Roken

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Roken

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 22 dec 2017 07:00
Petra schreef: 21 dec 2017 07:58 Ik weet niet zo goed hoe het in NL is maar in Azië staan er gruwelijke plaatjes op die pakjes die het er toch echt niet smaakvoller op maken.
Veel mensen hevelen de sigaretten over naar een eigen verpakking.
Volgens mij werkt het best wel die enge plaatjes.
heeft men dat ooit echt onderzocht of blijft het bij persoonlijk aanvoelen?
"oei, die long ziet er vies uit, ik denk dat ik beter stop", lijkt me een rationele aanpak die bij verslavingen niet echt werkt
ik weet dat stress, angst, onzekerheid,... een roker heel makkelijk aanzet om er eentje op te steken en de meeste rokers kennen een kankerpatiënt en weten perfect dat roken kanker veroorzaakt.

ik heb geen vreselijke beeldjes van auto-ongevallen nodig om te weten dat alcohol of overdreven snelheid en rijden niet samen gaat.
IK heb het idd over persoonlijk aanvoelen.
Maar ik kan me zo indenken dat die plaatjes niet zomaar op die pakjes zijn verschenen, dus daar lijkt mij een onderzoek aan vooraf te zijn gegaan met een uitkomst in de zin van... laten we die smerige paria's maar een beetje aan het schrikken maken met gruwelijke beelden, dat zal ze leren.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Tja, mensen raken nou eenmaal verslaafd aan dingen. Daar doe je niets aan. En met goede reclame kan je mensen ertoe aanzetten om dingen te gaan proberen en er zo aan verslaafd te raken. Zo verkoop je voetbalschoenen omdat Messi die draagt, zo verkoop je Swinkels bier omdat Morgan Freeman dat drinkt.

Maar als je, zoals de tabaksindustrie overduidelijk doet, probeert kinderen stiekem tot roken aan te zetten (omdat op latere leeftijd niemand meer begint met roken moeten ze wel), en er chemische troep ingooit tegen het hoesten, afval van de grond en overjarige tabaksresten insmijt, gaatjes in de filters prikt die geen mens gebruiken kan maar waardoor de metingen schijnbaar beter uitvallen maar eigenlijk nog ergere vormen van longkanker veroorzaken dan we al hadden en net zoveel teer produceren als voorheen, dan moeten we toch echt een grens trekken. Dan is tabak geen genotsmiddel meer, maar gewoon een enorme grote leugen. Een imago verkopen, zoals Nike Coca-Cola etc. etc. is marketing, maar chemische rotzooi en leugens verkopen, dat gaat niet door de beugel.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een beginnetje
https://www.nu.nl/economie/5073266/krui ... tabak.html
Trekpleister en Kruidvat stoppen met de verkoop van sigaretten.

De 2 grootste boosdoeners blijven natuurlijk

Den Haag
De fabrikanten.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef: 04 jan 2018 09:34 Een beginnetje
https://www.nu.nl/economie/5073266/krui ... tabak.html
Trekpleister en Kruidvat stoppen met de verkoop van sigaretten.

De 2 grootste boosdoeners blijven natuurlijk

Den Haag
De fabrikanten.
De grootste idioot is natuurlijk diegene die z'n goeie geld maar blijft uitgeven aan die zooi. :roll:
En op dit moment degene die nu licht in 't hoofd is, en niet te genieten vanwege het gebrek aan deze heerlijkheden. Moi! :lol:

'T is maar goed dat ik weer vertrek want heb zo ondertussen al met iedereen in intieme kring ruzie. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Petra schreef: 04 jan 2018 13:18 De grootste idioot is natuurlijk diegene die z'n goeie geld maar blijft uitgeven aan die zooi. :roll:
En op dit moment degene die nu licht in 't hoofd is, en niet te genieten vanwege het gebrek aan deze heerlijkheden. Moi! :lol:
Nee, dat is nu juist het probleem. Die idioot waar je het over hebt, die MOET zijn geld er wel aan uitgeven omdat het zo enorm verslavend is.
Het is de fabrikant die het middel zeer bewust zodanig in elkaar heeft weten te flanzen dat het te gebruiken is (zonder te kotsen en hoesten) en bovendien zeer verslavend is. Crimineel dus. Bovendien is het nog vrijwel overal verkrijgbaar. Dat zijn de grootste boosdoeners. De looser die rookt is eigenlijk geen looser. Ik dacht dat nl. ook altijd. Maar je MOET over een enorme berg wilskracht beschikken wil je als slaaf af van je meester (Nicotine).
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

