experimenten m.b.t. homeopathie

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

FransP
Forum fan

Re: experimenten m.b.t. homeopathie

Bericht door FransP »

Even een vraag tussendoor, als dat mag.
Voor zover ik begrijp worden bij inentingen kleine doses van een virus ingespoten om het lichaam antistoffen te laten aanmaken voor dat virus. Zodat een eventuele opbloeing van dat virus veel minder schadelijk is of niet meer voorkomt.
Kan dat met gif ook niet zo werken?
Bv. Opium werkt verdovend en pijnstillend, maar een te grote dosis kan fataal zijn.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

@ Clune Helaas niet altijd tijd om overal uitgebreid op in te gaan. Moet zo werken en ga van de week op vakantie, dus druk..met voorbereidingen. Maar als ik wel tijd heb doe ik dat alsnog. Verder wil ik wel even benadrukken, dat ik bijna nergens stellig in geloof! En ook niet in de wetenschap. Ik sluit het alleen niets uit en onderzoek het. En gebruik die dingen waarvan ik zie dat de situatie daarna verbetert. Wat de drogreden betreft, als je serieus gelooft, dat de farmaceutische (industrie) alleen maar aan het welzijn van de mens denkt ben je echt naïef. De door de mens gecreëerde wereld is geen rozentuin en hangt van belangen aan elkaar.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

FransP schreef:Voor zover ik begrijp worden bij inentingen kleine doses van een virus ingespoten om het lichaam antistoffen te laten aanmaken voor dat virus. Zodat een eventuele opbloeing van dat virus veel minder schadelijk is of niet meer voorkomt.
Kan dat met gif ook niet zo werken?
Dat kan, zolang de gifstoffen maar uit eiwitten bestaan, waartegen antistoffen gevormd kunnen worden. Sommige vaccinaties zijn daar ook op gebaseerd. Ingeënt wordt bijvoorbeeld met gif van een bacterie (= toxine, bijv. tetanus). Dat zou eventueel ook kunnen met bijvoorbeeld slangengif.
Maar niet met giftige stoffen als zware metalen en niet-eiwit verbindingen als dioxines en veel medicijnen.

Wel kan gewenning optreden, waardoor je beter tegen hogere doses kan, zoals bij je genoemde opium. Maar dat komt omdat de enzymen, die die stoffen afbreken en van nature al aanwezig zijn in het lichaam, sneller klaar staan. Een ander mechanisme dan antilichaam vorming en meer vergelijkbaar met de spijsvertering. Overigens kunnen afbraakproducten wel weer nog giftiger zijn.

Maar bij homeopathie geldt dat allemaal niet. De stof zit er immers niet meer in.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Wat de drogreden betreft, als je serieus gelooft, dat de farmaceutische (industrie) alleen maar aan het welzijn van de mens denkt ben je echt naïef. De door de mens gecreëerde wereld is geen rozentuin en hangt van belangen aan elkaar.
Dat geldt nog veel meer in het geloof in homeopatische middelen, dus wat probeer je hier mee nu te zeggen ? Dat je zelf heel erg naief bent ?
En wat is het belang van deze opmerking nu voor jou ? Wat probeer je hier nu mee recht te praten, want je gooit er gewoon weer de volgende drogredenering over heen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Two_wrongs_make_a_right" onclick="window.open(this.href);return false;

En Vogel en VSM denken alleen maar aan het welzijn van de mens ? Wie is hier nu echt naief ? Merkwaadige blnde vlek hou jij er na, dat was trouwens wat k bedoelde met niet eerlijk voor je zelf zijn.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Maar bij homeopathie geldt dat allemaal niet. De stof zit er immers niet meer in.
Bedankt voor je uitleg.
Dat homeopathie zoveel verdund is dat de stof er niet meer inzit, wist ik.
Ik vroeg het omdat het wel eens in een gesprek naar bovenkwam en ik het antwoord schuldig moest blijven.
Had natuurlijk ook kunnen googlen maar jouw uitleg vind ik bijzonder helder.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ingi schreef:Verder wil ik wel even benadrukken, dat ik bijna nergens stellig in geloof! En ook niet in de wetenschap. Ik sluit het alleen niets uit en onderzoek het. En gebruik die dingen waarvan ik zie dat de situatie daarna verbetert.
Hoe onderzoek je dat juist? Meer specifiek, welke maatregelen neem je om te vermijden dat je jezelf bedot?

Een van de belangrijkste zaken die je namelijk bij onderzoek moet beseffen is dat mensen de neiging hebben om besluiten te trekken uit onvoldoende gegevens en zich gemakkelijk laten misleiden. Daarom dat wetenschappers altijd een heel protocol opzetten wat betreft hun proefopstellingen om met dat soort problemen om te gaan.

