Hebben we een bron?
Moderator: Moderators
Re: Hebben we een bron?
Ingi,
De voorlaatste van 17:18 gooi ik weg als voorlopig kladje.
De laatste van 17:18 druk ik af en zal ik heel zorgvuldig nalezen.
Roeland
De voorlaatste van 17:18 gooi ik weg als voorlopig kladje.
De laatste van 17:18 druk ik af en zal ik heel zorgvuldig nalezen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Oke het gebeurt af en toe dat het 2 keer gepubliceerd wordt, omdat het te lang duurt en ik nog een keer klik.
De laatste moet het zijn.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Dat impliceert dat alles hetgeen ik doe of denk energetisch overdraagbaar zou zijn. Dan zijn deze letters die je leest ook een vorm van deze holistische universele 'bron' energie en krijg jij het er warm van en/of word je rustig.Ingi schreef: ↑21 jan 2018 21:17
Binnen het Reiki kader wordt alles als energie gezien in de zin van universele of spirituele Levensenergie. Reiki en de begrippen vallen binnen een holistische zienswijze. Je kunt hoog of laag springen deze zienswijze inclusief haar begrippen bestaat gewoon.Tevens de Japanse term Reiki met zijn betekenis spirituele energie. Of wil je dat ook ontkennen en de taal nieuw uitvinden? Dat ik die niet "mag"" gebruiken binnen een wetenschappelijk kader is een ander verhaal. Daarom noem ik het kader waarin ik deze begrippen gebruik als je mij om uitleg betref Reiki vraagt. I
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Als je al niet weet wat energie is (is overigens een zeer lastig begrip!) hoe kun je dan de combinatie 'spirituele energie' bezigen? Dat zijn 2 onnoemelijk lastige begrippen die je even combineert.Ingi schreef: ↑21 jan 2018 23:50
Ik ken de precieze wetenschappelijke definitie niet van energie. Het verschil is dat het niet aantoonbaar is.
Reiki is een veronderstelde spirituele energie die alles en iedereen verbindt.
Vanuit een denkwijze die vergelijkbaar is met een holistische. Past er in ieder geval in.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Er zijn veel alternatievelingen die natuurkundige termen inzetten voor hun product. Er lopen dan bv energiebanen door het lichaam die gestimuleerd moet worden. Er is inderdaad een energietransport systeem in het lichaam. De bloedvaten. De rest is fantasie.
Spirituele energie is natuurkundig onzin. Ik kan me voorstellen dat je iemand actiever kan maken. Dat is niet zo bijzonder. Ratelband was er vroeger goed in en ouders doen het regelmatig "Voorop, doorzetten, je kan het", maar dat heeft niets met het natuurkundige energie te maken.
Spirituele energie is natuurkundig onzin. Ik kan me voorstellen dat je iemand actiever kan maken. Dat is niet zo bijzonder. Ratelband was er vroeger goed in en ouders doen het regelmatig "Voorop, doorzetten, je kan het", maar dat heeft niets met het natuurkundige energie te maken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Goed Ingi.
Ga ik gewoon weer bij het begin beginnen.

Ik wil begrijpen wat die Bron volgens jou precies inhoudt.
Ik wil weten of ik die Bron de moeite waard vind.
Ik ben heus niet te beroerd om te proberen dichtbij die Bron te komen door aan mezelf te werken, maar heb geen flauw idee wat ik bij die Bron te zoeken heb. Wat het doel is van al dat gewerk en hoe hard ik dan moet gaan werken, want ik weet ook nog niet of ik nou heeeeeel ver weg van die Bron ben of een beetje ver weg.
Als ik jou goed begrijp is er een Bron en wil jij mensen helpen om daar dichtbij of dichterbij te komen.
Ik meen te begrijpen dat we dichter bij de bron tevens dichter bij onze natuurlijke staat zijn.
Ik meen ook te begrijpen dat dat iets goeds is.
Ik meen te begrijpen dat je zegt dat mensen aan zichzelf moeten werken en dat jij daar dan bij helpt. Ik neem aan dat je dat werken in mentale zin bedoelt.