dikkemick schreef: 04 jan 2018 13:46 Maar je MOET over een enorme berg wilskracht beschikken wil je als slaaf af van je meester (Nicotine).
Kweeniehoor. Ik beschouw mezelf niet als bijzonder wilskrachtig, maar toen ik in april 2017 stopte met shag en wiet roken, op advies van mijn neuroloog, was ik weliswaar een week of drie knap sacherijnig, maar het roken laten kostte me niet veel moeite. Het is niet zonder resultaat gebleven: ik heb meer lucht, mijn reuk is beter (niet altijd een zegen) en proef meer smaak aan eten en drinken.

Toch kan ik af en toe retejaloers zijn op mensen die op de stoep van een kantoor of winkel samen een viezeretje staan te paffen - niet omdat ik de nicotine nodig heb, maar omdat ik nog niet lang geleden zelf zo'n melaatse was en het gezelschap mis. 't Is jammer maar helaas, uit ervaring weet ik dat ik niet af en toe kan roken.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De Encyclopedist schreef: 04 jan 2018 18:21 Kweeniehoor. Ik beschouw mezelf niet als bijzonder wilskrachtig, maar toen ik in april 2017 stopte met shag en wiet roken, op advies van mijn neuroloog, was ik weliswaar een week of drie knap sacherijnig, maar het roken laten kostte me niet veel moeite. Het is niet zonder resultaat gebleven: ik heb meer lucht, mijn reuk is beter (niet altijd een zegen) en proef meer smaak aan eten en drinken.

Toch kan ik af en toe retejaloers zijn op mensen die op de stoep van een kantoor of winkel samen een viezeretje staan te paffen - niet omdat ik de nicotine nodig heb, maar omdat ik nog niet lang geleden zelf zo'n melaatse was en het gezelschap mis. 't Is jammer maar helaas, uit ervaring weet ik dat ik niet af en toe kan roken.
Dan blijft het imo een heel vreemd verschijnsel! Dat je er nog naar (terug) verlangd nu je weet dat het
A: Slecht is
B: Een betere reuk en smaak geeft

Kun je nagaan wat een bocht het is. En is het nou echt lekker of is het toch het tekort aan verslavende middelen dat steeds weer tot roken aanzet?
Ik probeer dit iedere keer te vergelijken met een biertje.
Als dokter morgen zegt: "Mick, je mag absoluut geen druppel bier meer drinken", dan is dat geen enkel probleem. Heb ik dan wellicht problemen als ik in een gezelschap kom waar volop gedronken wordt? Geen idee! Ik vind een glas koude cola net zo gezellig als een pintje en ik weet dat ik absoluut niet verslaafd ben aan alcohol.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

De Encyclopedist schreef: 04 jan 2018 18:21
dikkemick schreef: 04 jan 2018 13:46 Maar je MOET over een enorme berg wilskracht beschikken wil je als slaaf af van je meester (Nicotine).
Kweeniehoor. Ik beschouw mezelf niet als bijzonder wilskrachtig, maar toen ik in april 2017 stopte met shag en wiet roken, op advies van mijn neuroloog, was ik weliswaar een week of drie knap sacherijnig, maar het roken laten kostte me niet veel moeite. Het is niet zonder resultaat gebleven: ik heb meer lucht, mijn reuk is beter (niet altijd een zegen) en proef meer smaak aan eten en drinken.

