Ik herhaal mezelf ook maar weer 's.
BEWUSTZIJN: (geknipt uit een reactie in het topic hersenen, overgenomen uit: 'Neurobiologie bewustzijn en mentale processen' zie onder.)
Wanneer kunnen we vanuit een derde persoonsperspectief zeggen dat iemand bewustzijn heeft? Damasio & Meyer (2009) noemen vier criteria:
1) wakker zijn;
2) het bestaan van achtergrond emoties;
3) het vermogen de aandacht ergens op te richten; en
4) doelgericht gedrag.
Allereerst (ad 1) moet iemand wakker zijn. De ogen moeten zijn geopend of op verzoek worden geopend. Uit de spiertonus blijkt verzet tegen de zwaartekracht. En er is een EEG dat karakteristiek is voor de wakende toestand. Vervolgens (ad 2) dienen er achtergrond emoties te zijn. Hier wordt niet gedoeld op primaire emoties zoals angst, woede of walging of op secundaire, reflexieve emoties zoals schaamte en schuld. Het gaat om het gevoel of de stemming op de achtergrond. Het gaat er niet om dat deze achtergrondemoties worden gevoeld, maar dat ze aan de buitenkant te zien zijn, in de houding, in de motoriek, de gelaatsexpressie en in de timing van gedragingen. De achtergrond emoties ‘verraden’ hoe betrokkene zich tot de omgeving verhoudt. Vervolgens (ad 3) moet er sprake zijn van aandacht die gedurende enige tijd kan worden volgehouden. Uit de oogbewegingen en houding van het hoofd, de armen en de torso blijkt of iemand het vermogen heeft te letten op bepaalde signalen. En ten slotte (ad 4) moet er sprake zijn van doelgericht gedrag: gedragingen waaruit blijkt dat er sprake is van een plan en van afstemming tussen achtergrondemoties en bepaalde doelen. Hoe doet het bewustzijn zich voor vanuit een eerste persoonsperspectief? Damasio & Meyer (2009) maken hier een onderscheid tussen kern-bewustzijn (‘core consciousness’) en uitgebreid bewustzijn (‘extended consciousness’). Het kern-bewustzijn is de resultante van objectwaarneming en zelfwaarneming ten tijde van de objectwaarneming. .....
...
Ik blijf bij mijn aloude stokpaardje: Qualia!
Omdat dat voor mij van belang is om 2) vast te stellen: achtergrond/emoties, die volgens mij samenhangen met ervaringen.
Daar heb ik me inmiddels al in verschillende topics de vingers over blauw getypt dus ik houd het nu bij een Wikipedialink;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewustzij ... _en_qualia
Qualia IS een ervaring
die alleen kan worden gekend vanuit het eerste persoonsperspectief, dus een derde zal nooit of te nimmer deze subjectieve (bewustzijns-) ervaring op een objectieve manier kunnen kennen of weten.
Deze stelling geldt voor mensen onderling.
Als ik dit gebruik in de vergelijking met machines, dan is het bij de Chinese kamer vrij duidelijk dat er geen sprake van een ervaren of bewustzijn is. Maar zeg dat we inmiddels met een zeer geavanceerde machine te maken hebben, die je niet meer van een mens zou kunnen onderscheiden...
DAN loopt je weer tegen hetzelfde probleem aan als bij mensen onderling.
Een derde kan niet objectief een bewustzijnservaring kennen of weten; is dus mijn conclusie.
Alles wat we niet objectief kunnen vaststellen zal onbeantwoord blijven vrees ik.
-KNIP- uit een oudere reactie: (ook uit 'Neurobiologie bewustzijn en mentale processen.')
Als voorbeelden van wat niet reduceerbaar is worden vaak genoemd: het eerste persoonsperspectief, qualia en intentionaliteit. Het eerste persoonsperspectief betreft zoals we zagen de gedachte dat alleen ik de wereld om mij heen zo ervaar als ik hem ervaar. Van het subjectieve, ‘van-mij’ karakter van ervaringen zeggen tegenstanders van het causale reductionisme dat het nooit te herleiden zal zijn tot objectieve, derde persoonskennis. Het concept qualia slaat op de kwaliteit van ervaringen en duidt op het feit dat bepaalde ervaringen (zoals de ervaring van kleur) een onuitsprekelijk en onmiddellijk karakter hebben. Dit argument loopt parallel aan het vorige: de onuitsprekelijke en onmiddellijke kwaliteit van bepaalde ervaringen zou nooit te herleiden zijn tot wat voor vorm van derde persoonskennis.
viewtopic.php?p=536685#p536685
Mijn selectieve waarneming vond natuurlijk met name het volgende stukje razend interessant.
Strikt genomen kan men echter slechts zeggen dat personen denken of andere mentale functies uitvoeren en dat het brein daarbij een voorwaardelijke of mediërende of organiserende rol speelt.
Neurobiologie bewustzijn en mentale processen.
Ik had het voor m'n vakantie opgeslagen en weet niet meer waarvandaan, maar geloof dat het ik t bij de VU gevonden had.
Neurobiologie bewustzijn en mentale processen. (24 pag.)
https://research.vu.nl/en/publications/ ... -processen
https://www.researchgate.net/publicatio ... _processen
[Gepubliceerd als: G. Glas & J.A. den Boer (2011). Neurobiologie, bewustzijn en mentale processen. In: J.A.M Vandermeulen, J. A den Boer, M.M.A. Derix. Onderzoek naar bewustzijn. Neurofilosofie, neurobiologie, neuropsychologie. Amsterdam: BOOM, 127-160]