Ik denk dat als jij je hulp aanbiedt om dichter bij die Bron te komen dat je dan kunt inschatten hoever weg men ervandaan is o.i.d.
Vraag 1)
Klopt dat allemaal?
En nu ajb niet hele lappen met wollige tekst of een yoga link maar een ja of nee en waarom wel of niet.
Je omschreef de Bron met de woorden;
God, hoogste bewustzijn, essentie en licht.
Vraag 2)
Is dat een goeie globale omschrijving van de Bron?
Er is dan dichtbij de Bron een hoogste bewustzijn te vinden, En er is licht te vinden.
Is er ook een laagste bewustzijn dichtbij de Bron of alleen het hoogste?
Is er ook donker dichtbij bij de Bron of alleen licht?
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Ingi,
Zoals beloofd heb ik je hele tekst { viewtopic.php?p=542121#p542121 }zorgvuldig doorgelezen.
En gezien mijn ervaring met verkoopteksten voor kwakzalverij had ik niet verwacht op dit forum zo een onverbloemd voorbeeld tegen te mogen komen.
Vooral het aan de kant schuiven van enige kritische neiging gaat je voortreffelijk af:
Nu snap ik wat scherper dat de handel in energetische beïnvloedingen en apparaten zal blijven floreren.
Het miegelt van de zoekenden die het Onbegrepene Uiteindelijke willen vastpakken en aanraken.
Elke voorstelling van zaken die dat als kinderlijk eenvoudig weet voor te stellen is (spiritueel) koopman.
Dank daarvoor,
Roeland
Zoals beloofd heb ik je hele tekst { viewtopic.php?p=542121#p542121 }zorgvuldig doorgelezen.
En gezien mijn ervaring met verkoopteksten voor kwakzalverij had ik niet verwacht op dit forum zo een onverbloemd voorbeeld tegen te mogen komen.
Vooral het aan de kant schuiven van enige kritische neiging gaat je voortreffelijk af:
En dat terwijl het voor de zoekende om het Onaantoonbare Hogere Uiteindelijke Doel gaat.Een gedreven Reiki leraar houdt voor cursisten geregelde Reiki oefen avonden en vind deze zelf ook leuk. En zal daar ook niet veel meer voor vragen dan een onkostenvergoeding voor koffie en thee. En geeft als die tijd heeft ook wel eens een behandeling tussendoor als ondersteuning. En stelt je als cursist voor vragen en opmerkingen zolang hij als Reiki leraar actief ( of bij behandeling sessies een bepaalde tijd) een gratis email contact ter beschikking.
Nu snap ik wat scherper dat de handel in energetische beïnvloedingen en apparaten zal blijven floreren.
Het miegelt van de zoekenden die het Onbegrepene Uiteindelijke willen vastpakken en aanraken.
Elke voorstelling van zaken die dat als kinderlijk eenvoudig weet voor te stellen is (spiritueel) koopman.
Dank daarvoor,
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Wat heeft dit met niet kritisch te maken als je oefenavonden houdt? 'heeck schreef: ↑23 jan 2018 10:25 Ingi,
En dat terwijl het voor de zoekende om het Onaantoonbare Hogere Uiteindelijke Doel gaat.Een gedreven Reiki leraar houdt voor cursisten geregelde Reiki oefen avonden en vind deze zelf ook leuk. En zal daar ook niet veel meer voor vragen dan een onkostenvergoeding voor koffie en thee. En geeft als die tijd heeft ook wel eens een behandeling tussendoor als ondersteuning. En stelt je als cursist voor vragen en opmerkingen zolang hij als Reiki leraar actief ( of bij behandeling sessies een bepaalde tijd) een gratis email contact ter beschikking.
Dank daarvoor,
Roeland
Behandelingen/sessies worden gegeven ter ondersteuning ten behoeve van het goede doel.
Ik "behandel" mij elke dag zelf en ik ben kerngezond.
Wat bedoel je met verkooptekst? Voor wie moet dit er een zijn? Ik leg hier de gang van zaken uit.
Als je alles gebruikt om het om te draaien om je eigen gelijk eruit te halen dan begrijp je er dus echt helemaal niets van.
Dit is dan dus echt parels voor de zwijnen werpen. Soms zijn die spreuken toch wel ergens goed voor.
Laatst gewijzigd door Ingi op 23 jan 2018 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
In Reiki leer je normaliter niets over energiebanen of chakra's o.d.Bonjour schreef: ↑22 jan 2018 21:14 Er zijn veel alternatievelingen die natuurkundige termen inzetten voor hun product. Er lopen dan bv energiebanen door het lichaam die gestimuleerd moet worden. Er is inderdaad een energietransport systeem in het lichaam. De bloedvaten. De rest is fantasie.
Als ik daar iets over wil weten moet ik aparte literatuur raadplegen.
Het wordt er wel vaak bij gehaald.
De simpele Reiki beoefening heeft het niet nodig.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat klopt helemaal.Bonjour schreef: ↑22 jan 2018 21:14 Er zijn veel alternatievelingen die natuurkundige termen inzetten voor hun product. Er lopen dan bv energiebanen door het lichaam die gestimuleerd moet worden. Er is inderdaad een energietransport systeem in het lichaam. De bloedvaten. De rest is fantasie.
Men doet dit denk ik vooral om een wetenschappelijke ondergrond te suggereren.
(die in werkelijkheid totaal ontbreekt)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick schreef: ↑22 jan 2018 19:23Dat impliceert dat alles hetgeen ik doe of denk energetisch overdraagbaar zou zijn. Dan zijn deze letters die je leest ook een vorm van deze holistische universele 'bron' energie en krijg jij het er warm van en/of word je rustig.Ingi schreef: ↑21 jan 2018 21:17
Binnen het Reiki kader wordt alles als energie gezien in de zin van universele of spirituele Levensenergie. Reiki en de begrippen vallen binnen een holistische zienswijze. Je kunt hoog of laag springen deze zienswijze inclusief haar begrippen bestaat gewoon.Tevens de Japanse term Reiki met zijn betekenis spirituele energie. Of wil je dat ook ontkennen en de taal nieuw uitvinden? Dat ik die niet "mag"" gebruiken binnen een wetenschappelijk kader is een ander verhaal. Daarom noem ik het kader waarin ik deze begrippen gebruik als je mij om uitleg betref Reiki vraagt. I
Het gevoel wat ik erbij kan krijgen als ik je woorden lees is een psychologisch proces als het iets bij me los maakt. Een ook dit psychologisch proces maakt deel van het geheel uit. Alles maakt er deel van uit. Zonder uitzondering. Wij kunnen elkaar beïnvloeden, onbewust, bewust meer of minder. Niet merkbaar..misschien subtiel. Zolang we mens zijn is de kans groot dat er iets getriggerd kan worden. Direct, door aanraking en ook middels communicatie die wij met elkaar voeren. Reiki maakt er bewust gebruik van.
Voor een gedeelte bezig je een hoop aannames, ik zal proberen om daar zo goed mogelijk antwoord op te geven.Petra schreef: ↑23 jan 2018 07:21 Ik wil begrijpen wat die Bron volgens jou precies inhoudt.
Ik wil weten of ik die Bron de moeite waard vind.
Ik ben heus niet te beroerd om te proberen dichtbij die Bron te komen door aan mezelf te werken, maar heb geen flauw idee wat ik bij die Bron te zoeken heb. Wat het doel is van al dat gewerk en hoe hard ik dan moet gaan werken, want ik weet ook nog niet of ik nou heeeeeel ver weg van die Bron ben of een beetje ver weg.
Als ik jou goed begrijp is er een Bron en wil jij mensen helpen om daar dichtbij of dichterbij te komen.
Ik meen te begrijpen dat we dichter bij de bron tevens dichter bij onze natuurlijke staat zijn.
Ik meen ook te begrijpen dat dat iets goeds is.
Ik meen te begrijpen dat je zegt dat mensen aan zichzelf moeten werken en dat jij daar dan bij helpt. Ik neem aan dat je dat werken in mentale zin bedoelt.
Ik denk dat als jij je hulp aanbiedt om dichter bij die Bron te komen dat je dan kunt inschatten hoever weg men ervandaan is o.i.d.
