Dus groot feest. Gelukkig loopt er nog een vrijdenker rond met de naam Max Pam die ook een stukje mag schrijven in de Volkskrant.
Zijn inbreng zet ik hier. Mochten jullie ook criticasters tegenkomen of iets lezen waar je commentaar op wilt geven dan zet je het maar hier neer. Dat kan een krantenartikel, Twitterbericht, Facebookartikel o.i.d. zijn. Prik maar een paar ballonnen door die mensen hebben opgehangen ter ere van Maarten Luther. Nog een puntje ter overweging; hoe komt het toch dat in de niet christelijke kranten er zoveel kritiekloze stukjes over kerk en geloof verschijnen? Ligt dat aan de achtergrond van de journalist? Is dit het beleid van een krant? Heeft iemand hier ooit over nagedacht of iets over opgevangen?
Max Pam schreef:Maarten Luther, bij wie vijfhonderd jaar geleden de Reformatie begon, was een van de gemeenste en smerigste antisemieten uit de Europese geschiedenis. Zo schrijft hij in zijn pamflet Von den Juden und ihren Lügen: 'Wanneer je een Jood ziet of aan een Jood denkt, zeg dan tegen jezelf: die tronie die ik daar zie, vervloekte, verwenste en bespuwde alle zaterdagen mijn lieve Heer Jezus Christus, die mij met zijn dierbare bloed verlost heeft.' En ook: 'Joden zijn niets anders dan dieven en rovers die dagelijks niets anders eten of een draad van kleding dragen die zij niet van ons gestolen hebben door hun vervloekte woekerrente.'
De poort in Wittenberg waar Luther, volgens het verhaal, zijn stellingen op hamerde.
De poort in Wittenberg waar Luther, volgens het verhaal, zijn stellingen op hamerde. © EPA
Enzovoort, enzovoort, enzovoort, want Luther hield van tirades.