rhetorica op alle scholen! De debatkunst van jonge forummers is bedroevend.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Daar maak ik openlijk bezwaar tegen. Ik ken een aantal van de jongere forummers (waaronder een van 18) van wie ik zelden bedroevende debating kunsten heb gezien.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Toch zouden de modules 'Hygiënisch Denken' en 'Welsprekendheid' geen overbodige luxe zijn. En dan niet als pretvakjes.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat ben ik geheel met je eens.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Theoloog schreef:Toch zouden de modules 'Hygiënisch Denken' en 'Welsprekendheid' geen overbodige luxe zijn. En dan niet als pretvakjes.
prima idee;
maar dan gewoon zonder godsdienst natuurlijk.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
rembem

Bericht door rembem »

Een paar quotes van Balkenende uit het interview:
"Ik geloof dat juist met de pluraliteit, met het feit van Nederland 1 miljoen moslims kent,
wetend ook hoe belangrijk geloof voor mensen is, dan moet je dat meer van elkaar weten."

"... daar zag je dat mannen en vrouwen uit de moskee, de synagoge en de kerk elkaar opzoeken.
Ik vind dat een prachtig voorbeeld van kennis vergroten over en weer, en het gesprek zoeken."

"... dat leerlingen, zo in de leeftijd tussen 12 en 18, veel meer weten over wat de verschillende religies in Nederland zijn."
Balkenende wil dus dat mensen met verschillende achtergronden elkaar beter leren kennen. Mij lijkt het dat je dat het best voor elkaar krijgt door die jongeren bij elkaar in de klas te zetten. Daar is geen extra les voor nodig, alleen een betere spreiding van de leerlingen over de scholen.
Plaats reactie