Vraag 1)
Klopt dat allemaal?
En nu ajb niet hele lappen met wollige tekst of een yoga link maar een ja of nee en waarom wel of niet.
Je omschreef de Bron met de woorden;
God, hoogste bewustzijn, essentie en licht.
Vraag 2)
Er is dan dichtbij de Bron een hoogste bewustzijn te vinden, En er is licht te vinden.
Voel je niet bezwaard, het is voor mij ook leerzaam.
Ik moet je mijn excuses aanbieden. Bij deze.
Je stelt hele goede vragen en hebt mij op die manier weer geholpen alles op een rijtje te zetten.
Ik heb ook zo mijn blinde vlekken. Haast jammer dat je niet aan bronvinding wilt doen

En nee dat is geen verkooppraatje.

Jij wilt weten of het de moeite waard is en wat het inhoudt. Als je eraan begint heb je niets dan deze wens...anders maar gaandeweg zul je ontdekken dat het niet(meer) gaat om wens denken En of het de moeite waard is. Vind je het de moeite waard je beperkende overtuigingen te ont_dekken ook al zou dat kunnen betekenen dat dat dat soms moeite kan kosten of confronterend kan zijn? Maar wel steeds lichter kan aanvoelen?Ik kan je voorbeelden geven als je wit maar voor nu houdt ik het kort. Als je hier nog vragen over hebt..het leidt namelijk vaak tot misverstanden omdat wij geneigd zijn er steeds iets nieuws bij te denken.
Wij zijn de bron. Zoals een ijsschots het water is. Let wel dit is een ervaring geen wet die zegt dat je dit aan hoeft te nemen.Petra schreef: ↑23 jan 2018 07:21 Ik ben heus niet te beroerd om te proberen dichtbij die Bron te komen door aan mezelf te werken, maar heb geen flauw idee wat ik bij die Bron te zoeken heb. Wat het doel is van al dat gewerk en hoe hard ik dan moet gaan werken, want ik weet ook nog niet of ik nou heeeeeel ver weg van die Bron ben of een beetje ver weg.
Hoe ver weg je je verwijderd voelt ervan.. ligt eraan hoe en hoeveel overtuigingen je bezigt, waarvan je gelooft dat ze waar zijn. Dat ontdek door al je gedachten en overtuigingen op absolute waarheid te toetsen. Inclusief de persoon die je voorstelt. Dat kan aardig moeite kosten in het begin, maar op ten duur wordt deze techniek routine waardoor meer ruimte komt voor inzichten. Dat moet je dus echt zelf doen als ik het je voorzeg registreert je ratio dat maar doorziet het niet.
Reiki met haar verschillende technieken en handreikingen/mogelijkheden werkt ondersteunend hierbij. En dat kost in begin zeker moeite en discipline voordat zover bent dat het eigen is geworden.
1Petra schreef: ↑23 jan 2018 07:21 1 Als ik jou goed begrijp is er een Bron en wil jij mensen helpen om daar dichtbij of dichterbij te komen.
2 Ik meen te begrijpen dat we dichter bij de bron tevens dichter bij onze natuurlijke staat zijn.
3 Ik meen ook te begrijpen dat dat iets goeds is.
4 Ik meen te begrijpen dat je zegt dat mensen aan zichzelf moeten werken en dat jij daar dan bij helpt. Ik neem aan dat je dat werken in mentale zin bedoelt.
5 Ik denk dat als jij je hulp aanbiedt om dichter bij die Bron te komen dat je dan kunt inschatten hoever weg men ervandaan is o.i.d.
In verleden zag ik het als een soort van missie. Daar ben ik van terug gekomen. Ik laat me drijven en wie mij vind en geholpen wil worden die hielp of help ik, zichzelf te leren helpen. Als ik daar niet aan toe ben komt er ook niemand. Ik help mensen nu nog door mijn kennis te delen. Ik hoef er niets van te merken.
2
Dat is een goede vraag!
Als mens zonder al te veel cognitieve vermogens is de spirituele staat een wezen wat voornamelijk leeft naar zijn instincten.
Beetje vergelijkbaar met een dier welke wel in staat is dingen te leren volgens bepaalde denkprocessen.
Als mens moet je rekening houden met je denkvermogen. Dan zie ik de natuurlijke staat als een mens in staat is zijn gedachten te doorzien en in plaatservan zich blindelings er door te leiden ze gebruiken als een instrument denkend en handelend volgens de hoogst mogelijke waarheid die hem op dat moment ter beschikking staat.
Dus niet direct handelen in blinde woede en deze ook niet ontkennen maar te leren doorzien welke gedachte hem zo woedend maakt.
Maar in principe geldt dat ook voor vreugdevolle gedachten, die gekoppeld zijn aan een idee waar je blij van wordt.
Het klinkt nogal vermoeiend maar het wordt op ten duur een mechanisme wat steeds sneller werkt. Zoiets als autorijden..kun je je op de weg(je leven) end de verkeers borden (gedachten) richten en die bliksem snel onderzoeken wat ze betekenen.
3
Goed en kwaad zijn tegengestelde begrippen en lossen op in het geheel. 2 wordt een.
De bron die tevens oorzaak is van leven is neutraal. Alle tegenstellingen komen samen.
Zoals de oceean neutraal is niets en niemand afkeurt of goedkeurt.
Het is er gewoon, de dansende druppel, de vernietigende golven, de mooie surfersgolf.
Het IS er allemaal.
Vanuit ons menselijk denken kun je dat als goed of slecht ervaren.
Hier ontstaan namelijk veel misverstanden door dat men gedachten bezigt dat de moordenaar er ook mag zijn zonder dat je er iets aan mag doen.
Beide zijn er gewoon. Zoals eem madeliefje verschijnt op het gras verschijnt er ook wat wij als goed en kwaad ervaren. Mensen, gebeurtenissen.
4
Zelfkennis en werken aan heelwording enz. dat doe je omdat je daartoe gedreven voelt. Niet omdat je moet. Ik had die drive al als kindzijnde en deed dit al in zeg
maar de light vorm. Ik besefte al heel gauw dat je zelf en anderen wat wijs kunt maken door je gedachten te geloven. En zo mensen in een bepaald patroon te dwingen.
En ik die tijd ontwikkelde ik mijn eigen manier van energie sturen. Gedachtenkracht hoe je het ook wilt noemen. Het besef van alles is met elkaar verbonden besefte
ik toen al. Wel moet je het zelf doen.
5
Ver weg kan hooguit maar betekenen dat je gedachten patronen over jezelf en alles wat je belangrijk vind zo vastgeroest zitten dat er geen doorkomen aan is. Dat kan ik vaak zien of op zijn minst vermoeden. En ook soms fysiek voelen. Het blijft een interpretatie. Ben je ver weg van je blote body alleen maar omdat je dikke jas aan hebt die je niet meer open krijgt? Morgen kan het gebeuren dat door een of andere gebeurtenis alles openbreekt en daar sta je dan in je blote kont. Als je tenminste niet helemaal dichtklapt, dat kan ook nog gebeuren. Maar hoe dan ook geen of in ieder geval bijna geen van je gedachten blijkt nog waar te zijn. Iedereen heeft in meer of mindere mate nog blinde vlekken. Op een gegeven moment begin je ze te herkennen, daarom kunnen ze zich nog wel voordoen.
1 nee, 2 3 ja. 4 nee. vanuit mijn visie.
God en licht leidt tot teveel misverstanden.
Mijn omschrijvingPetra schreef: ↑23 jan 2018 07:21 Vraag 2)
De bron is oorzaak, essentie, drijvende kracht van alles en iedereen.
Neutraal, verlicht van alle beperkingen in fysieke, psychologische en geestelijk
zin. De bron is het hoogste bewustzijn.
Donker en licht zijn metaforen en staan o.a. voor goed en kwaad maar ook
voor verborgen en helder. Alle tegenstellingen uit het duale denken lossen op.
Vanuit mijn huidige staat van zelfkennis kan ik het niet beter beschrijven.
Hoe definieer je bewustzijn Ingi?
Einstein/Mick
Einstein/Mick