:lol: Ik beschouw mezelf WEL als bijzonder wilskrachtig. Tóch kost het vreselijk veel moeite om van de peuken af te blijven en is het nooit gelukt om het ook vol te houden. Nou heb ik een paar vrienden die 'sociaal roken' (alleen op feesten en partijen.) Altijd als ik stop besluit ik na een paar dagen dat ik best een sociale roker kan worden. Na nog een dag besluit ik dat het elke dag feest is. :roll:
Dus neuh, dat af en toe... is ook voor mij niet weggelegd. Zal 't moeten doen met die aloude; 'de eerste niet nemen'.

Ik loop nu de hele dag te roepen dat rokers zo stinken en iedereen moet verplicht de godganse dag aan m'n haar ruiken en oprecht blijven uitroepen hoe heeeeerlijk dat ruikt. :roll: (Vooral dat oprecht is belangrijk in deze)

P.S.
Met nóg meer smaak eten en drinken zit ik nou echt niet op te wachten, ik ben al zo'n verschrikkelijke smulpaap. :lol:

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Petra schreef: 06 jan 2018 02:33
De Encyclopedist schreef: 04 jan 2018 18:21 Toch kan ik af en toe retejaloers zijn op mensen die op de stoep van een kantoor of winkel samen een viezeretje staan te paffen - niet omdat ik de nicotine nodig heb, maar omdat ik nog niet lang geleden zelf zo'n melaatse was en het gezelschap mis. 't Is jammer maar helaas, uit ervaring weet ik dat ik niet af en toe kan roken.
Ik loop nu de hele dag te roepen dat rokers zo stinken en iedereen moet verplicht de godganse dag aan m'n haar ruiken en oprecht blijven uitroepen hoe heeeeerlijk dat ruikt. :roll: (Vooral dat oprecht is belangrijk in deze)
:)
Toen ik stopte heb ik me voorgenomen me niet als zo'n irritante niet-roker te gaan gedragen. Weliswaar heerst tegenwoordig in mijn huis een rookverbod, want het is natuurlijk wel een stinkgewoonte, maar ik laat in het openbaar rokers hun gang gaan, de arme donders.
Petra schreef: 06 jan 2018 02:33 P.S.
Met nóg meer smaak eten en drinken zit ik nou echt niet op te wachten, ik ben al zo'n verschrikkelijke smulpaap. :lol:
Hèhè. :coffee2:
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Petra schreef: 06 jan 2018 02:33 Nou heb ik een paar vrienden die 'sociaal roken' (alleen op feesten en partijen.)
het soort mensen dat er 3 per dag rookt tot je er een praatje van een uur mee maakt, lieft in de zomer op een terras? dan zitten ze doorgaans al over hun dagelijks quotum
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Laat ik er nog dit over zeggen:

Je stopt doorgaans pas als het te laat is.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

dikkemick schreef: 06 jan 2018 14:14 Laat ik er nog dit over zeggen:

Ik ben in 1964 gestopt, ook toen al werd gewaarschuwd dat je van roken kanker kon krijgen. Ik denk dat ik net op tijd gestopt ben. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fish schreef: 06 jan 2018 15:21

Ik ben in 1964 gestopt, ook toen al werd gewaarschuwd dat je van roken kanker kon krijgen. Ik denk dat ik net op tijd gestopt ben. :wink:
Kanker, copd, hart-en vaatziekten, cva, hoge bloeddruk, parodontitis, maagzweren en verouderde huid om maar enkele ongemakken te noemen. Natuurlijk heb je geen garantie als je nooit rookt, maar het is nooit te vroeg om te stoppen. Bovendien rookt je omgeving soms mee en dat vind ik ronduit asociaal.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Fish schreef: 06 jan 2018 15:21

Toen rookte ik ook niet :lol:

Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 06 jan 2018 14:01
Petra schreef: 06 jan 2018 02:33 Nou heb ik een paar vrienden die 'sociaal roken' (alleen op feesten en partijen.)
het soort mensen dat er 3 per dag rookt tot je er een praatje van een uur mee maakt, lieft in de zomer op een terras? dan zitten ze doorgaans al over hun dagelijks quotum
NEuhhhh, van die hele echte... die op een feestje een heel pakje wegpaffen en dan weken niks tot er weer een feestje is.
Die zijn van het andere slag als de ehhhh... niet rokende bietser zeg maar. :lol:

Plaats reactie