Hoe ga jij daarmee om als je iets onderzoekt?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Ter aanvulling van het besef van zelfbdrog http://skepsis.nl/valkuilen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

En http://www.telegraph.co.uk/culture/book ... on-us.html" onclick="window.open(this.href);return false;
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

axxyanus schreef: 18 apr 2016 12:00
Ingi schreef:Verder wil ik wel even benadrukken, dat ik bijna nergens stellig in geloof! En ook niet in de wetenschap. Ik sluit het alleen niets uit en onderzoek het. En gebruik die dingen waarvan ik zie dat de situatie daarna verbetert.
Hoe onderzoek je dat juist? Meer specifiek, welke maatregelen neem je om te vermijden dat je jezelf bedot?

Een van de belangrijkste zaken die je namelijk bij onderzoek moet beseffen is dat mensen de neiging hebben om besluiten te trekken uit onvoldoende gegevens en zich gemakkelijk laten misleiden. Daarom dat wetenschappers altijd een heel protocol opzetten wat betreft hun proefopstellingen om met dat soort problemen om te gaan.

Hoe ga jij daarmee om als je iets onderzoekt?
Zo dat is lang geleden, deze vraag niet meer gezien denk ik.
Ik snap je punt wat je zegt betref onderzoeken en hoe wetenschapper dat doen.
Ik ben geen wetenschapper, ik vertrouw op mijn ervaring en mijn gezond mensenverstand.
En ik zoek literatuur op en let op de bronnen. Ik ben mij ervan bewust dat iets niet bewezen (kan) zijn
maar ik heb niet de know how om alle wetenschappelijke studies uit te pluizen dus ik moet het wel zelf
uitproberen. Ik ben intelligent genoeg om geen risico's te nemen.

Gebruik zelf trouwens helemaal niets meer. Niet nodig.
Soms voor mijn dieren. Zonder dat ze het door hebben dat ze iets toe gediend krijgen, want dan nemen ze het niet.
En als het herhaaldelijk helpt dan is dat het resultaat van mijn onderzoek en uitproberen.

Op dit moment ben ik (naast andere maatregelen) op zoek naar een homeopathisch middel voor vuurwerkangst.
Dus wie weet heeft hier iemand nog een tip die zich er wel aan wil wagen.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ingi schreef: 21 dec 2017 01:54 Op dit moment ben ik (naast andere maatregelen) op zoek naar een homeopathisch middel voor vuurwerkangst.
Ik vrees dat homeopatische middelen niet tegen angst zullen werken. Placebo-effecten daargelaten. maar elk homeopatisch middel werkt tegen vuurwerk. Als je het vuurwerk er mee doordrenkt, dan werkt het niet meer. . .
Ik wens u alle goeds
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

HankS schreef: 18 apr 2016 12:59 Ter aanvulling van het besef van zelfbdrog http://skepsis.nl/valkuilen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb wel eens een sceptisch Reiki artikel van hen gelezen, waarin ze o.a. beschreven
hoe het leven verknald werd van iemand wiens vrouw zich hiermee bezig hield.
Ze maakten toentertijd Reiki verantwoordelijk ervoor dat het huwelijk
strandde. Dommer kon echt niet als je wilt bewijzen dat Reiki of dergelijke
niet werkt. Het werd me toen duidelijk dat deze vereniging alleen maar
ter versterking werkt maar niet echt objectief zijn.

Maar misschien is dit artikel wel beter onderbouwd..en hebben ze geleerd van hun fouten.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Peter van Velzen schreef: 21 dec 2017 02:14
Ingi schreef: 21 dec 2017 01:54 Op dit moment ben ik (naast andere maatregelen) op zoek naar een homeopathisch middel voor vuurwerkangst.
Ik vrees dat homeopatische middelen niet tegen angst zullen werken. Placebo-effecten daargelaten. maar elk homeopatisch middel werkt tegen vuurwerk. Als je het vuurwerk er mee doordrenkt, dan werkt het niet meer. . .
Ja, het is me duidelijk dat homeopathie hier geacht wordt niet te werken.
Als je een hondje hebt die zo bang is dan probeer je van alles, en kan het je even niet schelen of het wel of niet bewezen is.
Nog beter zou zijn vuurwerkvrije zones...ergens niet zo gek dat honden het niet fijn vinden tenslotte. Maar goed dat is het onderwerp niet.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 21 dec 2017 02:31
Als je een hondje hebt die zo bang is dan probeer je van alles, en kan het je even niet schelen of het wel of niet bewezen is.
Nog beter zou zijn vuurwerkvrije zones...ergens niet zo gek dat honden het niet fijn vinden tenslotte. Maar goed dat is het onderwerp niet.
Zo zielig die huisdieren in alle staten van paniek.
Waarom niet de gewone medische weg bewandelen voor dit ene keertje?
Via dierenarts rustgevend middeltje.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Petra schreef: 21 dec 2017 07:53 Waarom niet de gewone medische weg bewandelen voor dit ene keertje?
Via dierenarts rustgevend middeltje.
Lijkt mij ook de meest wijze weg en niet met Fifi uit wandelen rond klokslag twaalf.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 21 dec 2017 02:14Ik vrees dat homeopatische middelen niet tegen angst zullen werken. Placebo-effecten daargelaten. maar elk homeopatisch middel werkt tegen vuurwerk. Als je het vuurwerk er mee doordrenkt, dan werkt het niet meer. . .
Behalve als het Grieksvuur is. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie