Inderdaad. En hoe zit dat ment een computer zonder input devices ? Daar kun je dat niet van beweren.Gralgrathor schreef: ↑20 nov 2017 12:26 Zelfs een blind, doofstom persoon die bovendien geen tast, reuk of smaak kent kan bewust zijn. Niet aan te bevelen, maar het kan wel.
Nou daar ga ik dan.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑20 nov 2017 11:06. Als je bezwaren hebt tegen specifieke punten in mijn argumentatie hoor ik dat graag..=
Dat zijn dus deze 3:
Wat betreft punt 1 begrijp ik absoluut niet wat endocriene processen met bewustzijn hebben te maken. Neurale volstaan volgens mij. https://nl.wikipedia.org/wiki/Endocrien_systeem , hebben we het hierover en waarom is dat van belang voor het bewustzijn? Daarnaast heb je net al aangegeven dat de eerste zin een aanname van jou is. Die zul je dan toch eerst moeten hard maken voordat je keiharde conclusies trekt.1. Bewustzijn is een fysiek fenomeen. Dat wil zeggen: het is een fenomeen dat voortkomt uit fysieke processen, nl. een samenspel van neurale en endocrine processen.
2. In principe is elk fysiek proces, en bij extensie dus elk fenomeen voortkomend uit fysieke processen, kenbaar, te begrijpen, te omschrijven in termen van eenvoudiger natuurlijke principes, als niet op reductionistische manier, dan op holistische.
3. In theorie is elk fysiek systeem waarvan de eigenschappen voldoende worden begrepen te reproduceren, te emuleren, op dusdanige wijze dat de emulatie wat betreft relevante eigenschappen en gedragingen niet te onderscheiden is van het origineel.
Conclusie: uit [1], [2] en [3] volgt dat het in theorie mogelijk is om bewustzijn te emuleren.
Wat betreft punt 2 klopt de zin niet. Je kunt geen gevolgtrekking maken ("en bij extensie dus") als je nog niet hebt gesteld wat er aan de hand is. Daarnaast weet ik niet of het wel zo is dat elk fysiek proces kenbaar, te begrijpen en te omschrijven is. Het zou wel mooi zijn, maar ik denk dat ook dit een aanname van je is.
Wat betreft punt 3 stel ik vast dat die eigenlijk hetzelfde is als de conclusie. De conclusie kan dus ook luiden dat uit punt 3 volgt dat het in theorie mogelijk is om bewustzijn te emuleren.
Echter, de vraag in dit topic is niet of het mogelijk is om een computer bewustzijn te laten emuleren, de vraag is of een computer bewustzijn kan hebben! Dat zijn echt twee verschillende zaken, emulatie of the real thing. Emulatie is per definitie niet "the real thing".