Peter van Velzen schreef: ↑30 okt 2017 10:27
En dat bepeald hoe wij tijd ervaren, Volgens joow bestaat tijd niet. Dat is ook een manier om er tegenaaan te kiken, Volgens mij is tijd het noodzakelike gevolg van het fei dat herinneringen altijd het verleden betreffen, ZOuden wij uitsluitend herinneringen aaan de toekomst hebben, dan beschouwden we die als het verleden. Ik vermoed dat het feit dat wij alleen herinneringen aan het verleden hebben samenhangt met de entropie. Beiden betreffen een toestand die waarschijnlijker is dan de er aan voorafgaande toestand, (hoewel ook die mogelijk is). Meer is het eigenlijk niet.
Ik heb eens gelezen dat wat wij herinnering noemen niet persé het verleden hoeft te zijn. Wij noemen dat zo. Maar het zou net zo goed kunnen dat we in omgekeerde volgorde leven, en dus onze toekomst zien maar dat verleden noemen.
Het woord herinnering zegt op zichzelf niets over toekomst of verleden, het is JIJ die dat erbij bedacht heeft.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra schreef: ↑31 okt 2017 03:29Ik heb eens gelezen dat wat wij herinnering noemen niet persé het verleden hoeft te zijn. Wij noemen dat zo. Maar het zou net zo goed kunnen dat we in omgekeerde volgorde leven, en dus onze toekomst zien maar dat verleden noemen.
Het woord herinnering zegt op zichzelf niets over toekomst of verleden, het is JIJ die dat erbij bedacht heeft.
Dat is een oud idee.
Helaas blijkt nergens uit dat het zo is en het leidt niet tot iets werkbaars.
Er zijn trouwens varianten van, ook allemaal niet werkbaar behalve in de SF dan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ik heb eens gelezen dat wat wij herinnering noemen niet persé het verleden hoeft te zijn. Wij noemen dat zo. Maar het zou net zo goed kunnen dat we in omgekeerde volgorde leven, en dus onze toekomst zien maar dat verleden noemen.
Dat is in zekere zin hetzelfde als wat ik beweer. Alleen vermoed ik dat bijna iedereen met die gedachte opgroeid. Niet alleen ik.
Peter van Velzen schreef: ↑31 okt 2017 10:20
Dat is in zekere zin hetzelfde als wat ik beweer. Alleen vermoed ik dat bijna iedereen met die gedachte opgroeid. Niet alleen ik.
Ik meen dat de herinnering van mensen een mengeling is van de perceptie van het verleden, de referentie in het heden en de gewenste situatie in de toekomst.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Petra schreef: ↑31 okt 2017 03:29Ik heb eens gelezen dat wat wij herinnering noemen niet persé het verleden hoeft te zijn. Wij noemen dat zo. Maar het zou net zo goed kunnen dat we in omgekeerde volgorde leven, en dus onze toekomst zien maar dat verleden noemen.
Dat is een oud idee.
Er zijn trouwens varianten van, ook allemaal niet werkbaar behalve in de SF dan.
Red Dwarf!
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Dat is een oud idee.
Maar of iets werkbaar is maakt toch niet uit om het idee te kunnen accepteren?
En werkbaar is toch ook maar net hoe flexibel jij kunt denken?
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned